חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

הנדל"ן ממשיך להתייקר: מחירי הקרקע במרכז עלו ב-60% ב-5 שנים, בפריפריה ב-15%

משנת 2006 ועד שנת 2011 עלו מחירי הקרקע שמכרה רשות מקרקעי ישראל ב-30% בממוצע, כך על פי מחקר חדש שערך בנק ישראל. בחלוקה על פי אזורים עולה כי בתקופה זו עלו מחירי הקרקע באזור המרכז ב-60% ואילו מחירי הקרקע בפריפירייה עלו ב-15%.

בחטיבת המחקר של בנק ישראל פותח מדד חדש הבוחן את השינויים השנתיים במחירים  של קרקע למגורים וזאת לאחר ניכוי של מאפייני הקרקע. הניתוח מתייחס לקרקע שמכרה רשות מקרקעי ישראל בשנים 1998-2012.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בחינה של מחירי הדירות ומחירי הקרקע לבנייה רוויה, לפי חלוקה למרכז הארץ ולפריפריה (מחוזות הצפון, חיפה והדרום), מעלה כי במרכז מחירי הקרקע ומחיר הדירות הולכים יד ביד, בעוד שבפריפריה אלה אינם פני הדברים: בין השנים 2006 ל-2011 עלו מחירי הקרקע ליחידת דיור בבנייה רוויה במרכז בכ-60% וכך גם מחירי הדירות. לעומת זאת בפריפריה עליית מחירי הקרקע הייתה מדודה, כ-15%, בשעה שמחירי הדירות התייקרו בכ-50%.


צילום: אילוסטרציה IngimageA.S.A.P

במונחים כספיים עולה כי מחיר הקרקע ליחידת דיור במרכז (לא כולל מע"מ) התייקר באותה תקופה ביותר מ-150 אלף שקל ומחירי הדירות זינקו בסכום העולה על 500 אלף שקל, לעומת זאת בפריפריה מחיר הקרקע עלה בכ-10,000 שקל והדירות התייקרו ביותר מ-250 אלף שקל.

הקרקעות שרשות מינהל מקרקעי ישראל שיווקה משמשות לבניית מרבית יחידות הדיור, כאשר במרכז הארץ עולה כי היכולת של המינהל להשפיע על המחירים נמוך יותר. על פי נתוני הבנק, עליית המחירים החל משנת 2008 ועד 2011 הסתכמה בסדר גודל של כ-30%, בעוד שבשנת 2012 הם ירדו בשיעור של כ-9%. השיא במחירי הקרקעות נרשם ב-2011: במרכז המחירים הגיעו לכ-450 אלף שקל ליחידת דיור לבנייה רוויה ובפריפריה הם התקרבו ל-100 אלף שקל.

"מהניתוח עולה אפוא כי במרכז התייקרות הקרקע מתואמת עם עליית מחירי הדירות – פועל יוצא של ביקוש ער למגורים והיצע מוגבל של קרקע לבנייה", נכתב במחקר של בנק ישראל. "לעומת זאת בפריפריה המתאם חלש יותר וקל יותר למתן את עליית מחירי הדירות באמצעות שיווק נרחב של קרקע".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן