Forbes Israel Logo

האנטיתזה של פיפ"א לשחיתות: אשה, אפריקאית שלא מבינה בכדורגל

לפני כמה שבועות הכריז נשיא פיפ"א ג'יאני אינפנטינו על פאטמה סאמורה הסנגלית, כמזכ"לית החדשה של הארגון. "אנחנו רוצים לחבק שונות ואנחנו מאמינים בשוויון מגדרי", אמר אינפניטו בועידת פיפ"א במקסיקו סיטי והוסיף, "היא תביא רוח חדשה לפיפ"א, מכיוון שהיא מגיעה מחוץ לארגון ומחוץ לעולם הכדורגל". המינוי החדש חייב להיות כזה שיחזיר את האמון והתמיכה של העולם בארגון הזה, שספג מכות קשות בשנים האחרונות. איך פאטמה סאמורה הסנגלית יכולה לסייע בכך?

ביוני הקרוב, לאחר שהזכאות שלה תאושר, היא תחליף את קודמה בתפקיד, ג'רום ואלקה, שפוטר בינואר השנה והורחק ל-12 שנה מכל פעילות בתחום הכדורגל, לאחר שהואשם בניסיון מכירה לא חוקי של זכויות השידור למונדיאלים הקרובים ובטיסות יוקרה למטרות הנאה על חשבון פיפ"א. פיטורים אלה הגיעו על רקע פרשת השחיתות שהתפוצצה במאי 2015, ובה הוגשו כתבי אישום נגד תשעה בכירים בארגון בגין שוחד, הטיית מכרזים לאירוח טורנירי גביע העולם בכדורגל, מרמה במתן זכויות שידור, הונאה, סחיטה והלבנת הון בשני העשורים האחרונים, בשווי המוערך בכ-150 מיליון דולר. ניתן להבין מדוע נשיא שמנסה לשפר את תדמיתה של פי"פא יחליט למנות אדם מבחוץ, אשר אינו חלק מהארגון ומהפרופיל הקבוע של המכהנים בו, אלה ששמותיהם נקשרים באופן ישיר לשחיתות ומרמה.

המינוי של סאמורה היסטורי פעמיים: פעם אחת עקב היותה האשה הראשונה המכהנת בתפקיד זה, ובפעם השניה עקב היותה המזכ"לית הלא-אירופאית הראשונה.

משנת 1904, על אף שארגון פיפ"א הוא בינלאומי, כל המכהנים בתפקיד היו גברים אירופאים, מהמדינות בלגיה, הולנד, גרמניה, שוויץ וצרפת. לכולם היה רקע נרחב בכדורגל ושנים רבות בארגון. ג'רום ואלקה הצרפתי למשל, היה עיתונאי ספורט, ניהל את ערוץ sport+, והחל את הקריירה שלו בפיפ"א כבר בשנת 2003. אחרים היו בארגון קרוב ל-15 שנה לפני שמונו לתפקיד. המינוי של מזכ"ל מחוץ לעולם הכדורגל ומחוץ ליבשת אירופה מעולם לא קרה בארגון הזה.

מינוי יוצא דופן לארגון במצוקה יוצאת דופן | צילום: צילום מסך אתר פיפא

בנוסף לכך, ארגון פיפא, אשר אף אישה לא כיהנה בו בתפקיד בכיר עד שנת 2013, ספג ביקורת רבה מנשים בכלל ומספורטאיות בפרט על היותו "מועדון גברים" אשר לא מרבה להשמיע את קולות הנשים. כבר במהלך הקמפיין של אינפניטו לנשיאות הארגון, ובמיוחד אחרי שנבחר בפברואר השנה, הוא משתדל להגביר את המעורבות הנשית בארגון, ואף העלה את הרעיון להקים מחלקה נפרדת לנשים בתוך פיפ"א. גם בגרסת 2016 של משחק הקונסולות של פיפ"א נכללות לראשונה נבחרות נשים לאומיות, וניתן לשחק בו גם בתור שחקניות ולא רק שחקנים. מינוי של אשה לתפקיד המזכ"ל בפעם הראשונה יכול להשלים את המהלך של אינפנטינו ולצנן את הביקורת המגדרית.

הניסיון הרב שהיה למזכ"לים האחרונים בעולם הכדורגל לא מנע את ההתרסקות התדמיתית האדירה שחווה בשנתיים האחרונות. כעת, מחפש אינפנטינו את האדם שיביא לו תומכים, ישפר את תדמית הארגון, ויפנה לקהלים חדשים, ולאו דווקא את המועמד בעל הניסיון הרב ביותר בעולם הכדורגל: "זה חיוני עבור פיפא לשלב פרספקטיבות חדשות בארגון – כאלה המגיעות מחוץ לבועה המסורתית של מנהלי הכדורגל – על מנת להמשיך ולבנות מחדש את הארגון שלנו". הוא מבין שהאנטי-תזה המושלמת לשחיתות המזוהה עם מנהלי הכדורגל האירופאים השולטים בארגון עשרות שנים, היא מנהלת אחת, המגיעה מפעילות הומאניטרית בינלאומית, ילידת העולם-השלישי ואשת העולם הגדול.

פאטמה סמורה (54), נולדה בסנגל ודוברת ארבע שפות: צרפתית, ספרדית, אנגלית ואיטלקית. היא נשואה ואמא לשלושה ילדים. היא תצטרף לפיפ"א אחרי 21 שנות ניסיון באו"ם בתפקידים שונים, לאחר שניהלה משברים בינלאומיים רבים במהלך כהונתה. בשנת 1995 הצטרפה לתוכנית המזון של האו"ם וכיהנה כראש הסוכנות בג'יבוטי, קמרון ורומא. היא ניהלה מצבי חירום במדינות רבות באפריקה, ולאחר מכן מונתה לתפקיד רכזת הומניטארית במזרח צ'אד, על הגבול עם סודאן הבוערת. במהלך כהונתה, צ'אד קלטה מאות אלפי מהגרים לשטחה ופעלה על מנת להשיב אותם לביתם. כדורגל, כמו שניתן לראות, לא היה אחד מתחומי העיסוק שלה.

לסאמורה אין ניסיון בטלוויזיה ובניהול הסכמי מימון של ספונסרים, שניהם תפקידים מרכזיים אשר נמצאים באחריות המזכ"ל, אבל נראה כי אינפנטינו לא מודאג מכך כלל: "היא רגילה לנהל ארגונים גדולים, תקציבים גדולים, משאבי אנוש וכספים", הוא מספר. הניסיון שלה בניהול ארגונים בינלאומיים יספיק לו. סאמורה מסרה בתגובה למינוי כי "זהו יום נהדר עבורי וזה כבוד גדול. התפקיד תואם בצורה מושלמת את היכולות והניסיון שלי וכולל אסטרטגיה ויכולת השפעה ובניית ארגון בעזרת קשרים בינלאומיים. עשיתי זאת רבות מחוץ לכדורגל".

על מנת להציל את הארגון מהשפל התדמיתי שהוא נמצא בו, אינפנטינו מבין כי יש למנות לתפקיד אשה ישרה, שתרמה רבות משנותיה לעשייה בינלאומית, יודעת לנהל משברים בצורה הטובה ביותר, ובעלת ניסיון בניהול תקציבי ענק בינלאומיים. היא, יש להניח כי כך הוא מאמין, לא תמכור את עקרונות הארגון בשביל כסף וטובות הנאה. מהו נבדל היא תוכל ללמוד בהמשך.

לכתבה באונלייף

עוד באונלייף:

מוצר השנה 2016: חמש המנהלות מאחורי המוצרים הזוכים

9 טיפים חיוניים להצלחת העסק שלך

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.