Forbes Israel Logo

האם סין מבזבזת 100 מיליארד דולר בחודש בכדי להגן על מטבע היואן?

הבנק העממי של סין, הבנק המרכזי והמוסדות הפיננסיים הסיניים מימשו נטו של 25.2 מיליארד דולר במטבע חוץ בחודש שעבר בכדי להגן על מטבע הרנמינבי המקומי. בחודש שקדם לו, נראה היה כי המטבע דווקא הולך בכיוון טוב. בחודש פברואר הבנקים הסיניים רכשו 42.2 מיליארד יואן, מה שמצביע על כך שהמטבע היה חזק יותר.

ייתכן כי פברואר אינו מהווה סטייה ממגמת העלייה של המטבע הסיני. ביום שישי האחרון, הבנק המרכזי קבע את שיעור ההתייחסות היומי שלו ברמה הגבוהה ביותר שנקבעה מאז אמצע ינואר. עד כה, הבנה המטבע עלה ב-0.4% מול הדולר, לאחר נפילה של 2.5% בשנה שעברה.

צילום: thinkstock

על אף החדשות הכלכליות המאכזבות נראה כי היואן מתאושש במהרה. במסיבת עיתונאים ביום חמישי, גואן טאו, ראש מדור תשלומים בינ"ל של מנהל המדינה של מטבע החוץ, הצהיר כי הממשלה לא תזקוף אמצעים על מנת לעצור את בריחת ההון מסין. במילותיו של העיתון הסיני הרשמי גואו אמר כי "הזרמים האחרונים היו בהתאם לציפיות".

אך לקרלו רייטר, ממוסד המחקר ג'יי קפיטל בבייג'ינג, יש דעה שונה בנושא. לפני כשבוע הוא טען כי הבנק העממי של סין מכר בין 56 ל-106 מיליארד דולר במטבע חוץ בפברואר בכדי להגן על הרנמינבי. ההיגיון שלו הוא פשוט: הבנק המרכזי, אלא אם הוא מעוניין לכווץ את ההיצע הכספי, צריך להלוות כספים נספים בכל פעם שהוא מוכר דולרים עבור יואן. עבור כל דולר שהבנק הסיני מוכר הוא מוציא כ-6.2 יואן מהמחזור. לטענת רייטר ההתערבות של הבנק העממי הסיני מתבצעת בחשאי ומעוותת את השוק.

הטענה של רייטר מציעה כי היואן, במציאות, נמצא תחת לחץ כבר. אם בחודש פברואר הבנק המרכזי שרף 106 מיליארד דולר, בחודש מרץ הוא היה זקוק למט"ח גבוה יותר מאחר וסין עברה התדרדרות ברורה לעין באותו החודש. דבר אחד בטוח, נכסי מטבע החוץ של הבנק העממי של סין, על פי מקורות רשמיים, נפלו ב-252 מיליארד יואן ברבע הראשון, כאשר 231 מיליארד יואן מהנפילה הזו התרחשה כולה במרץ. כמו כן, מנהל מטבע החוץ בסין טוען כי מדובר ביצוא ההון הגדול ביותר בשנה האחרונה לפחות.

אז כמה מחזיק מנהל מטבע החוץ בסין ביתרות מטבע החוץ של המדינה? לאחר שצנח במספר שיא של 113 מיליארד דולר ברבעון שזה עתה הסתיים, בייג'ינג מדווחת כי נשארו לה 3.73 מיליארד דולר. נתון שנראה מעט גבוהה מדי. בחודש מרץ התזרימים השליליים של ההון גדלו וכך גם הערך של הרנמינבי מול הדולר. המשמעות היא שההתערבות של הבנק המרכזי הרקיעה שחקים. אם זה המצב, העתודות של סין נמצאות תחת לחץ הולך וגובר. וכפי שהכותרת של בלומברג שואלת, "אם סין רואה תנועות הון יוצאות עכשיו, מה יקרה בזמן משבר?".

אפילו אם יתרות מטבע החוץ של סין הן גבוהות כמו שמדווחים מבייג'ינג – מה שלא סביר – וגם אם כל האחזקות נזילות כפי שהם טוענים – מה ששרוי גם בספק רב – סין יכולה לשרוף את ערימת המט"ח מהר יותר ממה שנוכל לדמיין. בשנה או שנתיים כמות הדולרים, היורו והיואן ישרפו כליל.

"מדוע הבנק העממי של סין צריך להלוות לבנקים מעבר לפעולות הרגילות בשוק החופשי ומדוע ההלוואות צריכות להיות סמויות?" שואל את עצמו רייטר. נראה כי התשובה טמונה בכך שהבנק העממי של סין מוציא כ-100 מיליארד דולר בחודש בכדי להגן על המטבע. ובייג'ינג לא רוצה שנדע זאת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.