Forbes Israel Logo

דש מהעבר: ים של ממצאים ארכיאולוגיים מדהימים התגלו באזורנו, גם בישראל

אינספור הפסיפסים, הכתובות, השלדים ויתר הממצאים הארכיאולוגיים שהגיחו הקיץ מתחת לאדמה, מוכיחים שעדיין יש המון דברים לחשוף מן העולם העתיק. הנה כמה מהממצאים המסעירים ביותר וכמה שחזורים דיגיטליים שיתכן שפספסתם.

פסיפס סנט-קולומב

השבוע שוחררו תמונות של הפסיפס הרומאי החדש שהתגלה מעט מדרום לעיר ליון בצרפת, באזור סנט-קולומב, במה שנקרא בעבר 'גאליה' הרומאית. השרידים החדשים חושפים את עושרו של עולם המסחר בגאליה הדרומית במהלך המאה הראשונה לספירה.

חדש בסנט-קולומב, צרפת | צילום מסך: יוטיוב

מסחר, חינוך ואומנות שגשגו בפרובינציות הרומאיות. האתר, שטרם נחשף כולו, התגלה בכלל במהלך עבודת התכנון לבניית פרויקטים של בנייני דירות מודרניים. בנימין קלמנט הוא מי שמוביל נכון להיום את אתר החפירות והוא ארכיאולוג מטעם הארכיודונום, חברת שימור שווייצרית. מספר טענות נשמעו לגבי האפשרות ששרידיו של בית ספר לפילוסופיה התגלו גם הם באתר, אם כי ראיות איתנות לכך טרם הוצגו. יתכן שסידרה של שריפות היא שגרמה לדיירים המקוריים לנטוש את האתר.

המקורות הגנטיים של המינואים והמיקאים הקדומים

מאמר שהתפרסם בכתב העת Nature חוקר את הגנטיקה של המינואים והמיקאים. כפי שמציין המחבר כבר בתקציר: "כאן אנו מראים שהמינואים והמיקאים היו זהים מבחינה גנטית, כשלפחות שלושה רבעים מאבותיהם היו חקלאים בני התקופה הנאוליתית מאזור מערב אנטוליה והים האגאי, וכל היתר מקורם בציוויליזציות עתיקות המיוחסות לאזור הקווקז ולאיראן". אלא שהארכיאולוג דימיטרי נקסיס ציין בבלוג שלו שעל אף שהמידע הוא חדש, המסקנות דווקא לא: "הנתונים חדשים, אבל המסקנות מתואמות למדי עם הקונצנזוס הארכיאולוגי: אין הבדל גנטי גדול בין 'מינואים' (תקופת הברונזה המאוחרת באי כרתים) ו-'מיקאים' (תושבי תקופת הברונזה המאוחרת של האזור היבשתי של יוון), ושניהם די קרובים גנטית ליושבי דרום-מערב אנטוליה באותה תקופה".

בית הכנסת הגלילי

סטודנטים באוניברסיטת צפון קרולינה (UNC) בצ'אפל היל, ארצות הברית, בהובלת האריכואולוגית ג'ודי מאגנס, ממשיכים למצוא פסיפסים מהממים באתר העתיקות של חוקוק הישראלי, הכפר היהודי העתיק שבגליל התחתון, ליד קיבוץ חוקוק של ימינו.

פסיפס בבית הכנסת בחוקוק | צילום: ג'ים הברמן

הפסיפס שהתגלה בחישורי בית הכנסת כולל טווח רחב של איורים ונושאים: אל השמש הליוס בכרכרה רתומה לארבעה סוסים עם סמלי גלגל המזלות, האנשות של עונות השנה ותיאור מהמם של סיפור יונה. זהו התיאור הראשון של סיפור יונה שנמצא בבית כנסת כלשהו בישראל. כפי שציינה פרופסור מאגנס בנוגע לממצאים של העונה האחרונה, "הפסיפס של חוקוק הוא העשיר והמגוון ביותר, באופן יוצא דופן. בנוסף, הוא מציג וריאציות של סיפורים תנכיים, שלבטח מייצגים מסורות שהועברו בעל פה (מדרשים) שהיו נפוצים בקרב האוכלוסייה היהודית המקומית".

הלוחות החדשים של מבצר וינדולנדה

אחד האתרים המרגשים ביותר בעולם הרומי העתיק הוא וינדולנדה, הממוקם לאורך חומת אדריאנוס בצפון אנגליה. האתר מפורסם בזכות מאות נעלי העור שנשתמרו בו, כמו גם בעובדה שלאקלים ולקרקע בו יש את היכולת לשמר עץ. למרות שלוחות עץ רבים נחפרו ותורגמו באתר לאורך השנים, 25 לוחות חדשים (לצד חפצים אחרים כמו חלוקי אמבט), המתוארכים לתקופה המוקדמת בתולדות האימפריה, נמצאו במהלך החפירות בעונה האחרונה בלבד.

מחקר המשך של קבר אחים בפלרון

ארכיאולוגים מאתונה בהובלת סטלה צ'ריסולקי מאמינים שהם מצאו שרידים של חיילים בצבאו של קילון. בשנת 632 לפני הספירה אלוף המשחקים האולימפיים קילון ותומכיו ניסו לחולל מהפכה באתונה. מאז השנה שעברה התגלו באתר פלרון 80 שלדים, כשידיהם של 52 נתונות בשלשלות ברזל. מחקרים אינטנסיביים המשיכו לבחון את השלדים הללו גם הקיץ, ונראה כי הגברים מתו ממכות בראשם, בסגנון "הוצאה פוליטית להורג". ובכל זאת, נותרה מעט ספקנות בנוגע לממצאים. כפי שציינה הביו-ארכיאולוגית הקלאסית, הכותבת בפורבס, קריסטינה קילגרוב, "לקבר החדש הזה יש את הפוטנציאל לספר לנו הרבה למדי בנוגע לעלייתה של עיר המדינה של אתונה. אולי הוא מכיל גם את הקבוצה של קילון, ואולי לא, אך בלי קשר, פלרון ישנה ללא ספק את האופן שבו אנחנו רואים את אתונה העתיקה וימלא חורים בתיעוד ההיסטורי שלנו לגבי המאה ה-7 לפני הספירה".

הקרנות חדשות על גבעת הפאלאטיום ברומא

מקרני אור וסיורים באמצעות טכנולוגית הדמיה חדישה בתלת ממד (המסתייעת במשקפי ואוזניות המציאות המדומה Oculus Rift המחולקות למבקרים באתר) מסייעים בשחזור ציורי הקיר מלאי החיים שב-"בית הזהב" ("דומוס אורה") של נירון, כמו גם בחללים אחרים בגבעת הפאלאטיום ובפורום של רומא. ההקרנות הללו מחזירות את הצבע של העולם העתיק ונעשה בהן שימוש אפקטיבי מאוד בכנסיית מריה הקדושה העתיקה שבפורום הרומאי ובמזבח השלום האוגוסטיני (ארה פקיס) שבשדה מארס (קמפוס מרטיוס).

הצצה להקרנות החדישות ברומא

זוהי רק דגימה קטנה של כמה מהממצאים העתיקים המדהימים שנחשפו באזור הים התיכון הקיץ. הם מעידים על כך שעדיין יש הרבה לגלות ולשחזר בכל הנוגע לעתיקות באחד האזורים הפוריים ביותר בעולם בכל הנוגע לממצאים כאלו, אם כי זוהי גם תזכורת לצורך במימון של משלחות ארכיאולוגיות ראויות נוספות, ושל יוזמות דיגיטליות בתחום מדעי הרוח, שיאפשרו לנו ליהנות מהעולם העתיק גם היום.

הכותבת היא עוזרת פרופסור בחוג ללימודים קלאסיים באוניברסיטת אייווה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.