Forbes Israel Logo

המלכים החדשים: כל ציטוט של הבנקים המרכזיים מרעיד את השווקים

השווקים נשלטים בתקופה האחרונה על ידי ספקולציות בנוגע לכוונות הבנק הפדרלי באשר להמשך תכנית רכישת האג"ח שלו ונדמה כי כל ציטוט או רמיזה יכולים להשפיע, לפעמים בצורה דרמטית, על כיוון המסחר ועל כספם של המשקיעים.

האם הבנק הפדרלי של ארה"ב יאט את התמריצים או לא? זוהי אחת מהשאלות הגדולות במוחותיהם של משקיעים במהלך החודש האחרון. כך, נשיא הבנק המרכזי בדאלאס, ריצ'רד פישר, ונשיא הבנק הפדרלי בקנזס סיטי, אסתר ג'ורג' – שני מבקרים ידועים של תכנית קניית אג"ח ארוכת הטווח נכנסו אתמול לתוך החלל העצום הזה וחזרו על החששות שלהם ועל הסיכונים הכרוכים בדחיית הפסקת התוכנית. אחר כך וול סטריט ננעלה כמובן בירידות.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

"השווקים נשענים כיום בצורה טוטאלית על כל מילה ומילה של הבנקאים המרכזיים באירופה ובארה"ב", אמר מנהל שותף בבנק ברקליס, ריצ'רד גריפיטס.


צילום: רויטרס

המשקיעים עוקבים אחר כל צעד של הבנק הפדרלי, ודבר דומה הם עושים עם הבנק המרכזי ביפן ובמידה מסוימת זה הופך לקומדיה. הלילה חשף ראש ממשלת יפן, שינזו אבה את התוכנית החדשה אשר אמורה לסייע להתאוששות הכלכלה השלישית בגודלה בעולם לטווח הארוך. התוכנית, שתשקיע מיליארדים, תעודד השקעות זרות ותקדם שורה של רפורמות הביאה לצלילה של בורסת טוקיו שצנחה ב-3.8%.

המדיניות הקיצונית בה נקט אבה הובילה עד כה לראלי במחירי המניות, ומדד ניקיי 225 טיפס בששת החודשים האחרונים ב-44%. לעומת זאת, האינפלציה מתחילה לתת אותותיה על הכלכלה, ומדד המחירים לצרכן בטוקיו עלה במאי, לראשונה מאז 2009.

ההתמקדות בכל צעד של הבנק פירושה עשוי להיות שהמשקיעים מתעלמים מגורמים רלוונטיים יותר. לדוגמה, אם הבנק המרכזי ביפן יצליח במטרתו להעלות את האינפלציה ליעד של 2%, (יעד עליו חזר הלילה אבה) פירוש הדבר ששיעורי הריבית יעלו. כשהריבית המשולמת על החוב הממשלתי שקולה ל-25% מהמחזור של יפן, כל עלייה בשיעורים יכולה להתגלות כשטנית. אם הבנק המרכזי לא יצליח, נטל החוב הממשלתי העצום יילך ויגדל, ושוקי האג"ח עלולים להתמרד בסופו של דבר. זה נראה כמו מצב שאפשר רק להפסיד בו, ואם כך הוא הדבר, לכל צעד של הבנק יש פחות ופחות חשיבות.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.