חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

האבטיפוס: סיפורו של האקזיט הראשון אי פעם בישראל

לפחות שלושה ספרים ומאות מאמרים וכתבות ניסו להסביר ולתאר כיצד הפכה ישראל ל"מדינת סטארט־אפ" ולאחד ממאגרי הטכנולוגיה החשובים בעולם. בוודאי לא מדובר בתוכנית־על. ישראל קמה כמדינה שקידשה את החקלאות כמנוף לקידום הכלכלה ויישוב הארץ. ב-30 השנים הראשונות הייתה התעשייה כאן מסורתית עד מפגרת מבחינה טכנולוגית.

השינוי החל בתחילת שנות ה-70, כאשר מדען גרעין חיפאי, אברהם סוחמי, החל לייצר מערכות הדמיה רפואיות בחברת אלסינט. אלסינט לא הציגה טכנולוגיה חדשנית אבל היא ניצבה בחזית הטכנולוגית לצד חברות ענק אמריקאיות, ושימשה הוכחה ליכולת הטכנולוגית של התעשייה האזרחית בישראל.

אלסינט נחשבת ל"אקזיט" הראשון – החברה הישראלית הראשונה שהנפיקה ניירות ערך בוול סטריט. בתחילת שנות ה-80 קרסה החברה. המשבר לווה בחקירות על מעשי הונאה בניירות ערך, סוחמי עצמו נעלם מישראל. אבל את הלקח החיובי שיננה התעשייה כולה.

לאלסינט קדמו חברות הייטק אחרות, חלקן נשכחו וחלקן מוכרות וידועות. חברת הטכנולוגיה האמריקאית הראשונה שהגיעה לישראל והקימה כאן מרכז פיתוח גדול היא מוטורולה, המציינת היום 50 שנות פעילות בישראל. למעשה מוטורולה שזורה כל כך במשק הישראלי ובמערכות התקשורת והביטחון, עד שנדמה לעתים שמדובר בעוד חברה ישראלית.

עובדים במפעל באלסינט, 1973 | תמונה: אוסף התצלומים הלאומי

מוטורולה הגיעה לכאן כבר בעיצומה של מלחמת השחרור, כאשר משה בסין, פרדסן שעשה הסבה לאלקטרוניקה, הגיע לארה"ב כדי לרכוש מכשירי קשר עבור משטרת ישראל. בעקבות העסקה עם מוטורולה הקים בסין סוכנות של חברת התקשורת, שהפכה למותג המוכר ביותר בישראל בתחום התקשורת האלחוטית.

ב-68' הגיע האקזיט הגדול: מוטורולה רכשה את הסוכנות הישראלית מבסין והקימה את השלוחה הישראלית שלה כאן. השלוחה הפכה למרכז פיתוח גדול שהעסיק מאות מהנדסים שפיתחו עבור החברה מוצרים חדשים. בהמשך הוקם בהרצליה מפעל "מוטורולה סמיקונדקטורס" שפיתח וייצר מעבדים לתעשיית התקשורת והמחשבים. ב-84' ייסדה מוטורולה בשיתוף עם דיראן את חברת הסלולר הראשונה בישראל – פלאפון. בערד הוקם מפעל מוטורולה דרום, שהעסיק מאות עובדים וייצר מערכות תקשורת, חלקן בפיתוח מקומי, לחברות ענק ברחבי העולם.

ב-1998 הקימה מוטורולה את חברת מירס, שפיתחה מכשיר ייחודי לתקשורת אלחוטית משולבת. אף ששנים רבות חלפו מאז פותחה הטכנולוגיה, אין היום חברה מתחרה המציעה את השירות המאפשר תקשורת מקבילה של "ווקי טוקי" בשילוב עם דיבור סלולרי. בשנת 2000 פיתחה מוטורולה במיוחד עבור צה"ל את הטלפון הסלולרי המוצפן, "ורד הרים", המאפשר לצבא ולגופים ביטחוניים לשוחח ברשת מאובטחת וחסינה מפני האזנות. בימים אלה מפתחת מוטורולה ישראל את הדור הבא של המערכת, שיתבסס על מכשירי סמארטפון.

תצוגה של מוטורולה ישראל בכנס טכנולוגיות מידע בירושלים, 1971 | תמונה: אוסף התצלומים הלאומי

מוטורולה האמריקאית עברה שינויים במהלך השנים האחרונות ועמה גם המרכז הישראלי שלה: כשהחברה החליטה למכור את עסקי התקשורת הבינלאומיים שלה, היא מכרה את חלקה בפלאפון. מאוחר יותר נמכרה גם מירס לבזק. מפעל המוליכים למחצה פוצל ממוטורולה והפך לפריסקייל. אולם מוטורולה ישראל מחזיקה עדיין במרכז גדול המעסיק אלף עובדים, מהנדסים בחלקם הגדול. החברה מפתחת ומשווקת מערכות תקשורת אלחוטיות מתקדמות למערכי ביטחון, חירום והצלה בכל העולם, מערכות תקשורת ובקרה לתעשייה ומסופונים לחברת הדואר האמריקאית.

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן