Forbes Israel Logo

האם עסקת ורייזון-AOL תשים קץ לשליטתן הבלתי מעורערת של גוגל ופייסבוק בשוק הפרסום האינטרנטי?

על אף החדשות הימיומיות על טוענות חדשות לכתר – מטוויטר, דרך אמזון ועד סנפצ'אט ופינטרסט, שתי חברות ממשיכות לשלוט בשוק הפרסום אונליין: גוגל ופייסבוק. העובדה הבלתי נמנעת הזו היא הסיבה בגינה אנשי עולם הפרסום היו מאוד שמחים לראות את עסקת ורייזון ו-AOL מצליחה.

הצלחה, לפי המדד שלהם, תהיה יצירת כוח חזק מספיק על מנת להוות תחרות אמתית לגוגל ופייסבוק בהגעה לקהלים גדולים. ולפחות על הנייר, השילוב של חברת סלולר, שיש לה 100 מיליון לקוחות והרבה מאוד מידע על כל אחד מהם, עם חלוצת אינטרנט שיש לה דרך אמינה להעברת פרסומות אליהם – בייחוד פרסומות וידאו רווחיות, ישירות אל הסמארטפון – נראה כמו מהלך מנצח.

"אלה חדשות נהדרות שיהיו לנו עוד חברות מלבד גוגל ופייסבוק במרחב הזה", אומר אנדרו בלום, סגן נשיא בכיר לפיתוח עסקי ב-Sizmek, העוזרת למפרסמים וסוכנויות פרסום להריץ קמפיינים באינטרנט. הדאטה שבלב העסקה "היא עוצמתית לא פחות מזו של גוגל ופייסבוק".

מבין כל הטוענות לכתר, לורייזון-AOL יש בפעם הראשונה סיכוי אמיתי | צילום: thinkstock

הסיכוי לשבירה של מערכת הפרסומות של גוגל ופייסבוק נראית מושכת גם עבור הארווין פורמן, סגן נשיא בכיר ב-Starcom MediaVest Group, האחראי על שילוב קמפיינים של טלוויזיה ואינטרנט. הוא מזהה הזדמנות עבור ורייזון, שתוכל להשתמש בטכנולוגית הפרסום האוטומטית והמתוכנתת של AOL, על מנת להגיע לאנשים בכל מקום בו הם צופים בתוכן – בין אם זה בסמארטפון, בטאבלט, במחשב או בחבילת התוכן בטלוויזיה. "זה מאפשר לנו את הפוטנציאל לפתרון פרוגרמתי לטלוויזיה", כלומר, אפשרות להגיע לאנשים דרך הטלוויזיה באופן ספציפי, בדיוק כמו באינטרנט.

למרות כל זאת, השילוב הזה מביא איתו לא מעט מכשולים. ראשית, סגירת העסקה ואז הטמעת הטכנולוגיה של כל אחת מהחברות, יכולות לקחת הרבה מאוד זמן. 24 חודשים תחשב תקופה קצרה מאוד, לפי ההערכות.

מעבר לכך, יהיה צורך גם בשינוי התרבות הארגונית. אפילו עסקה של 4.4 מיליארד דולר, נחשבת קטנה עבור ורייזון, והיא תתקשה לגייס את תשומת הלב ואת המשאבים הארגוניים הדרושים לבירוקרטיה העצומה שמחכה לאחר איחוד החברות.

איחוד שמביא איתו תקוות גדולות – ולא מעט חששות | צילומים: thinkstock

יתר על כן, מציין בלום, השוק התרבותי יהיה אימתני. AOL היא לא בדיוק החברה הכי גמישה וזריזה, אך ורייזון, אחרי הכל, היא אב הטיפוס של "חברת טלפון" והיא איטית באופן מסורתי. "זה הבדל של יום ולילה". כתוצאה מכך, "ההוצאה אל הפועל של התוכנית השאפתנית, תהיה בסימן שאלה".

גם אם הכל ילך לפי התוכנית, זה עדיין נותן לפייסבוק וגוגל טווח זמן של שנתיים להתכונן וליישם את התוכניות האסטרטגיות שלהן תוך שימוש בשיטות המוכחות אותן הן כבר מפעילות. עד כמה שהמפרסמים רוצים לראות את העסקה הזו מצליחה, הם ממש לא הולכים להמר את התקציבים שלהם עליה. הם אפילו עשויים להשהות את ההוצאות שלהן על AOL עד שיראו איך הדברים מתקדמים – וגם הכישרונות ב-AOL עשויים לחשוש מעבודה ב"חברת טלפון" ולעזוב.

הדרך אל הליגה של הגדולות אכן נראית אורכה מאוד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.