Forbes Israel Logo

גם הוא יודע: על הקמפיין הסודי שמנהל פוטין ברשתות החברתיות

ברוסיה, בניגוד לצה"ל, כל דבר מתחלק לשני חלקים בלבד, וכך גם המאבק עם אוקראינה. החלק הראשון כולל איומים מפורשים, הנעת כוחות צבא אדירים לקרבת הגבול, ביצוע תרגילים ושאר מהלכים אשר מטרתם לאיים ולהטיל אימים על המשטר החדש באוקראינה. המאבק השני, אותו מנהל משטרו של פוטין במרץ רב כמעט מתחילתן של ההפגנות בשכנה אוקראינה, הוא הקרב על התודעה.

פוטין מבין היטב את חשיבותה דעת הקהל בכל הנוגע לסכסוך המתוקשר. דעת הקהל בתוך רוסיה חשובה לו בכדי להצדיק מהלכים אשר יביאו להשלכות כלכליות ומדיניות משמעותיות. דעת הקהל בעולם כמובן חשובה לו בכדי להצליח ולקדם מהלכים אלו, וגם דעת הקהל בתוך אוקראינה – ובחצי האי קרים במיוחד – משמעותית ליכולתה של רוסיה להצליח ולספח את חצי האי לשטחה.

לשם כך, עושה רוסיה מאמצים גדולים להפצת "נרטיב העל" לתיאור המהפכה באוקראינה – נרטיב לפיו אנשי המהפכה הם פורעים ניאו-נאצים, אשר נוקטים באלימות קשה כנגד יהודים, בני מיעוטים נוספים וכמובן כנגד אזרחים תמימים תומכי רוסיה. מטרתו של הנרטיב המדובר ברורה – להציג פלישה רוסית לחצי האי קרים כפעול "הצלה" שמטרתה חילוץ תושבי המקום משלטונם האלים והמסוכן של המהפכנים. פוטין מעוניין כי אם אכן יבשילו התנאים לפלישה רוסית לשטח אוקראינה, יוכל להציג את המהלך כהקרבה הירואית של רוסיה ושל פוטין עצמו – תוך דאגה לתושבים התומכים בה בחצי האי קרים.

לא נשאר מאחור. פוטין (מימין) | צילום: רויטרס

אך גם הקרב על התודעה מתחלק – ניחוש? – לשני חלקים. החלק הראשון הוא מאמצי השכנוע של פוטין באמצעות כלי התקשורת המסורתיים, ובמיוחד ערוצי הטלוויזיה, הרדיו והעיתונים הגדולים ברוסיה. כלי תקשורת אלו נתונים באופן מוחלט למרותו של פוטין (בין אם באופן מוצהר ובין אם באופן עקיף), ומאז החלה המתיחות בין המדינות פוטין לא בחל לרגע להשתמש בהם כשופרו האישי. בחודש שעבר הנשיא הרוסי אף העניק בחשאי פרסים כספיים גדולים ל-300 עיתונאים עבור "סיקור אובייקטיבי ומקצועי" של הנעשה מעבר לגבול. בפועל, מדובר היה בכתבים אשר הגדילו לעשות ופרסמו סיפורי זוועות "מובחרים" כנגד אנשי המהפכה האוקראינים.

אך שליטתו המוחלטת של פוטין באמצעי התקשורת ושימושו בהם בניסיון לעצב את התודעה ברוסיה ובחצי האי קרים אינו מפתיע. חלקו השני של המאבק המדובר על התודעה הוא המפתיע והחדש: מסתבר כי פוטין למד דבר או שניים מנשיא ארה"ב ברק אובאמה, והחל לעשות שימוש נרחב ברשתות החברתיות השונות וברשת האינטרנט כולה.

על פי דיווחים שונים, שלטונות רוסיה מפעילים יחידות מיוחדות של אנשי תוכן, אשר תפקידן להפיץ ולחזק את "נרטיב העל" הרוסי ולהשחיר את פניהם של המורדים האוקראינים באמצעות הרשתות החברתיות המובילות. אותן יחידות מקפידות גם על שליחת אלפי טוקבקים בכל דיון אשר נסוב סביב המתיחות בין שתי המדינות. כך, דיונים סביב כתבות בנושא אשר פורסמו באתרים בינ"ל שונים (לרבות פורבס ארה"ב או הגרדיאן) "הופצצו" במאות טוקבקים המציגים את אנשי המהפכה האוקראינית כניאו-נאצים, ומביאים סיפורי זוועה מהנעשה בחצי האי קרים.

אך תפקידן העיקרי של יחידות אלו, כאמור, הוא הפעילות ברשתות החברתיות. כך מופצים מדי יום עשרות סיפורי זוועות ו"עדויות אישיות" המשוגרים מאלפי פרופילים שונים, ומוצגים כאילו פורסמו על ידי אזרחים תמימים אשר נקלעו לזירות האירועים. פוסטים מרגשים נכתבים ברשת הפייסבוק וזוכים לעשרות אלפי שיתופים, תמונות נשלחות באמצעות האינסטגרם ובלוגים מרגשים נכתבים בפלטפורמות רבות נוספות – וזוכים לעשרות אלפי עוקבים ולאלפי שיתופים מדי יום.

מפגינים תומכי רוסיה בחצי האי קרים. סיפורי הזוועות לא מפסיקים להגיע | צילום: רויטרס

וכך, שמועות אשר נזרקות לחלל האוויר על ידי משתמש אנונימי (ולרוב גם מפוברק) תופסות תאוצה – והופכות לסוגיה ממשית על סדר היום ברוסיה. שמועות בדבר מחנות עבודה בהם נכלאים אזרחים פשוטים תומכי רוסיה, או שמועות על מקרי טווח, רצח וביזה מזעזעים של תושבים יהודים או פרו-רוסים זוכים לתהודה תקשורתית נרחבת כמעט מדי יום. 

אחת לכמה ימים מגיחה לרשת הוכחה כי מדובר בפרסומים בדויים, כשחשבונות משתמש מפוברקים נחשפים ותרמיות מתגלות. לעיתים מגלים הגולשים כי זהותו של הכותב בדויה, לעתים מתגלה תמונה מפוברקת – אך שטף המידע והעדויות בדבר הנעשה מעבר לגבול לא מפסיקים לרגע. נדמה כי אזרחי רוסיה, אשר אינם יכולים לפתוח ערוץ טלוויזיה מבלי להיתקל בעדויות זוועה על הנעשה באוקראינה, נאלצים להיחשף ל"עדויות" אלה גם בכל פעם שהם גולשים באינטרנט.

למרות שמומחים רבים ברחבי העולם נוהגים להצביע על ההתחממות הנוכחית בין רוסיה לבין המערב כעל "רגרסיה" לימי המלחמה הקרה, נראה כי לפחות בתחום אחד חל שינוי מהותי. ברק אובאמה אולי ייזכר לנצח כנשיא האמריקאי הראשון אשר עשה שימוש נרחב ברשתות החברתיות בכדי להגדיל את אחוזי התמיכה בו בקרב הציבור – אך נראה כי גם פוטין לא פוסח על טכנולוגיות התקשורת החדשות ומכיר בחשיבותן. המתיחות אולי ישנה, אך אמצעי המאבק הפעם הם חדשים לחלוטין.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.