Forbes Israel Logo

האופניים שוב באופנה: מדוע קורא הממשל בסין לאזרחים לשוב ולדווש?

לא מעט מאפיינים תרבותיים הצליחו לשמר את מעמדם בסין לאורך מאות שנים. הפסטיבל הצבעוניים, הדרקונים יורקי האש, הפגודות המפורסמות והאמנות הציורית הן רק כמה דוגמאות. אך מאפיין אחד פשוט נעלם מהחברה במדינת הענק לאורך השנים – הוא השימוש הנרחב באופניים ככלי תחבורה מרכזי בערים הגדולות – וכעת, הממשל הסיני עושה מאמצים אדירים כדי להחזיר את האופניים לאופנה.

עד לשנות ה-80 של המאה ה-20, האופניים נחשבו לאחד המאפיינים הידועים (והאהובים) של החברה הסינית. תושבי הערים הגדולות ותושבי הכפרים (אשר אינם ממוקמים בהרים) נהגו לעשות בהן שימוש נרחב, ובכל בית ניתן היה למצוא לפחות זוג אופניים אחד. אך בעקבות החלטת הממשל באותן שנים לעודד את תעשיית הרכב במדינה (אשר יועדה להיות מנוע צמיחה מרכזי עבור המשק הסיני), הלכו ונעלמו האופניים מהנוף הסיני – והתושבים החלו להעדיף באופן מובהק את הרכבים החדישים והרכבות.

יפתרו את זיהום האוויר המשתולל? | צילום: רויטרס

לאחרונה, החליט הממשל הסיני לחזור בו מהחלטה זו ולצאת בקמפיין מיוחד – לעידוד השימוש באופניים והחשבתן למעמד כלי תחבורה מרכזי במדינה. הסיבה מאחורי הקמפיין היא המאבק העיקש אשר מנהלים הסינים בבעיית זיהום האוויר – בעיה אשר הולכת ומחמירה עם השנים ומביאה למחלות ומקרי מוות רבים בכל שנה. בנוסף, בממשל קיוו לצמצמם בעזרת הקמפיין בעיה נוספת אשר מקשה על התושבים בערים הגדולות והצפופות, היא בעיית פקקי הענק אשר "סותמים" את הערים מדי יום ביומו.

הקמפיין האגרסיבי כלל שינוי חוקים, פרסום, מאמצים להגברת המודעות ועוד אי אלו צעדים לעידוד התושבים לחזור ולאמץ את כלי התחבורה הבלתי ממונע. אך נדמה כי הצעד אשר סייע למאמציהם יותר מכל היה אימוץ המודלים להפעלת מערכות לשיתוף או השכרה של אופניים לטווח קצר, כמקובל במרבית הערים הגדולות באירופה, וכפי שניתן למצוא גם בתל אביב.

הממשל הסיני החליט להשקיע סכומי כסף נכבדים ולעודד גם עיריות ויזמים פרטיים להקים מיזמי השכרת אופניים, והתוצאות לא איחרו לבוא. כיום, סין מחזיקה במערך השכרת האופניים הגדול ביותר בעולם – כשלא פחות מ-650,000 זוגות אופניים מוצעים לקהל הרחב בערים השונות. גם אם נבחן את הערים עם מספר זוגות האופניים הגדול ביותר להשכרה בעולם, נגלה כי סין ניצבת בגאון בראש הרשימה, כשכל 4 הערים המובילות מגיעות משטחה.

חוזרים לאופנה | צילום: רויטרס

ויש גם מי שמרוויח כסף מהמהלך. שניים מהאנשים העשירים בסין זיהו את המגמה (בדרך זו או אחרת), וניצלו היטב את השימוש הגובר באופניים. הראשון להתעשר מהטרנד החדש-ישן הוא המיליונר צ'אן רונג, אשר דורג לא מזמן ברשימת האנשים העשירים בסין במקום ה-281 עם הון המוערך ב-750 מיליון דולר. רונג הוא יו"ר חבר המנהלים של חברת ייצור האופניים "שנגחאי פוראבר", ובמהלך השנה החולפת זינקה מניית החברה ב-51.4%. החברה החלה להפעיל השנה מתקנים בפריסה רחבה להשכרת אופניים לטווח זמן קצר, וכיום נסחרת החברה על פי שווי של 1.14 מיליארד דולר.

המתעשר השני הוא ג'ים ליאו, אשר שולט במפעל הגדול ביותר בעולם לייצור חלקי חילוף לאופניים. גם הוא ראה את הונו הולך ונצבר, כשמניית החברה זינקה ב-82.6% במהלך השנה החולפת, עקב הביקוש האדיר לחלקי חילוף שונים לכמות האופניים האדירה ברחבי המדינה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.