חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

הבורסה באחד העם ננעלה בעליות; מדד הטכנולוגיה זינק ב-2.9%

שבוע עמוס באירועים עבר על הכלכלה הישראלית והעולמית. בארץ, מלבד הדיון הציבורי על התקציב שתופס את מרכז הבמה בימים אלו, הגיעה במפתיע הורדת הריבית במשק, קניית הדולרים של בנק ישראל והצמיחה ברבעון הראשון. בעולם, טוען הדו"ח של מודי'ס שכלכלת העולם איבדה את המומנטום ואילו וול סטריט סגרה שבוע רביעי ברציפות של עליות שערים וסימנה לשווקים כי הראלי ממשיך.

בתוך ננעל הבוקר המסחר בבורסה בתל אביב בעליות שערים. מדד ת"א 25 התחזק ב-0.6%, ת"א 100 טיפס ב-0.8%, מדד הנדל"ן קפץ ב-1.1%, מדד הבנקים נסחר בעלייה של 0.5%, ומדד הנפט והגז ירד ב-0.5%. 

בגזרת המניות העולות ניתן למנות את מלאנוקס שטיפסה ב-3.6%, לאחר שביום חמישי סיימה החברה את המסחר עם עלייה של 6.1% במנייתה, ובגיזרת היורדות את דלק קידוחים, שאיבדה 1.5% מערכה.

לאחר שהפסיקה את פעולת הקידוח הודיעה אתמול בערב חברת שמן לבורסה כי הקידוח ב"ים 3" חודש: "הפעולות בתוך חור הקידוח אשר נועדו לאפשר התמודדות עם הלחצים הגבוהים שגרמו לעצירת פעולות הקידוח הושלמו בהצלחה", נאמר בהודעת החברה. על פי ההודעה הקידוח יימשך במתווה הנדסי חלופי שאושר על ידי השותפים ברישיון, במטרה לאפשר הגעה לשכבת המטרה העיקרית של הקידוח – שכבת הנפט. מניית החברה ירדה היום ב-1.8%.

פישר | צילום רויטרס

שר האוצר יאיר לפיד ונגיד בנק ישראל סטנלי פישר הודיעו היום על הקמת ועדה לבחינת ההסדרים, בראשות מנכ"לית משרד האוצר יעל אנדורן. הוועדה תגיש את מסקנותיה בתוך 180 יום. כתב המינוי מסמיך את הוועדה לבחון את תחום הסדרי החוב בישראל, ולגבש המלצות להסדרת היבטים שונים של הנושא, ובכלל זה לבחון קביעת עקרונות להסדרי חוב של לווים ממגזרים שונים, וכן את השלכותיהם על מתן האשראי ותמחורו.

"הכלכלה הגלובלית איבדה את המומנטום"

לפי הדו"ח של מודי'ס, שפורסם בשבוע שעבר, הכלכלה הגלובלית איבדה את המומנטום. כמה כלכלות עומדות עדיין בפני אתגרים משמעותיים, ואינן צפויות לחזור במהרה לנתוני צמיחה 'נורמליים' בזמן הקרוב. גוש היורו צפוי להישאר במיתון. בחלקים מגוש היורו עלול המיתון להיות גדול וארוך עוד יותר ממה שנחזה בעבר, ואילו בארה"ב, יכבידו בשלב כלשהו הקיצוצים על המומנטום שכבר נדמה היה כי נראה לעין במגזר הפרטי.


צילום: A.S.A.P/Ingimage

בסוכנות הדירוג מעריכים כי זה רק עניין של ימים לפני שהמשקיעים יבינו שלשוק המניות אין רגליים. העתיד הקרוב אינו נראה בהיר, לא באיחוד האירופי – ולא בשווקים המתעוררים הגדולים, ככה זה שברזיל והודו בקושי משקיעות בצמיחתן הכלכלית.

במבט לעתיד, בסך הכל מצפים במודי'ס לצמיחה ריאלית של 1.2% בכלכלות מדינות הG-20 במהלך 2013, מעט פחות מאשר בתחזיות קודמות, ולצמיחה של 1.9% בשנת 2014.
חדשות טובות הן כי יש צמיחה באופק: לא גדולה מדי, אבל לפחות אף אחד לא צופה להתכווצות נוספת לתוך 2014.

ובינתיים, מגמה חיובית בעולם

המסחר בבורסות וול סטריט ננעל ביום שישי בעליות חדות על רקע המגמה החיובית באירופה ובזכות מספר נתוני מאקרו שהתפרסמו. היה זה השבוע הרביעי ברציפות בו ננעלים המדדים המרכזיים בבורסות ארה"ב בעליות.

המסחר בבורסות אירופה ננעל גם הוא במגמה חיובית על רקע נתוני מאקרו חיוביים המראים התאוששות של ענף הרכב. היום פורסם כי מכירות המכוניות החדשות באירופה עלו ב-1.8% בחודש אפריל לכ-1.08 מיליון כלי רכב בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. מדובר בעלייה הראשונה מזה כשנה וחצי. נתון זה מעודד ומעיד על התאוששות ענף הרכב שסבל פגיעה קשה בשנים האחרונות בעקבות המשבר הכלכלי שפקד את גוש היורו. בורסת לונדון התחזקה ב-0.5%, בורסת פאריס הוסיפה 0.5% לערכה ובורסת פרנקפורט רשמה עלייה של 0.2%.

"ההרחבה הכמותית יוצרת תמריץ חסר תקדים", אומר רפי גוזלן, כלכלן הראשי של IBI, בשיחה לפורבס. "הכסף הגדול צריך למצוא את מקומו בסופו של דבר והוא מגיע ישירות לשוק המניות כך שבמקום לראות אינפלציה בצורה המסורתית שלה אנחנו רואים אינפלציה במחירי הנכסים הפיננסיים".

"השוק הפיננסי נותן קרדיט גדול מאוד להצלחה של תוכנית ההרחבה, האם הצעד מצליח לעורר גם את הכלכלה? בינתיים אני סקפטי", מוסיף גוזלן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן