Forbes Israel Logo

ההפרטה בתעש יוצאת לדרך: עובדים יפוטרו, מתחמים יפונו

תעש, חברת הענק הממשלתית למערכות צבאיות, בדרך לטלטלה משמעותית. שנים ארוכות של הזנחה ניהולית והפסדי עתק של מאות מיליוני שקלים עומדות להסתיים, ובסופו של התהליך הכאוב יוצעו החלקים העיקריים של החברה, למעט פעילות ביטחונית מצומצמת
ומסווגת, למכירה ליזמים פרטיים. בדרך אמורה החברה להיפרד מכ־ 1,170 עובדים, מתחמי
החברה – הפזורים באזורי נדל"ן מובחרים במרכז הארץ – יפונו וירוכזו בנגב, וחברה חדשה, "תעש מערכות", תצא לדרך.

בציבור הרחב ידועה התעשייה היצואנית בעיקר כיצרנית של תחמושת וכלי נשק אישיים. למעשה תעש היא אחת החברות הטכנולוגיות המתקדמות שצמחו כאן, מאחורי מסך כבד של סודיות ביטחונית: מערכות טילים, נשק מדויק המסוגל לפגוע במטרה הנמצאת במרחק עשרות קילומטרים, מערכות מיגון למתקנים אסטרטגיים ועוד.

אבל היכולות הנדירות האלו שוכנות בגוף בעייתי. חברת הענק, המעסיקה היום כ־ 3,700 עובדים והיקף מכירותיה הסתכם בשנה שעברה ב־ 3 מיליארד שקל, היא ארגון
מיושן מאוד. היא נשלטת על ידי קואליציה של ועדי עובדים, מפוזרת בין יחידות ניהוליות הפועלות בחוסר תיאום, ולעתים קרובות בכפילות ותוך כדי תחרות פנימית מזיקה.

פקידי משרד האוצר ערים לבעיה, אך התקשו להתמודד איתה. הם קיוו שהפרטת תעש תפתור לפחות חלק מהבעיות, וחיפשו דרך לגלגל מהם והלאה את ההתמודדות עם חובות בסך מאות מיליוני שקלים שצברה החברה, בעיקר כנגד התחייבותה לשלם פנסיה לעובדים הפורשים.

יו"ר תעש, אודי אדם | צילום: מתוך ויקיפדיה

רק אשתקד התקבלה החלטה אמיצה: המדינה תישא בכל חובות העבר, כולל הוצאות ההתייעלות הנדרשת לחברה בטרם ההפרטה, ותפצה עצמה על "ההפסד" באמצעות מכירת הקרקעות היקרות שיתפנו. החשבון הגס נראה כך, בערך: ההשקעה בכיסוי חובות העבר והארגון מחדש של החברה נאמדים בארבעה עד חמישה מיליארד שקל. ההכנסות הצפויות ממכירת הקרקעות נאמדות ב־ 24 מיליארד שקל. רווחי העתק לא ייראובחשבונות בשנים הקרובות, אבל בטווח הארוך הרווח כמעט מובטח.

ההפרטה לא תהיה פשוטה. לכל ברור שללא הסכם שיבטל את כוחם של הוועדים לטרפד כל שינוי ומעבר למבנה ניהולי מודרני, איש לא ירצה לרכוש את החברה. בנוסף, תנאי השוק של המוצרים המסורתיים של החברה הורעו מאוד. תקציבי הביטחון הלאומיים, היוצרים את הביקוש העיקרי למוצרים, התכווצו לטובת תקציבים המופנים לתחום "ביטחון המולדת" – מערכות חירום והצלה, הגנה מפני מתקפות סייבר ועוד.

האלוף במילואים אודי אדם, יו"ר הדירקטוריון שמונה לתעש באוגוסט האחרון, הבין שהחברה
חייבת לשנות את פניה כבר בזמן הקרוב. בימים הקרובים צפוי הדירקטוריון להחליט על
שינוי יסודי במבנה, והחברה תחולק לחמש חטיבות במבנה משולב. שתיים מהחטיבות יתמקדו בתחומים הצומחים החדשים: מערכות חירום והצלה ומערכות להגנה מפני מתקפות סייבר. השלמת תהליכי השינוי והפיתוח תארך זמן, אבל גם ההפרטה קרובה פחות
מכפי שנדמה. על פי ההערכות הזהירות, ויש אומרים האופטימיות, יתקיים המכרז על תעש במהלך השנה הבאה ויושלם לקראת סוף 2015 .

רוכשים לא יחסרו כנראה. המתחרה הגדולה, אלביט מערכות, כבר הביעה עניין, ומולה יתחרו גם חברות זרות שישתפו פעולה עם אנשי עסקים מקומיים. על פי תנאי המכרז, חייבים ישראלים להחזיק לפחות ב־ 10% מהבעלות בחברה הרוכשת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.