Forbes Israel Logo

גולשים בפייסבוק בזמן העבודה? הבוס עלול לרגל אחריכם

בפעם הבאה שתפרסמו סטטוס בפייסבוק מהמחשב שלכם בעבודה, כדאי שתוודאו שאף אחד לא עוקב אחריכם. בימים אלה נערך בארה"ב משפט במסגרתו טוענים מדענים לשעבר שפוטרו מעבודתם במנהל המזון והתרופות האמריקאי לאחר שתוכנת מחשב מיוחדת שהוכנסה למחשביהם עקבה אחר פעילותם, בייחוד שליחות מיילים והעברת מסרים אשייים אחרים. מדיניות הריגול של המנהל פורסמה ברשת האינטרנט לאחר שטעות של הממונה על התוכנה הביאה להדלפת כ-8,000 מסמכים פנימיים של הארגון.  

העובדה שמעסיקים עוקבים אחר פעילויות העובדים שלהם במחשבים ובטלפונים הניידים היא איננה דבר חדש. עם זאת, עובדים רבים לא מייחסים לכך חשיבות רבה וממשיכים לשלוח הודעות אישיות במייל ובפייסבוק, לשוחח בצ'אטים ובתוכנות מסרונים מיידיות ולפרסם תמונות וסטטוסים מחשידים בערוצי מדיה חברתית שונים.

על מנת להימנע מהסתבכויות מביכות בעתיד, כדאי שתנקטו בצעדים הבאים וכך תחסכו מעצמיכם את מרתון התירוצים המיותר. ראשית כדאי לבדוק האם בקובץ כללי הארגון בו אתם עובדים מופיע סעיף לפיו למעסיק ישנה אפשרות לבדוק את פעילות המחשב האישי שלכם. צאו מנקודת הנחה שאם סעיף זה קיים, אתם נמצאים תחת מעקב.

כל הפעילות האשית שלכם חשופה לעייניהם של המעסיקים | צילום: ingimage/ASAP

מייקל רובינסון, מומחה לזיהוי פלילי במערכות ממוחשבות מסביר: "על מנת לדעת האם המעסיק מנצל את זכותו לעקוב אחר העובדים צריך לברר כיצד הוא עושה זאת. אלא אם כן תוכנת ריגול נמצאת על המחשב המדובר, המידע היידי שניתן יהיה לדלות הוא לאיזה אתרים נכנס המשתמש. כך יוכל המעסיק לדעת רק כמה מעובדיו נכנסו לאתר מסויים ובאיזו תדירות. על מנת לקבל מידע מפורט יותר על פעילויות ספציפיות יש להתשמש בתוכנות מעקב מיוחדות".

בנוסף, חשוב לדעת שבמקומות עבודה בהם פועלת רשת מחשבים פנימית, כל המידע שאינו מוצפן חשוף לעיניו של מי שמפעיל את הרשת. טעות נפוצה היא לחשוב ששימוש בפייסבוק או בתיבת הג'ימייל האישית אינו חשוף למי שלא מכיר את הסיסמא האישית של המשתמש. אולם, בפעול, תוכנות מסויימות יכולות לחשוף גם אתרים שמוגנים בסיסמאות לעיניהם של מפעילי הרשת הפנימית, אליה המחשב מחובר.  

תוכנות מעקב בוחנות סטטיסטיקות של הקשות על המקלדת ומספקות גם צילומי מסך של המחשב וכך למעשה, יכול מפעיל הרשת לשחזר את פעילותכם בגי'מייל או בפייסבוק, גם אם מדובר בסטטוס שפירסמתם אך כבר נמחק מהפרופיל שלכם. 

אז איך תדעו אם המחשב שלכם מכיל תוכנת מעקב? פתחו את מנהל המשימות של מערכת ההפעלה במחשב (Task Manager) וחפשו את חלון התהליך (Processes), שם תוכלו לראות את כל התוכנות הרצות במחשבכם. על ידי לחיצה על שלישיית המקשים Alt-Ctrl-Del יופעל התהליך. במחשבי MAC, היכנסו ל-Launchpad ופתחו את Gadgets and Gizmos. לאחר מכן היכנסו ל- Utilities ולחצו על Activity Monitor. 

תוכנת הריגול בוודאי תופיע תחת שם לא מוכר, אך ניתן יהיה לזהות אותה בקלות מאחר ותהיה עמוסה בשל מעקב אחר כל הפעילויות שאתם עוסקים בהם. על מנת לוודא שאכן מדובר בתוכנת ריגול, ניתן להשוות את הנתונים שמופיעים על מחשבכם עם אלו של חבר לעבודה. אם מנהל הרשת עוקב אחר אחד מכם, תוכלו להבחין בשינויים בנתונים בין שני המחשבים. 

אולם אם המעסיק עוקב אחר שניכם, כדאי לשנות את שיטת הבדיקה. חשוב לזכור שברוב מקומות העבודה, כל המחשבים מוגנים על ידי תוכנות אנטי-וירוס חיצוניות ועל תוכנה לא מזוהית שפועלת עליהם, מתקבלת אזהרה מהחברה שמפעילה את האנטי-וירוס. לכן, על מנת למנוע מצב זה, מפעילי רשת מחשבים נוטים לשלוח לחברות החיצוניות "רשימה לבנה" המכילה את שמות התוכנות הפועלות ברשת, כולל תוכנות המעקב הסודיות. מכאן ששמותיהן למעשה למעשה חשופות ובמקרים רבים כל אחד יכול לראותן.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.