Forbes Israel Logo

הנדידה הגדולה: 4 מיליארד דולר ברחו מחשבונות הבנקים בישראל

לא פחות מ-4 מיליארד דולר, כספי אזרחים אמריקאיים שנוהלו בחשבונות הבנקים בישראל, ברחו מישראל במהלך השנתיים האחרונות. מנתונים שהגיעו לסופהשבוע מהמערכת הבנקאית עולה כי מדובר בעשרות אלפי לקוחות, שחלקם חיים בישראל.

בריחת הכספים נעשתה בעקבות הוראות הרגולציה האמריקאית, המחייבת את הבנקים בישראל לדרוש מסמך כתוב מבעלי האזרחות האמריקאית על כך שהם משלמים מסים כחוק. בהתאם לדרישה, הועברו הדיווחים לרשויות בארה"ב, ולקוחות שלא הסכימו לחתום על ההצהרה התבקשו לסגור את חשבון הבנק שלהם. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

החלק הארי של הכסף (כ-1.5 מיליארד דולר) יצא מחשבונות בנק לאומי, כמיליארד דולר יצאו מחשבונות בנק הפועלים והיתרה מחשבונות הבנקים האחרים.

צילום: רויטרס

לאן הלך הכסף? חלק ניכר מהכסף יצא מהבנקים לצורך רכישת נדל"ן בישראל. חלק נוסף הוצא לחשבונות בנק בקפריסין, שם מקפידים פחות לקיים את הוראות הרגולציה האמריקאיות. רק חלק קטן מהלקוחות החליט להמשיך לנהל את חשבונותיו בבנקים ישראלים, לאחר שהסכים לשלם כופר שהגיע לעיתים לסכומים של מיליוני דולרים.

הוראות הרגולציה האמריקאית, המכונות בעגה המקצועית FACTA, מהוות חלק מהמלחמה האמריקאית בהון השחור לנוכח הגירעונות התקציביים הגבוהים. לכאורה, יכולים הבנקים לסרב לשתף פעולה עם האמריקאים, אבל מוסדות פיננסיים שינהגו כך יאלצו לשלם מחיר פיננסי כבד. כך, למשל, הם יחויבו בניכוי מס במקור של 30% על עסקאות שהם מבצעים בארה"ב.

בנוסף, יוטלו עליהם מגבלות שימנעו מהם את אפשרות ביצוע עסקאות סליקה בדולר. כספי הפיקדונות האמריקאיים (המכונים פת"ח) נחשבו לאחד ממקורות ההכנסה החשובים של הבנקים בישראל, והוצאת הכספים היא מכה נוספת שתפגע ברווחיות הבנקים. במערכת הבנקאית אישרו את הנתונים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן