Forbes Israel Logo

גם בפיליפינים: הבוחר מואס בממסד ובמועמדיו ומעדיף מועמד חיצוני

במשך 50 שנה בחרו המצביעים הפיליפינים בנציגים ממספר מצומצם מאוד של משפחות להנהיג את מדינתם. נשיאים וסנטורים ממשיכים לצמוח מתוך משפחות כמו למשל אקווינו, ארויו, אסטראדה ו-מרקוס. אולם, מאז שנות ה-60 של המאה הקודמת, וחרף חוזקותיה של המדינה, כמו למשל תיירות ותנופה בענף המוקדים הטלפונים, כרבע מאוכלוסיית הפיליפינים חי בעוני, והשחיתות במדינה חמורה – היא מדורגת במקום ה-95 מתוך 168 מדינות במדד תפיסות השחיתות הבינלאומי של ארגון Transparency International. כיום, אנשים במדינה חשים מיאוס גם מבעיית הסמים של מדינתם – ב-2012 למשל דיווח האו"ם שבפיליפינים ישנו שיעור השימוש הגבוה ביותר באסיה כולה בסוג האמפטמין הידוע בשמו המקומי "שאבּוּ".

כשהיא עוקבת אחרי הקו שמנחה מספר מדינות אחרות ששבעו מהממסד הפוליטי שלהן, הפיליפינים עומדים לבחור השנה דמות חיצונית – אאוטסיידר לפוליטיקה הלאומית. שמו רודריגו דוטרטה, ראש העיר השנייה בגודלה במדינה, דבָאוֹ. דוטרטה טוען כי הוא ניקה את העיר הזו – מאחזם משנות ה-80 של מורדים קומוניסטיים וקבוצות משמר אזרחי ימניות. דוטרטה עיגן את הקמפיין שלו במירוץ לנשיאות סביב ההבטחות לעשות את אותו הדבר לאורך המדינה כולה, לאחר 22 שנים בהן כיהן כראש עיר.

Fotolia :לא רק בארה"ב – גם בפיליפינים מעדיפים מועמדים מבחוץ | צילום

סקר של Pulse Asia, גוף סקרי דעת קהל מהפיליפינים, שפורסם לפני מספר ימים מצא כי דוטרטה מוביל על יתר המועמדים, לרבות אלו שצמחו מתוך הפוליטיקה הלאומית כמו למשל סגן הנשיא הנוכחי Jejomar Binay, או Sen. Ferdinand Marcos, בנו של אחד מנשיאי העבר. לפי הסקר, דוטרטה יגרוף 34% מהקולות בבחירות שתתקיימנה ב-9 במאי השנה. הנשיא המכהן כיום, בניגנו אקויני ה-3, חייב לפנות את כסאו ביוני לאחר שתסתיים הקדנציה בת 6 השנים הקבועה בחוק.

"שלושת הנושאים המרכזיים הם – אחד, עוני ומקומות עבודה; שניים, שלום ופשיעה, במיוחד בתחום הסמים; ושלוש, שחיתות ושירותים ממשלתיים", אומר רמון קסיפלה, מנכ"ל קבוצת המכון הפיליפיני לתמיכה ברפורמה פוליטית ואלקטורלית. "דוטרטה עונה לתסכול והייאוש של האנשים הרגילים מפעולות הממשלה בנוגע לחייהם. הוא מבטיח פעילות מהירה".

יש לציין כי נראה שגישתו הקשוחה של הנשיא המכהן אקוינו כלפי סין בנוגע למחלוקות הימיות בין המדינות, והתנופה שהוא יצר בהוצאות הלאומיות על תשתיות במטרה למשוך משקיעים, יתנודדו אך במעט, ללא קשר למי שייבחר במאי.

דוטרטה, עורך דין בוגר קולג', קיצץ את מגבלות המהירות בכבישים, דיכא את מכירות האלכוהול בשעות הקטנות של הלילה ואסר שימוש בחזיזים בעירו. עמוד הפייסבוק של הקמפיין שלו אומר כי דבאו פתחה את 2016 ללא פציעות מזיקוקים ונפצים, דבר העומד במהופך לרוב חלקיה האחרים של המדינה, שבהם אנשים חוגגים את השבוע של הקריסמס וערב ראש השנה בשימוש בפירוטכניקה מסוכנת ויריות שמחה. הטענה גררה תרועת חצוצרות מהירה. "הבעיה היא שאנשים בחלקים אחרים של המדינה עושים לעצמם הרגל לבזבז את השעה הראשונה שלהם בשנה החדשה בבתי החולים", כותב אחד ממעריציו של דוטרטה בדף הפייסבוק, אחד מהמצביעים הטיפוסיים של 2016.

אבל מפני המועמד המוביל יש לחשוש בעיקר משום שהוא מגלה סבלנות כלפי הוצאות להורג מחוץ למערכת המשפט, כלומר – תומך ב-"חוליות המוות" הימניות של שנות ה-80. ההילה הזו זורחת בקדרות כאשר דוטרטה מבטיח למגר את הפשיעה והשחיתות בתוך שישה חודשים, אם ייבחר לנשיא – מבלי לפרט הרבה בנוגע לשאלה "כיצד?" – לפי דיווחי התקשורת המקומית.

Keith Kristoffer Bacongco :דוטרטה. מבטיח לנקות את הפיליפינים מפשע | צילום

מבקריו, לרבות יריביו בבחירות, טוענים כי סטטיסטיקת הפשע שעל פי רוב מצוטטת בהתייחס לעיר דבאו עשויה לשקף תחושת ביטחון יותר מאשר את המציאות עצמה, ופחות עונה על השאלה עד כמה הפשע צנח באמת? חלק גדול מעיר המפרץ הדחוסה שלו, בה חיים כ-1.5 מיליון בני אדם, רוחשת היום בקונים ובמשפחות שמבלות בפארקים, אבל מספר רחובות עומדים ריקים, בנייניהם ניצבים כחוצץ שבקושי מזמין אותך לצאת ולהתהלך בהם. האי מינדנאו בהיקפה של העיר עודנו מתפרץ מעת לעת בפרצי אלימות אנטי-ממשלתיים, הנתמכים על ידי קבוצות מורדים מוסלמים.

אך עד כה בקמפיין, מה שחשוב היא התחושה של עלייה באכיפת החוק והסדר. הפיליפינים גם תופסים רבים מהמנהיגים שמגיעים ממשפחות האליטה כמי שמאפשרים לשוחד, לפשע ולעוני להימשך, לעתים קרובות בצורה פתוחה למדי, במקום לעשות משהו על מנת לעצור אותם. שושלות פוליטיות עשויות לשגשג החל מהרמה המקומית ועד לכס הנשיאות, על ידי הצעת סיוע לעניים בתמורה לתמיכה, אך לאחר מכן הם מתעלמים מהסיבות שעומדות בשורשו של העוני. לכן, דעת הקהל הופכת לפקטור מרכזי בעיצוב של, בין היתר, תוצאות הבחירות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.