חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

גלאון: "הציבור זכאי לדעת מדוע דנקנר לא ויתר על השליטה באי.די.בי"

"לאחר שבשנתיים האחרונות התגאה נוחי דנקנר בכך שאי.די.בי לא תגיע למצב של תספורת למשקיעים, כעת גם הוא מצטרף למועדון המפוקפק של בעלי שליטה המגלחים את הפנסיה של הציבור", אמרה היום יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' בהתייחסותה על הסדר החוב באי.די.בי אחזקות.

"מאחורי המתווה הטכני והמורכב של ההסדר באי.די.בי אחזקות מסתתרת אמת פשוטה: אנחנו, ציבור החוסכים, ויתרנו לדנקנר על מחצית מהחוב שלו המגיע עד כדי מיליארד שקלים – ואילו הוא שמר לעצמו את השליטה בחברה כאילו לא אירע דבר", היא אומרת.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"חמור מכך, הגופים המוסדיים עלולים להמשיך ולהשקיע כעת את הפנסיה שלנו בחברות של נוחי דנקנר, שימשיך לצחוק כל הדרך אל התספורת הבאה. אנו נילחם מהאופוזיציה כדי להגביל את יכולתם של מבצעי תספורות לגייס אשראי שוב ושוב, ולהגביר את אחריותם של הגופים המוסדיים בעת שהם מייצגים את החוסכים מול בעלי השליטה".

יחימוביץ' נגד דנקנר | צילום: ארטיום דגל ותומריקו

גם יו"ר מרצ ויוזמת חוק התספורות, זהבה גלאון, יצאה נגד הסדר החוב "הגורמים שאמורים לייצג את האינטרס של ציבור המשקיעים – הנציגות, הגופים המוסדיים והמומחה שמונה מטעם בית משפט כתוצאה מ'חוק התספורות', חייבים לספק הסברים על הסכמתם להסדר החוב באי.די.בי. לא ייתכן שהציבור יוותר על 50% מהחוב, בזמן שדנקנר נותר בעל אחזקה משמעותית במניות הקונצרן, ובעל השליטה בו", אמרה.

"לפי ההיגיון הכלכלי, חברה שנכשלת בפרעון חובותיה שייכת לנושים, ולכן השליטה באי.די.בי צריכה לעבור לבעלי החוב, שכוללים במקרה הזה את הציבור הרחב. אני מצפה מהמומחה שמונה מטעם בית המשפט להסביר מדוע לא תועבר השליטה לידי המשקיעים, וכיצד ייתכן שמעמדו של דנקנר לא נפגע, והוא אף צפוי ליהנות מפטור מתביעות. יש לשקול לחייב את דנקנר לוותר על השליטה בחברה, לאור העובדה שהציבור ויתר על החוב".

"אסור להתבלבל ולהציג את ההסדר כהישג"

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון אמר כי "מדובר ביום עצוב עבור מחזיקי החוב וגם לקבוצת אי.די.בי ונוחי דנקנר. אסור להתבלבל ולהציג את הסדר החוב כהישג. יש כאן תחושה שבחסות יחסי הציבור והספינים מנסים להציג את הסדר החוב באי.די.בי כהישג גדול".

"טרם המגעים להסדר חוב אמר כל העת בעל השליטה, נוחי דנקנר, שאין כלל מה לדבר על אפשרות של הסדר חוב. מן ההגינות בנסיבות שנוצרו על דנקנר לקחת אחריות ציבורית ופומבית מול הנושים", המשיך פגוט. "דנקנר צריך להגיד לציבור הנושים: 'ניסיתי, נכשלתי והענקתי לכם פיצוי חלקי'. הניסיון הציני להציג את הסדר החוב כהחזר חובות מלא, תוך התבססות על הטענה כי החברה משלמת לבעלי האג"ח את כל הערך הנומנלי של החוב, הוא זלזול באינטיליגנציה של הציבור. גם בקבוצת אי.די.בי מבינים כי מיליארד וחצי שקל היום ומיליארד וחצי שקל בעוד מספר שנים, הינם סכומים אחרים לגמרי בערכים נוכחיים".

מצד שני, גיל הוד, מנכ"ל פריקו השקעות סבור אחרת: "מתווה הסדר החוב אשר התגבש באי.די.בי אחזקות הינו חיובי בעיקר בהיבט המחויבות לבעלי איגרות החוב. עצם הסדרת הנושא מהווה הקלה משמעותית לכל הקשור לקבוצת אי.די.בי, כולל חברות הפורטפוליו אשר סבלו בעקיפין מנזק תדמיתי וניהולי", הוא אומר. "מעבר לתשלום המיידי למחזיקי האג"ח, ישנו אלמנט של הארכת חוב, או בלשון ברורה יותר פריסת חוב. במסגרת מתווה הסדר החוב שפורסם בבורסה, לבעלי החוב הקצאה של 15% במניות אי.די.בי, הקצאה אשר תגרום בעתיד ללחץ על המניה ועל המשקיעים לקחת כל זאת בחשבון".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן