Forbes Israel Logo

הבנק העולמי: עליית מחירי המזון מדאיגה, מוכנים לעזור

הבנק העולמי מודיע היום כי הוא מוכן לעזור לממשלות להגיב לעלייה משמעותית ורחבת בסיס במחירי הדגנים, אשר שוב מסכנת את העניות באוכלוסיות העולם ושעשויות להיות לה השפעות הרסניות מתמשכות לאורך שנים. "אנחנו לא יכולים להרשות לזינוקים במחירי האוכל להותיר תוצאות ארוכות טווח על האנשים הכי עניים ופגיעים בעולם", אמר נשיא קבוצת הבנק העולמי ג'ים יונג קים בהצהרה. "הבנק העולמי ושותפיו עוקבים אחר המצב בזהירות כך שנוכל לסייע לממשלות ליישם מדיניות במקומה, שתעזור לאנשים להתמודד יותר טוב", אמר קים, מומחה לבריאות הציבור העומד בפני האתגר הגדול ביותר שלו – חודשיים אל תוך התפקיד החדש שלו.

בצורת קשה במערב התיכון של ארה"ב חתכה את יבולי הדגנים הצפויים באורח דרמטי, והחייתה זכרונות מ-2008, אז עלייה חדה במחירי המזון הביאה למהומות בארצות שונות, והעלתה שאלות לגבי השימוש בגידולים ליצירת ביו-דלק. מחירי החיטה קפצו ביותר מ-50% ומחירי התירס בלמעלה מ-45% מאז אמצע יוני; תנאי יובש ברוסיה, אוקראינה וקזחסטן, ריבוי עודף של משקעים באירופה, והתחלה מוקדמת מהממוצע לעונת המונסונים ההודית – כולם מוסיפים לחששות לגבי הגידולים העולמיים.

מחירם של פולי סויה, רכיב מכריע בתזונת אוכלוסיות ומספוא לחיות משק, עלה גם הוא בכמעט 30% בחודשיים האחרונים וכמעט 60% מאז סוף השנה שעברה. "כשמחירי המזון עולים, משפחות מתמודדות ע"י הוצאת ילדיהן מבתי ספר, ואכילת מזון זול יותר ומזין פחות, שעשויות להיות לו השפעות לכל החיים על הבריאות הפיזית, המנטלית והחברתית של מיליוני אנשים צעירים", אמר קים. הוא הוסיף כי לבנק ישנן מספר תוכניות סיוע לממשלות באם יוחרף המצב.

תוכניות אלו כוללות יעוץ מדיניוּת, הגדלת השקעות חקלאיות וכאלו הקשורות לחקלאות, מימונים במסלול מהיר, מוצרי ניהול סיכון ועבודה עם האו"ם וקבוצות התנדבות פרטיות לעזור לממשלות לבצע תגובות מושכלות יותר לזינוקים העולמיים במחירי האוכל. 

"בטווח הקצר, אמצעים כגון תוכניות תזונה בית ספריות, העברות מזומנים מותנות ותוכניות אוכל-לעבודה עשויות להקל את הלחץ על העניים", אמר קים. "בטווח הבינוני והארוך, העולם צריך מדיניות חזקה ויציבה והשקעה מתמשכת בחקלאות במדינות העניות". בכירים בבנק העולמי הדגישו כי אין כרגע אינדיקציה, בהתבסס על תחזיות הגידולים הנוכחיות, למחסור בדגנים שייגרם מהקציר המופחת השנה. בנוסף, מחיריהם של הדלק, חומרי הרבייה והשינוע נמוכים יותר מאשר ב-2008 ויקלו על עלויות הייבוא של מזון ושל שתילת הגידולים של השנה הבאה, כך אמרו בבנק.

מארק סאדלר, ראש אגף ניהול סיכון חקלאי בבנק, אמר כי המצב גם "מסובך יותר" מאשר ב-2008, כשמחירי האורז והחיטה עלו במידה הרבה ביותר ואז צנחו דרמטית בשנה שלאחר מכן, כשהשתילות גדלו. "ההבדל עכשיו הוא, שאם מסתכלים על הלוח – רואים שכל המחירים עלו", וכך קשה יותר לחקלאים להחליט כיצד להקצות את שטחיהם, הסביר סאדלר.

"כשמחירי התירס עולים, מחירי הקטניות נוסקים ומחירי החיטה מזנקים, על איזה מהם – בתור חקלאי – היית הולך?", הוא אמר. סאדלר הדגיש את טענתו של קים לגבי האיום שמחסורים במזון מציבים עבור חיותן ארוכת הטווח של המדינות. אחת העובדות הנוראיות ביותר היא כי ב-1,000 הימים הראשונים בחייו של ילד, הוא מפתח 80% ממוחו. כך שתת תזונה בימים ראשונים אלה – השפעתה ארוכת הטווח אכן עשויה להיות הרסנית", אמר. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן