Forbes Israel Logo

האם ארה"ב צריכה להשאיר את ההתמודדות עם צפון עיראק לסין?

בעוד הארגון הסוני הקיצוני ISIS ממשיך לרשום הישגים, תופס טריטוריות נוספות בצפון עיראק, ומאיים להגיע עד בגדד, דובר הפנטגון הודיע כי נושאת המטוסים George H. W. Bush עברה את מיצרי הורמוז ומוכנה לכל הוראה, אך למה בדיוק חותר אובמה?

הסנאטור ג'ון מקיין הרפובליקני לוחץ על הנשיא לפעול, אך לעת עתה נראה כי ארה"ב מסתפקת באיסוף מודיעין והכנה של כוחות מיוחדים בשטח. יש לארה"ב סיבות גיאופוליטיות מדוע לצאת להגנתה של ממשלת אל מאליכי בבגדד, אך בניגוד למה שניתן היה לחשוב, אין לה כל כך סיבות כלכליות לעשות זאת – ואלה כמובן, הסיבות האמתיות שמדאיגות את העולם.

עיראק היא יצואנית הנפט השנייה בגודלה באופ"ק ושאבה במהלך החודש שעבור 3.4 חביות ביום. עד כה, כמעט כל תשתיות הנפט לא ניזוקו מההשתלטות הסונית. מחירי הנפט אומנם עלו החודש, אך לא זינקו כפי שרבים חששו – בעיקר מכיוון שיותר מ-90% מהנפט העיראקי נמצא בדרום המדינה, באזורים רחוקים מההתרחשויות. אך גם אם הלוחמים יצליחו להגיע אל המפרץ הפרסי ואל עיר הנמל בצרה – ממנה מיוצא הנפט, לא סביר שיהיה להם אינטרס להפסיק את ההספקה.


מתנדבים שהצטרפו אל הצבא העיראקי המנסה לבלום את התקדמות ארגון ISIS | צילום: רויטרס

"המוטיבציה שלהם די מפתיעה", מסביר בובי ג'וש, ממגזין קוורץ. "הם לא רוצים רק להרוג, אלא לכבוש שטחים ולהחזיק בהם. הם רוצים למנות מושלים, אחראים אזוריים, הם רוצים למשול. זה מאוד שונה, זה משהו שאפילו אוסמה בין לאדן לא רוצה".

אבל בואו נניח ש-ISIS כן רוצים לזעזע את שוק האנרגיה ולא לפעול כממשלה. EXXonMobil תאבד את שדה מערב קוארנה, אך עדיין יהיו לה את ההסכמים עם הממשל הכורדי בצפון, שגם בידיו נמצאים מאגרי נפט רבים. גם חברות נפט אחרות יאבדו חלק מהעסקים שלהן, אך כולן עדיין יוכלו לפצות על כך על ידי הגברת המסחר עם הצפון הכורדי. במקרה של קטסטרופה בעיראק, מחירי הנפט בארה"ב יקפצו, כמו בשאר העולם, אך בניגוד לכל מדינה אחרת, ארה"ב תוכל להתמודד עם המצב בצורה טובה יחסית.

אמריקה היא היום היצרנית הגדולה ביותר של פטרוליום וגז. ארה"ב עקפה את רוסיה כיצרנית הגז הגדולה ביותר ב-2012, והיא שואבת הנפט השלישית בגודלה לאחר סעודיה ורוסיה. בטווח הקצר, ואולי גם הארוך, הפקת הנפט והגז בארה"ב צפויה לגדול. באופן לא מפתיע, ייבוא הגז לארה"ב צנח בחמש השנים האחרונות ב-32% וייבוא הנפט ירד ב-15%, כך שמשבר יציב את ארה"ב בעמדה נוחה אפילו יותר בשוק האנרגיה.


אובמה. "ידרשו כמה ימים על מנת לראות כיצד ארה"ב יכולה לסייע לעיראק" | צילום: רויטרס

הסינים, מצד שני, יפגעו הרבה יותר אם הספקת הנפט העיראקית תפסק לפתע. סין, שתלותה באנרגיה מיובאת הולכת וגדלה, היא כעת הלקוח המשמעותי ביותר של הנפט העיראקי ורוכשת בממוצע כ-1.5 מיליון חביות ביום – כמעט חצי מהייצור העיראקי. רבים אומרים שסין היא זו שניצחה את המלחמה בעיראק מכיוון שהיא זכתה בעסקאות הנפט הטובות ביותר עם הממשל החדש.

כתוצאה מכך, התלות הסינית בעיראק היא הגדולה ביותר ולסין יש הכי הרבה מה להפסיד מהתמוטטות הממשלה העיראקית והשתלטות ארגונים סונים קיצוניים על השטח. לא פלא ששר החוץ הסיני יצא בימים האחרונים בהצהרות התומכות בממשלתו של אל מאליכי: "זה זמן רב שסין מסייעת לעירק בתחומים רבים ומעוניינת להעניק את כל העזרה שהיא יכולה". אולי ארה"ב צריכה לקבל את ההצעה הסינית ולתת לה לעשות את העבודה המלוכלכת – אחרי הכל לסין יש הרבה יותר מה להפסיד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.