חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

הדרך החדשה לתרום ולשנות: עובדי UBS מלווים יזמות חברתית

בUBS מסכמים בסיפוק שנה ראשונה של פעילות לקידום וחינוך יזמים חברתיים, כחלק משיתוף פעולה ייחודי בישראל עם ארגון אשוקה (ASHOKA), וכבר מתכננים את המשך הליווי של הפרויקטים הקיימים, לצד כניסה למיזמים חדשים. הכוונה, מדגישים ב־UBS, היא ללוות את היזמים הצעירים לאורך זמן, ללא מגבלה מוגדרת, עד שאלה יבואו מיוזמתם ויאמרו "אנחנו מרגישים מוכנים להמשיך בלעדיכם״.

בתחילת השנה, לאחר בחינה אסטרטגית של הסוגיה, בשיתוף גורמים מקצועיים בחו״ל, הוחלט על שני קריטריונים מרכזיים שיעמדו בלב הפעילות: א. עידוד יזמות חברתית. ב. הטמעת מוטיב חינוכי בפעילות. כמו כן, הוסכם כי יש מקום לשיתופי פעולה חיצוניים אשר יתרמו למיקסום הערך בפרויקט. בסופו של דבר, נבחר המודל של חממה ליזמים חברתיים.

ארגון אשוקה, הפועל זה יותר משלושה עשורים בלמעלה משבעים מדינות, משתף פעולה עם חברות וגופים שונים בישראל ובעולם, אולם המודל של UBS ייחודי; במסגרתו קיבלו מובילי הפרויקט ב־UBS "בנק״ הצעות למיזמים אפשריים אותם יוכלו ללוות בבניית תכנית עסקית והוצאתה לפועל לאורך השנה. לבסוף נבחרו תשעה פרויקטים. 


יזמי "השמיים הם הגבול" עם עובד UBS | צילום: יח"צ

החיבור ביןUBS לאשוקה בישראל אמנם החל רק באחרונה, אולם מדובר בהרחבה מקומית של שיתוף פעולה גלובלי הפועל כבר יותר מעשור במקומות אחרים ברחבי העולם. ארגון אשוקה משמש כרשת של יזמים חברתיים ברחבי העולם, ומספק להם תשתית פיננסית, הכרה וחיבור לרשתות מקצועיות. הארגון טיפח עד היום למעלה מ־03,00 יזמים חברתיים מכל רחבי הגלובוס.

כחלק מהפרויקט המקומי, משקיעים כלל עובדי UBS בישראל מזמנם וניסיונם המקצועי, לצד גיבוי כספי של החברה עבור התנעת המיזמים השונים שנבחרו. לאחר שהוחלט בתחילת שנת הפעילות הראשונה באילו פרויקטים תהיה המעורבות של UBS, התחלקו העובדים לצוותים והתחברו ליזמים, ומשם החלו הפגישות שנועדו לספק הדרכה, ייעוץ עסקי וסיוע בקידום המטרות החברתיות. עובדי UBS הם למעשה מנטורים של היזמים החברתיים הצעירים. 

עדי ויגודסקי, מנכ״ל UBS ניירות ערך, מספר כי "הפרויקט מעניק ערך מוסף גם לעובדי החברה. מעבר לעובדה שהפעילות הקהילתית מגבשת את העובדים ויוצרת סביבת עבודה המבוססת על שיתוף פעולה ועבודת צוות, זו השקעה מבחינתנו באנשים ותרומה כוללת לחברה״. 

לדברי איתמר פרלוב, אחראי פיתוח אסטרטגיות השקעה ורכז הפעילות הקהילתית בחברה, "החיבור של UBS לאשוקה נבע מהרצון שלנו להפוך לגורם משפיע יותר בסביבה. הבנו שאנחנו חלק מהקהילה וחיפשנו את הדרך הנכונה ביותר להרחיב את מעגלי ההשפעה שלנו בתוכה. בתוך זאת, רצינו לבנות משהו משמעותי וארוך טווח אשר יביא לביטוי את הערכים המרכזיים שאנו מאמינים בהם: יזמות וחינוך״.


עדי ויגודסקי | צילום: אייל יצהר, יח"צ

יוצאים לרחובות

הסיוע של UBS ליזמים לא מסתיים רק בהכוונה וייעוץ בחדרי הישיבות של החברה. לדברי ויגודסקי, העובדים משתמשים בקשרים ובמשאבים שלרשותם כדי לסייע לצעירים לקדם את רעיונותיהם בעולם העסקי. כך למשל, קבוצת הסטודנטים שיזמו את פרויקט "זה.זה״ (ZE.ZE), מקבלת ליווי אישי צמוד של עובדי UBS. אנשי UBS חברו לזה.זה בעזרת אשוקה, לאחר שאלה פעלו במשך תקופה באופן עצמאי וכבר יצרו לעצמם מוניטין.

זה.זה הציבו לעצמם כמטרה לקדם יזמות חברתית כפעילות מהנה ועל ידי כך לשפר את החברה והסביבה. מדובר בעסק חברתי המאפשר לצעירים לתרום לקהילה על ידי ניצול כישרונם האישי.

הפרויקט הקהילתי המפורסם ביותר של זה.זה נכון להיום הוא "פילהרמונית הרחוב״. זוהי תזמורת המורכבת מנגני רחוב, אותם איגדו מייסדי זה.זה תחת הרכב מוזיקלי ייחודי התואם את כישוריהם של הנגנים, כדי שיוכלו לקבל בתמורה שכר הוגן ויציב. התזמורת זכתה כבר לפופולריות רבה בקרב קהלים שונים בארץ. באחרונה הופיעה פילהרמונית הרחוב במועדון הבארבי בתל אביב, אחד ממועדוני ההופעות הגדולים והמרכזיים בישראל, בהשתתפות אמנים מוכרים.

לדברי ויגודסקי, חלק ניכר מהיזמים אשר מגיעים לחממה הם בסופו של דבר חבר׳ה צעירים שעוסקים ברוב שעות היממה בלהיות סטודנטים, וכמעט שאין להם ניסיון בעולם העסקי. אמנם בדרך כלל הם כבר נחשפו לאתגרים הבסיסיים שבניהול פרויקטים, אך עומדים לראשונה מול פרויקטים בעלי פוטנציאל ארצי ונדרשים להבנה עסקית עמוקה. לרוב, הצעד הראשון הוא לנסות ולבנות את התשתית הארגונית המתאימה להם. "לצורך כך״, מציין ויגודסקי, ״אנו לא מסתפקים במעגל המנטורים הקרוב ומנסים להפגיש את היזמים עם דעות רבות, גם של עובדים נוספים, וכשצריך פונים ביחד עם אשוקה למומחים חיצוניים מחוץ לחברה״. ויגודסקי מדגיש כי הליווי של UBS אינו מושלם עד שהיזמים מרגישים בשלים מבחינה עסקית וארגונית.

באותו הקשר מוסיף פרלוב כי לרוב יזמים חברתיים אינם נחשפים למעטפת השירותים והליווי אשר עומדת בפני יזמים עסקיים. "במדינה אשר ידועה ברוח היזמית בכל העולם, זה לא הגיוני. אנו מאמינים כי בזכות הידע הרחב שנצבר ב־UBS לאורך השנים בעבודה עם יזמים עסקיים, נוכל לקרב בין עולמות התוכן. זו דרך ארוכה, אך אנחנו מאמינים בדרך שלנו״.

צעד גדול לאנושות

פרויקט נוסף בו מעורבים עובדי UBS במסגרת החממה עם אשוקה הוא "קרן בקטנה״. הקרן היא למעשה רשת חברתית של יזמים חברתיים צעירים (בעיקר סטודנטים) שנפגשים אחת לחודש ותורמים סכומים קטנים לפרויקטים חברתיים שונים. מטרת הקרן היא לפתח תרבות פילנתרופית בישראל ולהעניק ליזמים צעירים הזדמנות לתרום ולהשפיע על הסביבה. 

לטענת ויגודסקי ופרלוב, הפרויקט הקהילתי מראה את אותותיו גם בתרבות העסקית של החברה עצמה. "דור העובדים הנוכחי הוא לא 100% מוכוון עסקית. זה דבר מבורך, ואני מצדיע לחברות שיודעות שככה צריך להיות״, אומר פרלוב ומוסיף: "זה הרבה יותר מתרומה לקהילה. בסביבה תובענית של עבודה שמאפיינת את עולם הפיננסים, פעילות כזו מספקת לעובדים מקום להגשים את עצמם, וזה לא דבר טריוויאלי. הסיפוק הזה תורם גם למעביד – אני בטוח שעובדים ירצו לעבוד בחברה שמראה מעורבות ועשייה חברתית״. ויגודסקי מוסיף: "אנחנו לא שואלים עובדים בראיונות עבודה האם הם יהיו מוכנים לתרום מזמנם לקהילה, אבל אני מאמין שעובד צריך קודם כל להיות בן אדם. אנחנו פשוט מחפשים אנשים שיהיו פתוחים לפרויקטים כאלה״.

בעתיד מקווים ב־UBS להוסיף לפעילות שותפים עסקיים, כמו גם לקוחות לעבודה בחממה עם אשוקה. "זה כמו אבן שזורקים לתוך אגם ויוצרת הרבה מעגלים – אנחנו אף פעם לא נדע עד לאן הם מגיעים ומאיפה ההשפעה שלהם תחזור בחזרה אלינו״.?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן