חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

החגיגה נגמרת: הבונוסים השמנים בבנקים יתכווצו השנה ב-30%

ביטחון עצמי והימור נגד כל הסיכויים נמצאים ב-DNA שלהם, ולכן, למרות שהבנקאים מניחים כי הבונוסים הגדולים בתעשייה יקוצצו השנה, רבים מהם מאמינים שלהם זה לא יקרה. ובכן, נכונה להם הפתעה גדולה.

אחרי שנה של סקנדלים, קיצוצי משרות ושווקים תנודתיים, מנהלים בכירים ויועצים אליהם פנתה סוכנות הידיעות רויטרס מזהירים כי "בריכות הבונוסים" בבנקים הגדולים יתכווצו ב-30% ביחס לשנה שעברה. וזה עוד מבלי להתייחס ללחץ הרגולטור, שידרוש ריסון בבונוסים, ובאירופה אפשר להוסיף לכך גם את הלחץ שיפעילו הפוליטיקאים והציבור אם התעשייה שרבים מאשימים בעידן הצנע החדש תעניק לעצמה בונוסים נדיבים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

התוצאה תהיה יותר בונוסים אפסיים, שמכונים בתחום "דונאטס", מאשר אי פעם, והבנקים שיהפכו סלקטיביים יותר ויותר ויפרידו בין המרוויחים הגדולים לבין אנשי המקצוע הבינוניים.

ועדיין, בשעה שחברות יוקרה ומועדונים לאלפיון העליון נערכים לירידה בהכנסות, תרבות הבונוסים כל כך מושרשת במגדלי הזכוכית של הכלכלה העולמית, שבנקאים רבים עדיין מצפים לתגמולים גדולים.

יותר מ-80% בלונדון מצפים לבונוס | צילום: אילוסטרציה ingimage/A.S.A.P

"זו הולכת להיות שנה גרועה מאוד, אך כולם מאמינים בסתר – או חושבים – שהם יהיו בסדר", אומר בנקאי השקעות בלונדון, שסירב להיחשף. יותר מ-80% מהעובדים ברובע הפיננסי בלונדון מצפים לבונוס בשנת 2012, וכמעט מחצית מהם אומרים כי הוא צפוי להיות גדול יותר מאשר בשנה שעברה, לפי סקר שערכה חברת eFinancialCareers באוקטובר. סקר מקביל שנערך בוול סטריט העלה ממצאים דומים.

"הבונוסים השנה יהיו גרועים יותר ממה שאנשים חושבים", אומר ראש מוסד פיננסי בארה"ב המתמחה בציד ראשים. 

ואכן, הסכום הכולל שהקצו שמונה בנקי ההשקעות הגדולים, כולל ג'י.פי מורגן ודויטשה בנק, לתשלום בונוסים, ירד ב-7% בממוצע ביחס ל-2011. 

את מהלך הקיצוץ צפויה להוביל גם קבוצה חדשה של מנכ"לים. מנכ"ל ברקלי'ס אנטוני ג'נקינס, אשר קרא לשינוי בתרבות הבנקים, יהיה נחוש להימנע מכותרות דומות לאלה של קודמו בתפקיד, בוב דיאמונד, שקיבל חבילת הטבות של 27 מיליון דולר בשנה שעברה. המנכ"ל המשותף של דויטשה בנק אנשו ג'יין, שהרוויח כמעט 13 מיליון דולר ב-2011 כשהיה הבוס בבנק, צפוי גם הוא לקחת הביתה פחות על רקע מהלך רוחבי בבנק לקיצוץ שכר, אותו הוא עצמו מוביל.

האם מורשת הבונוסים השמנים תימשך? | צילום: רויטרס

חולקים את הכאב

בענף שבו נחשפה תוכנית קיצוצים של 160 אלף משרות בשנה האחרונה, שמירה על המשרה נחשבת להישג. אך עבור הבנקאים הללו שהצליחו לשמור על המשרה, השנים מאז המשבר ב-2008 לא היו רעות. שכר הבסיס של חלק מהעובדים הוכפל ביחס לרמות ב-2008, כדי לפצות על הצניחה בבונוסים. אלה מחולקים כעת בעיקר במניות אשר חסומות במשך מספר שנים.

ועדיין, הבנקאים מתקשים לשכוח את שנות הבום, שבהן הבונוסים הגיעו בקלות לעשר משכורות בסיס. רבים מצפים וסומכים על תשלומי סוף השנה, אשר עד 2008 נראו כמו הימור בטוח. הבונוסים, אשר לרוב שולמו בין ינואר למרץ, אחרי פרסום דוחות סוף השנה, עדיין נראים כמו כלי שמסייע להבין מי נמצא בדרכו למעלה בבנקים.

"חלק מהאנשים משתמשים בשכר הזה כדי לכלכל את הילדים שלהם בבתי הספר ובאוניברסיטה, או מוסיפים אותו לפנסיה שלהם", אומר ג'וליאן ליוורי, בנקאי לשעבר ברבובנק ו-ABN, אשר עזב את התחום ב-2006 וכעת מנהל עסק למוסיקה. "תמיד ציפינו לכך שהבונוסים ימשיכו לעלות, וחשבנו כי 'ככל שאהיה יותר זמן בארגון, כך אהיה מוערך יותר'… פסיכולוגית, עדיין הייתי מעדיף לראות משהו, אפילו בונוס צנוע".

הקיצוצים ב-2012 לא צפויים להיות האחרונים, כשהלחץ על התעשייה ממשיך, והרגולטורים באירופה דנים במדיניות בונוסים נוקשה יותר.

אך בונוסי הענק עדיין אינם מתים לגמרי. "הבונוסים מוטמעים גם בתרבות של מקבלי ההחלטות עצמם", אומר גרהאם פול, עו"ד תעסוקה בחברת דונדס ווילסון בלונדון. "צורת התגמול הזו היא מה שבנה את הבנקים הללו… אולי אומרים להם היום שזו אינה הדרך שבה בנקים אמורים לפעול, אך רבים עדיין מאמינים כי זה המודל שעובד בצורה הטובה ביותר".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן