חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

המלכוד של פוטין: מה יהיה הצעד הבא של הנשיא הרוסי?

בשבוע שעבר הרובל הרוסי התרסק והבנק המרכזי במוסקבה הקפיץ את הריבית ל-17%. הסיבה הישירה לכך היא עסקת ענק שהפיקה 625 מיליארד רובל באגרות חוב לענקית הנפט 'Rosneft', המנוהלת על ידי איש סודו הקרוב של ולדימיר פוטין, איגור סצ'ין. עם זאת, הסנקציות של אובמה משחקות גם הן תפקיד חשוב במערכה –  לרוסיה יש יותר מ-600 מיליארד דולר בחובות, סכום העולה בהרבה על העתודות שלה. ללא היכולת לממן מחדש – הקריסה הכלכלית הייתה כתובה כבר בקלפים. עם זאת, הירידה המהירה במחירי הנפט האיצה את האירועים. עכשיו, המערכת הבנקאית של רוסיה עומדת בפני משבר כלכלי בקנה מידה מלא הממשמש ובא.

אז מה יהיה הצעד הבא של פוטין?

ראשית, הפסקת ההסלמה. בעוד שפוטין לא ייסוג לגמרי, המהלך ההגיוני עבורו הוא קודם כל להפסיק את ההסלמה במצב. הצעד הזה אינו קשה לביצוע בייחוד לאור העובדה שהוא זה שגרם להסלמה כבר מהשלב הראשון. יתר על כן, לנשיא האוקראיני יש סט של בעיות לא פשוטות משלו ולכן היה מסיים את הלחימה ברצון. כל אחד מהצדדים מבין ומודע לבעיות של הצד השני ולכן הם יותר ממסוגלים לחתום על עסקה.

מודאג. פוטין | צילום: thinkstock

יש כבר אפילו סימנים לכך בשטח – שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב אמר לאחרונה בראיון לתקשורת כי סוגיית הפדרליזציה, נקודה עקרונית וחשובה בסכסוך, נתונה להחלטת האוקראינים. בנוסף, לפי דיווחי בלומברג גם פוטין נראה שלקח על עצמו נימה פייסנית יותר. מעבר להאשמות הרגילות שלו כי השכנה של רוסיה הסתבכה לבדה, הוא קורא להסדר מדיני מהיר שיחזיר את אוקראינה למצב של "מרחב פוליטי אחד", במילותיו. בהמשך הנאום פוטין מדגיש כי המורדים היוו חלק מרכזי בהבעיה ומספר כי בהסכם השלום האחרון במינסק, המורדים סירבו לחתום על פרוטוקולים חיוניים להגדרת קווי הפסקת האש.לבסוף הוא הוסיף כי הוא באמת מאמין שהנשיא האוקראיני, פטרו פורושנקו, מעוניין בעסקה. 

מהדברים הנ"ל נראה כי המנהיג הרוסי מציע את עצמו כמשכין שלום. השאלה היא האם הוא באמת מתכוון לכך. פוטין הוא אולי לא הגיוני, אך הוא איננו משוגע. חיילים מתים, מטבע מתרסק ואינפלציה מתפתלת, הן אינן בשורות טובות לאף מנהיג, אפילו עבור רודן בריון. הוא יודע שהוא במיקום רע והוא זקוק למרחב נשימה ולכן הוא מעוניין בהרגעת המצב לזמן מה.

הצעד השני של פוטין יהיה העתקת האשמה. מציאת שעיר לעזאזל היא פולחן רוסי עתיק ימים. פוטין, לכל אורך המשבר, הדגיש את התוכנית האמריקאית הזדונית ואנחנו רק יכולים לצפות ממנו להמשיך בקו הזה ולהאשים גורמים חיצוניים בצרותיו.

עם זאת, הבעיה בטקטיקה הזו היא שפוטין מצטייר כמנהיג חלש שאינו חזק מספיק בשביל לשמור על הזאבים במפרץ. הוא נקט במאמצים רבים בכדי להשפיל את נשיא ארה"ב, ברק אובמה ולהציג אותו בחברה כסוג של מוח כל-יכול מסוכן. הציבור הרוסי אולי יסבול שחיתות וחוסר יעילות מהמנהיג שלהם, אבל לא חולשה. שגריר ארה"ב לשעבר, מייקל מקפאול מאמין כי פוטין יטרוף את קלפי הממשלה שלו מחדש, ואפילו יפטר את ראש הממשלה הנוכחי בכדי למצוא שעיר לעזאזל.

שעיר לעזעזל? אובמה | צילום: thinkstock

הצעד השלישי של פוטין יהיה לחכות להזדמנות הנכונה. בעוד שרבים במערב מאמינים שפוטין הוא אסטרטג יוצא דופן, רוב האנשים בעלי היכרות עם הקרמלין יודעים טוב יותר. לעניות דעתם במקרה הטוב, הוא טקטיקן מוכשר אשר תופס בשתי ידיים הזדמנויות. אך הוא לא פועל בהתאם לתוכנית ארוכת טווח. ויש לכך הוכחות.

כמו שחקן פוקר שיכור, בכל שלב לאורך הדרך פוטין הכפיל את ההימור שלו כאשר התשואה הצפויה נמצאת דווקא במגמת ירידה. כשהחל המשבר, מטרתו הייתה ליצור איחוד כלכלי אירו-אסיאני. היום, הוא יהיה בר מזל אם יצליח למנוע קריסה מלאה של הכלכלה הרוסית.

נכון להיום האפשרויות של פוטין מוגבלות, אבל סביר להניח שישתפרו עם הזמן – אף אחד לא יודע מה יקרה בשנה הקרובה ולא מן הנמנע, ואפילו סביר כי תצוץ בפניו ההזדמנות הנכונה, והוא בתגובה יזנק. ואם ההיסטוריה היא איזשהו מדריך להמשך הדרך, כנראה שפוטין יערים עוד בעיות בעתיד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן