Forbes Israel Logo

האם באמת הקפיטליזם הוא האחראי לפערי העושר? על הטעויות בספרו החדש של תומאס פיקטי

תומאס פיקטי, הכלכלן הצרפתי מבית הספר לכלכלה בפאריז המתמחה במחקר אי שוויון כלכלי בעולם, עוסק בהפצת תורתו זה זמן רב, אך כעת לאחר פרסום ספרו "הון במאה העשרים ואחת", הוא נחשף אל אור הזרקורים.

רבים מצצדים בפיקטי, אך אחרים טוענים כי אין צורך בקריאת הספר על מנת להבין מדוע הוא שגוי בעיקרו: פיקטי מבצע תצפית, קובע אבחון ומציע פתרון. התצפית נכונה: הוא אומר כי ההחזר על ההון, גדול מקצב הצמיחה – הוא מאמין כי ההחזר על השקעת הון במערב עומד על 5% ואילו קצב הצמיחה עומד על 1% ולכן נתח ההון שמחזיקים העשירים הולך וגדל.

Exxon Mobil למשל, חברת הדלק הגדולה בעולם, שווה כיום יותר מ-400 מיליארד דולר. אם פיקטי צודק, היא תהיה שווה יותר מטריליון דולר בתוך 20 שנה. בצורה דומה, אם אדם מרוויח 100 אלף דולר בשנה, שכרו יגיע ל-122 אלף בעוד 20 שנה – בעלי הון מתקדמים הרבה יותר מהר מעובדים שכירים, או במונחים מרקסיסטיים, ההון גוזל את מה ששייך לעובדים.

המרקסיסטים רואים את הכלכלה כעוגה שאיננה גדלה, כך שהדבר היחיד שנותר לעשות הוא להאבק על החלוקה שלה. פיקטי טוען שהכל בסופו של דבר יהיה בידיהם של מספר שושלות הון במבנה של "קפיטליזם העובר בירושה".

בשבועות האחרונים התמקדה הביקורת על פיקטי בזו שהציג מגזין הפיננשיאל טיימס שמטיל ספק באמינות הנתונים שבספרו, אך זאת לא באמת הבעיה. פיקטי צודק שיש מעבר הון משמעותי מתחת לפני השטח, יחד עם זאת הדיאגנוזה שלו למצב שגויה, וזו טעותו המרכזית.


פיקטי עם ספרו "הון במאה ה-21". מעורר ביקורת רבה | צילום: רויטרס

פיקטי חושב שקפיטליזם הוא הסיבה, אך למעשה בעייני רבים למעבר ההון אין קשר לקפיטליזם. תראו מה עשו מייסדי אפל סטיב ג'ובס וסטיב ווזניאק בחלק חופשי באופן יחסי של השוק. אפל לא לוקחת את נתח העוגה של אף אחד. היא עושה כסף מיצירת עוגות חדשות. ללקוחות אפל, העניים והעשירים כאחד, כדאי להחזיק מחשבים גרפיים וטאבלטים.

הנתונים של פיקטי לא מגיעים מכלכלות קפיטליסטיות, מכיוון שבאף מדינה בעולם אין קפיטליזם. זה מעולם לא קרה, למרות שארה"ב היתה קרובה לזה. הוא עושה טעות קשה כשהוא אומר שהשוק החופשי גורם לאי שוויון. ממשלות מתערבות בשווקים בדרכים רבות, אך בואו רק נתבונן על הבנקים המרכזיים כמו הפדרל ריזרב. הפד הוא האחראי הראשי על תכנון הכסף. כולם משתמשים בכסף, כלומר כולם תלויים בהחלטות הפד. בהגדרה, זהו לא שוק חופשי כאשר הממשלה קובעת את המחירים החשובים ביותר.


קארל מרקס, חביבו של פיקטי. עוגת ההון גדלה או נשארת קבועה? | צילום: רויטרס

בעוד שאף אחד לא יכול לקחת את החלק שלכם בעוגה בשוק חופשי, עבור הפד זה קלי קלות. נניח שהיה לכם שטר של 20 דולר ב-1970 – הייתם יכולים למלא באמצעותו שני מכלי דלק של מכוניות. אם שמרתם את השטר מתחת לבלטה, והוצאת אותו היום, תוכלו לקנות באמצעותו כ-7 ליטר בלבד. רוב ערכו של השטר קוצץ בשל מדיניות הפד – זהו בדיוק מעבר של הון שנלקח מהאדם החוסך.

באשר לפתרונות, פיקטי לוקח שני רעיונות הישר מהמניפסט הקומוניסטי. הראשון הוא 80% מס על הכנסה. תחשבו על זה, אתם עובדים ולוקחים סיכונים, והממשלה לוקחת לעצמה את החלק הארי. למה שלמישהו יהיה אכפת? הרעיון השני הוא להטיל מס גם על ההון. בכל שנה תאלצו לסכם את הונכם ולהפריש אחוז מסויים ממנו לטובת המדינה. זה פוגע בכולם כמובן, אבל תחשבו על עסק קטן או סטרטאפ מתחיל. 

כמובן שהמיסים האלה יאזנו את חלוקת ההון, אך פיקטי ברור מאוד במטרותיו: הוא מעוניין במיסים הללו לא רק כדי להגדיל את רווחי המדינה אלא כדי למנוע כל אפשרות של התעשרות מצד מישהו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.