חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

הסכם שיתוף הפעולה בין ארה"ב לישראל נגד העלמת מס נכנס לתוקפו

בתאריך 30.6.16 הודיעה רשות המיסים על הארכת המועד האחרון להגשת בקשות במסגרת הוראת השעה בנוהל לגילוי מרצון עד לסוף שנת 2016. בנוסף, ב – 30 ל- נובמבר יכנס לתוקף הסכם ה- FACTA – הסכם בין מדינתי שנחתם בין ישראל לרשות המס בארה"ב. מטרת הסכם זה הוא העברת מידע באופן אוטומטי על תושבי ישראל וארה"ב המחזיקים בחשבונות בנק ובכך למנוע התחמקות מדיווח ועלמת מס. המוסדות הפיננסיים, כגון בנקים וחברות השקעות, יעבירו מידע לרשות המיסים בארה"ב (IRS) באופן שוטף ושיטתי. לכן אם אתם מחזקים בחשבון בנק בארה"ב ולא דיווחתם עליו, זאת ההזדמנות האחרונה לעשות זאת מבלי שיוגש נגדכם כתב אישום פלילי.

מה הוא נוהל גילוי מרצון ולמי הוא מיועד ?

אדם המחזיק בחשבונות בנק בחו"ל או הפיק הכנסות מחוץ לישראל ולא דיווח עליהן עד היום, יוכל לדווח עליהם ולשלם את המס הנגזר מהן ויקבל חסינות פלילית – כל זאת, במידה ויעמוד בתנאים מסוימים, בין היתר, שהגילוי נעשה בתום לב וכי במועד הפניה לא נערכת ביקורת או חקירה ברשות המיסים בענייני הפונה. להגשת הבקשה לגילוי מספר יתרונות ביניהם חסינות פלילית, כלומר, לא תפתח נגד הפונה חקירה פלילית בדבר ההכנסות שלא דווחו והאפשרות להביא את הכספים בחו"ל לארץ, דבר שעד לגילוי לא היה ניתן לעשותו.

מסלולי הדיווח במסגרת הנוהל לגילוי מרצון:

מסלול מקוצר – ניתן לגשת למסלול זה כאשר סך ההון המוסדר אינו עולה על 2 מיליון ₪ וההכנסה החייבת דהיינו ,הרווח שיתחייב במס, אינו עולה על חצי מיליון ₪.

מסלול אנונימי – במסלול זה יועץ המס המייצג יכול להגיש בשלב ראשוני בקשה לגילוי מרצון ללא פרטי המדווח, ורק לאחר הגעה להסכם עם פקיד השומה (משרד מס הכנסה שמונה כאחראי לטיפול בבקשה ע"י סמנכ"ל בכיר לחקירות ומודיעין ברשות המיסים) ימסרו כל פרטי המדווח והבקשה תועבר לוועדה לאישור.

מסלול רגיל – במסלול זה הבקשה לגילוי מוגשת עם פרטים מלאים של הפונה ובצרוף כלל ההכנסות שלא דווחו למחלקת חקירות. לאחר בדיקת הוועדה באם הפונה עומד בתנאים של הגילוי הוא מופנה לגורם המטפל לצורך המשך טיפול.

דיווח מרצון, ללא רישום פלילי | מקור: fotolia

כיצד מתבצעת הגשת הבקשה לגילוי מרצון?

כדי להגיש את הבקשה יש לפנות ליועץ המס המתמחה בתחום. יועץ המס יערוך חישוב בגין הרווחים שהופקו בחו"ל, יכין הסבר מפורט בדבר ההון שלא דווחו ומה מקורו וידאג להגיש את הבקשה לסמנכ"ל בכיר חקירות ומודיעין ברשות המיסים. על הבקשה לכלול את כלל ההכנסות שהופקו בחו"ל ולא דווחו בישראל.
לאחר הגשת הבקשה, תתקבל תשובה מפקיד השומה המטפל בתיק. המייצג יפנה לפקיד השומה ויתאם מועד לדיון. עם סיום הדיון והגעה להסכם בדבר המס, תישלח הבקשה שנית לוועדה לאישור. ניתן לשלם את המס עם קבלת התשובה של הוועדה או לפניה.

מה קורה במידה והוועדה לא נענית לבקשת המדווח במסגרת הנוהל?

ישנים מקרים בהם הוועדה לא מאשרת את הבקשה מסיבות כאלה ואחרות, כמו לדוגמא, אם מגיש הבקשה לגילוי מרצון קיבל דרישה להצהרת הון, או במידה וברשות המיסים קיים מידע בדבר ההכנסות שלא דווחו. אם הוועדה לא אישרה את הבקשה מסיבות טכניות אך נתנה אישור לפקיד השומה לשדר את השומה בהסכם, ניתן לכאורה לראות בכך שהבקשה התקבלה ועדיין לקבל חסינות פלילית .יודגש כי ייבחן כל מקרה לגופו.

המאמר אינו תחליף לייעוץ מקצועי ספציפי, ולכן אני ממליצה במידה והנכם שוקלים לגשת להליך של גילוי מרצון, פנו לייעוץ מס המתמחה בתחום!

ג'נט סורי הינה יועצת מס במשרד תמיר סער ושות' רו"ח, מתמחה במיסוי בינלאומי ובליווי לקוחות תושבי ישראל בעלי אזרחות אמריקאית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן