Forbes Israel Logo

הגל השלישי של תעשיית הפינטק מגיע – והוא ישנה את הכל

מוקדם יותר השנה כתבתי שתעשיית הפינטק "לוהטת, אבל ההכרזה על פטירת הבנקאות המסורתית היא מוגזמת מאוד". אז, טענתי שסטארט אפים מתחום הטכנולוגיה הפיננסית (פינטק) שיצליחו לחבור בסופו של דבר לבנקים המסורתיים, ולא כאלו שינסו לערער את מעמדם, יהיו המנצחים של התעשייה החדשה הזו בטווח הארוך.

קיבלתי כמות ניכבדת של ביקורות בזמנו, במיוחד מצד חברות סטארט אפ בתחום הפינטק, שחשו כי עבודתן תחליף בבוא העת את הבנקים המסורתיים ותערער את הסטאטוס קוו בשוק הזה באופן מהותי. כעת, אולם, שחקנים מרכזיים במרחב הבנקאי מתחילים להשתכנע כי בזווית שהצגתי.

ג'ף גידו, ראש מערך הפינטק הגלובאלי של גולדמן זקס, דיבר לאחרונה על האבולוציה שעובר התחום ועל הסיבות לכך שהוא מאמין כי הגל השלישי של חדשנות בתחום הפינטק שמתרגש ובא לקראתנו הוא שיניע את השינוי ארוך הטווח שאנשים נטו עד כה לחזות.

הגל הראשון: תגובה לתעשייה במשבר

תחום הפינטק החל מבשיל לראשונה בעקבות המשבר הכלכלי של 2008. רגולציות חדשות ושינויים בדרישות הצרכנים החלו צצים, כשהעולם ניסה לאסוף את השברים לאחר "המיתון הגדול".

כתוצאה מכך, רבים מהשינויים הללו הפך סוגים מסוימים של עסקים למשמעותית פחות רווחיים עבור הבנקים ועבור מוסדות פיננסיים אחרים, דבר שיצר פתח עבור סטארט אפים שיש להם את הטכנולוגיה המתאימה להיכנס דרכו ולמלא את החלל. הפיתוח הזה, יחד עם השינוי הרחב בדרישות הצרכנים ותהליך הדמוקרטיזציה של מאגרי big data, הובילו למעין רנסנס בסוגים שונים של עסקי פינטק.

הגל השני: תשומת הלב של השחקנים הגדולים

גידו מאמין שכעת אנו נתונים בעיצומו של הגל השני של חדשנות בתחום הפינטק, כששחקנים בולטים בשוק מנסים למנף את המשאבים הרבים הנתונים ברשותם על מנת להישאר תחרותיים אל מול הסטארט אפים. כולם, מאמריקן אקספרס ועד לבנק אוף אמריקה, מחזיקים כעת ב-"מרכזי חדשנות", בהן הם מנסים לטפח מנטליות של סטארט אפים תוך מינוף של המותג והתשתיות המבוססים שלהם.

לאחר ניסיונות להפיל זה את זה, הבנקים וחברות הפינטק צריכים לחבור יחד | Fotolia

האתגר הוא, כמובן, שלא משנה כמה קשה הם ינסו, גורמים בולטים ומבוססים בשוק לעולם לא יוכלו להשיג את מידת הזריזות והתיאבון לסיכונים שיש לסטארט אפים. פוליטיקה תאגידית, אסטרטגיות משתנות ותשוקה עזה להגן על המותג מהווים מכשולים בפני חדשנות. יתכן שזו הסיבה שעד כה מה שאנחנו רואים הם שחקנים מבוססים שלא עושים דבר חוץ מלהגיב למה שהסטארט אפים פיתחו.

הגל השלישי: לעבוד יחד עבור עתיד טוב יותר

כמעט כל סטארט אפ בתחום הפינטק רוצה לערער את הבנקים הגדולים, אבל הבעיה היא שזו לא תחרות הוגנת. מגזר הבנקאות האמריקאי הוא כל כך מושרש ומוגן, כך שלאתגר אותו מבחוץ זה לא יותר מניסיון עקר. זה מאוד לא סביר שסטארט אפ יגיע ויציב בזמן הקרוב איום אמיתי על "הלייקים" שזוכים בהם בנק אוף אמריקה או צ'ייס.

אם אתם מהמרים על פינטק, בין אם כיזמים ובין אם כמשקיעים, תהיו חכמים אם תזכרו שהבנק הוא בסוף בעל הבית. יתכן ויהיו לכם מספר ניצחונות פה ושם, אבל בסוף, הבית תמיד זוכה.

הסטארט אפים החכמים יודעים את זה והם ישתמשו בזה לטובתם. בגל השלישי הזה, שהולך ומתקרב, חברות הזנק בתחום הפינטק יחברו אל שחקנים מבוססים בתעשייה.

לפי גידו, "באווירה קשוחה כמו היום של גיוסי הון, האסטרטגיה של 'עשה זאת בעצמך' קשה עבור סטארט אפים רבים, ומנגד זה יכול לגבות מחיר כבד משחקנים מסורתיים בשוק הפיננסים לפתח את הטכנולוגיות בעצמם", הוא אומר. "זו הסיבה שאנו מתחילים לראות יותר מדיאלוג דו-צדדי במרחב הזה".

הסוג הזה של שותפות היה לבה של האסטרטגיה של הסטארט אפ BodeTree, אותו ייסדתי ושבו אני משמש מנכ"ל, כבר במשך שנים. מצאנו כי חבירה לבנקים, לחברות ביטוח ולכל מי שביניהם תספק לנו את היתרון של "הטוב משני העולמות". השותפים שלנו יכולים למנף את הנתונים שלנו, את הטכנולוגיה ואת הפיתוח הזריז שלנו, בעוד שאנחנו יכולים למנף את המותג שלהם ולחדור אל השוק.

מודל השותפות הזה אפשר לנו להגיע הרבה מעבר לכובד משקלנו בשוק ולהפוך את מי שהיו הופכים למתחרים לבני ברית שניתן לסמוך עליהם. חשוב מזה, אולם, הדבר אפשר לנו להטביע חותם משמעותי על תעשייה קשה ביותר.

הפינטק מתבגר, ויזמים ומשקיעים כאחד מבינים שהבנקים לא עומדים להיעלם בזמן הקרוב. חברות חכמות אינן מהמרות נגד הבית בטווח הארוך. במקום זאת, הן לומדות כיצד לנצל לטובתן הזדמנויות שנולדות מעבודה בצמוד לבית. חברות הפינטק הטובות ביותר תהיינה אלו שיבינו כיצד להפוך את הבנקים לטובים יותר, ולא אלו שינסו להרוס אותם. הגל השלישי המתקרב יהיה זה שיביא את השינויים שיחזיקו מעמד ויישארו עמנו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.