Forbes Israel Logo

המלצות וועדת לוקר נחשפו: קיצור שירות החובה לשנתיים ועיגון תקציבי לחמש שנים

לאחר שבועות ארוכים של הערכות, שמועות ולחשושים, לפני שעה קלה נחשפו המלצות וועדת לוקר לבחינת תקציב הביטחון במדינה. על פי המלצות הוועדה תקציב הביטחון יעמוד על סך 59 מיליארד שקל לשנה במהלך 5 השנים הקרובות (בתוספת הצמדה למדד). על פי הצעת הוועדה התקציב יעוגן בחוק ולא יהיה פתוח לשינויים בעתיד, למעט מקרה של מלחמה אשר יחייב בחינה נוספת של גובה התקציב. מדובר בעלייה של 6 מיליארד שקלים ביחס לתקציב הביטחון בשנה החולפת.

תכנון התקציב ל-5 השנים הקרובות נועד בכדי לאפשר לצבא להוציא לפועל מהלכים ארוכי טווח, בעזרתם יוכל לקצץ באותם "שומנים" בהם הכירו גם בכירים בצבא בשורת ראיונות. באשר למצבת כוח האדם בצה"ל, ממליצה הוועדה על קיצות של 11% במספרם של אנשי הקבע המשרתים כיום – קרי שיחרורם של כ-2,000 קצינים ונגדים משירות. עד שנת 2017, ממליצה הוועדה, הוצאות צה"ל על כוח האדם בשירות סדיר, קבע ומילואים יצומצמו בלא פחות מ-86%.

צילום: thinkstockphotos

אחד הצעדים הדרמטיים ביותר אשר עולים מהדו"ח המדובר היא ההמלצה על צמצום משך שירות החובה לחיילים. על פי ההמלצות עד שנת 2020 אמור משך השירות של חיילים גברים לרדת ל-24 חודשים בלבד – כך שמשך זמן שירותם של חיילים יושווה לחלוטין לזה של חיילות.

אחת הנקודות הרגישות ביותר בהן נוגעת הוועדה היא פנסיות הגישור אשר ניתנות כיום למשרתי הקבע, ואותן ממליצה הוועדה לבטל. על פיה המלצות פנסיית הגישור תינתן לקצינים לוחמים בלבד, בעוד כל יתר הפורשים יקבלו מענק חד פעמי במקום תשלומי הפנסיה הקבועים. על פי מודל החישוב אשר מציעה וועדה, צפוי מענק ממוצע לעמוד על 700-900 אלף ₪.

נקודה רגישה נוספת בה נוגעות המלצות הוועדה הן אגף השיקום של נפגעי צה"ל. אנשי הוועדה קוראים לממשלה ליישם את המלצות וועדת גורן, אשר המליצה כבר בעבר על רפורמה בתחום אשר תבחן את הגדרתם של חיילי צה"ל אשר נפגעו בזמן שירותם אך ללא קשר לפעילות מבצעית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.