Forbes Israel Logo

היוקרה עוברת דירה: מהיכן מגיעים הצרכנים החדשים ששינו את השוק

שוק מוצרי היוקרה העולמי גלגל בשנה שעברה 48 מיליארד יורו. עד היום נחשבו הצרכנים האמריקאים למובילים בעולם בתחום זה, אולם כעת, כשקצב הצמיחה של כלכלות רבות בעולם הפוך למהיר יותר מבעבר, ישנן לא מעט מדינות שיכולות להתחרות עם המעצמה האמריקאית על התואר.

בסין למשל, הוצאותיו של הצרכן הפרטי על מוצרי יוקרה הכפילו את עצמן, בין השנים 2009-2011 וכיום הן מסתכמות ב-13 מיליארד יורו, כך על פי נתונים של חברת הייעוץ הבינלאומית ביין אנד קומפני. אם לוקחים בחשבון גם את הצרכנים בהונג קונג, מקאו וטיוואן, שם המחירים נמוכים יותר, ומוסיפים את התיירים הסינים המטיילים בעולם ולא פוחדים להוציא את הארנקים, מגיעים למסקנה שהסכום הכולל של צריכת מוצרי היוקרה של הסינים הגיע ב-2011 ל-40 מיליארד יורו. 

סין אולי מובילה את הרשימה, אך גם במקומות אחרים בעולם עולה שיעור צריכת היוקרה בקצב מסחרר. במזרח התיכון מדובר בעלייה של 12% בצריכת יוקרה ב-2011 לעומת השנה הקודמת. בברזיל, שיעור הצמיחה של שוק זה הגיע ל-50%, וברוסיה הסכום הכולל של קניית המותרות הגיע בשנה שעברה ל-4 מיליארד יורו. 

נתונים אלה משקפים שינויים משמעותיים באורח החיים של הצרכנים, אם כי חשוב לציין שלא מדובר רק באנשים העשירים ביותר בעולם. עלייה בכמות התיירים היוצאים מכל אחת מהמדינות, ושיפור ברמת התקשורת באינטרנט, בעיתונות הכתובה ובטלוויזיה שלהן תרמו רבות לשינוי הדרסטי בקצב הצמיחה של הסקטור הצרכני. בנוסף, המודעות לטרנדים צרכניים בעולם, למחירים של מוצרים ברחבי הגלובוס והרצון להיות כמו כולם הפכה את הקונים החדשים למתוחכמים יותר. 

יחס הביקושים מול ההיצעים החדש יצר סביבות קניות חדשות והחליש את הוותיקות. כך למשל, בקניון אחד בדובאי נרשמה בשנה שעברה כמות מבקרים גדולה יותר מזו שפקדה את העיר ניו יורק כולה. אחת הסיבות לכך היא שבעוד שכדי להגיע לאירופה או לארה"ב תושבי רוב המדינות המתפתחות זקוקים לוויזה – הם יכולים לבקר בצורה חופשית בהרבה בכל אחת מהאמירויות הערביות.

העלייה בתיירות הצרכנית החדשה מהווה אתגר עבור אתרי הקניות הוותיקים. על מנת להסתגל לכמות הקונים הרבה, על הקניונים ומרכזי הקניות לשנות לחלוטין את אופיים, כולל את המבנים עצמם. במזרח התיכון למשל אנשים באים לקנות בקבוצות, הם מסתובבים ביחד בין הדוכנים ואפילו נכנסים למדוד בגדים זה עם זה. לכן יש צורך בתאי הלבשה גדולים יותר ומרווחים גדולים יותר בין האזורים השונים בחנויות. 

הצרכנים החדשים, שמגיעים רובם ממדינות שמרניות, למדו להכיר עולם חדש של מותגים ומוצרים. עובדה זו השפיעה באופן ישיר גם על מותגי הצריכה עצמם. חברות הלבשה אירופיות רבות, כגון זארה ו-H&M, אשר נחשבות לעממיות במדינות המפותחות, קיבלו מעמד של מוצרי יוקרה באסיה. עקב כך, גם מחירי המוצרים של החברות הללו עלה. 

יתרה מכך, הפופולריות של מותגים אירופים רבים עלתה גם בקרב המשקיעים במדינות המתפתחות. חברת השקעות גדולה בסין והונג קונג קנתה השנה 80% מבית האופנה הפריזאי הנודע סוניה ריקייל. בתחום האופנה נרשמו גם שיתופי פעולה הפוכים, כאשר מותג היוקרה הרמס חתם על שותפות עם מעצב אופנה סיני העומד מאחורי המותג הפופולרי במדינה, שאנג- קסיה. החנות הראשונה של המותג המשותף צפויה להיפתח מאוחר יותר השנה בפריז. 


לטענת כלכלנים רבים, ההתעניינות של מותגי יוקרה מערביים רבים בשווקים המתפתחים היא צעד בלתי נמנע בהתחשב בהאטה שנרשמת בשוק האמריקאי ובאירופה. גם העלייה במידת ההתעניינות בקרב מדינות מתפתחות במוצרים אלה מצביעה גם על הפיכתן לשוות לעולם המערבי, לפחות מבחינה צרכנית.

צילום: רויטרס

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.