Forbes Israel Logo

הסערה בעקבות חשיפת פורבס: כמה באמת שווה יעקב פרי?

תפקיד: שר המדע והטכנולוגיה
גיל: 69
שווי: 19 מיליון שקל

דירוג הפוליטיקאים העשירים של פורבס ישראל מתבסס על הערכות שווי, שבהן עורך המגזין סדרה של תחקירים, התייעצויות עם אנשי מקצוע. אנו עושים זאת מתוך אמונה שזכותו של הציבור לדעת היכן בדיוק נמצאים האינטרסים של נציגיו.

במסגרת התחקיר על הונו של יעקב פרי, הצליחו תחקירני פורבס להשיג את הצהרת ההון הרשמית של השר כפי שהועברה לרשויות המדינה. ולראשונה, מפרסם פורבס הצהרת הון רשמית של שר בישראל.

לדירוג המלא – הפוליטיקאים העשירים בישראל

מאז שהכריז יעקב פרי על פרישה מעולם העסקים והצטרפות למפלגת "יש עתיד", זעקו הכותרות בעיתונים כי הונו האישי עומד על כ-100 מיליון שקל. זמן קצר לאחר מכן אמר פרי כי הוא "קרוב הרבה יותר למעמד הביניים מאשר לאלפיון העליון".

הנתונים, כפי שעולים מהצהרת ההון של השר מעידים כי שווי נכסיו של יעקב פרי רחוקים מאוד מהמספרים שפורסמו בתקשורת. לא 100 מיליון שקל, אלא קרוב יותר ל-19 מיליון, כאשר שליש מההון שייכים, על פי ההצהרה, לרעייתו לשעבר בכפוף להסכם הגירושים. הוא לא מחזיק נכסי נדל"ן, למעט בית ביישוב קהילתי בגליל המערבי שנרכש במיליון וחצי שקל. כל הונו נמצא בחשבונות בנק ובתוכניות חיסכון פנסיוניות.

עיקר הכנסותיו של פרי הגיעו מעבודתו בחברת ליפמן, שעסקה בפיתוח וייצור של מסופי אשראי ונמכרה לחברת וריפון. עבור 40% משרה, כיו"ר פעיל של החברה, היה פרי זכאי לשכר של 42 אלף שקל לחודש – חצי מיליון שקל בשנה, ולמניות אותן מימש ב-2005. חלק נוסף מהונו הגיע משנות עבודתו הארוכות כיו"ר הדירקטוריון של בנק מזרחי טפחות. על בסיס 60% משרה, השתכר פרי 90 אלף שקל ברוטו בחודש. עשר שנים כיהן פרי בתפקיד, ובמהלכן הפך הבנק לאחד הרווחיים בישראל.


יעקב פרי | צילום: מרק ישראל סלם

בניגוד לפרסומים, סלקום לא היתה התחנה בקריירה שהפכה אותו לאיש עשיר. לתפקיד נשיא ומנכ"ל חברת הסלולר הוא הגיע אחרי שפרש משירות בשב"כ – אחרי 29 שנה שבמהלכן הגיע לתפקיד ראש השירות. שמונה שנים החזיק במשרה, ובמהלכן הפכה סלקום לחברת הסלולר המובילה בתחום. על פי ההערכות, משכורתו החודשית עמדה על כ-60 אלף שקל בחודש. ממסמכים שהגיעו לידי פורבס עולה, כי מענק הפרישה שקיבל פרי מסלקום עמד על 730 אלף דולר ברוטו.

בשנים האחרונות השקיע פרי, יחד עם קבוצת משקיעים, בתחום הנדל"ן בניו-יורק. לאחרונה התברר, כי המשקיעים נפלה קורבן לחבורת נוכלים. במסגרת השקעה זו, כך עולה מהצהרת ההון של השר, הפסיד פרי כמיליון דולר. לפי כתב תביעה שהוגש בשנה שעברה לבית המשפט בארה"ב עולה, כי היזמים הציגו בפני המשקיעים מצג שווא שלפיו עלות רכישת הנכסים גבוהה מכפי שהייתה בפועל. התביעה טרם הסתיימה, וחלק מכספי המשקיעים עדיין נמצאים בחשבון נאמנות. 

ב-2009 נבחר פרי לוועדה המייעצת של קרן מרקסטון, וקיבל, על-פי ההערכות, 3,000 ל-5,000 דולר בחודש. באותה שנה כיהן כיו"ר מגל מערכות ביטחון, העוסקת בפיתוח וייצור מערכות ממוחשבות לגילוי של חדירה בלתי מורשית. על-פי ההערכות, באותה תקופה עמד שכרו על 50 אלף שקל בחודש, ועוד 400 אלף שקל באופציות למניות החברה. גם בלידקום, חברה העוסקת ברשתות סלולריות, כיהן פרי כדירקטור והיה זכאי לשכר דירקטורים כמקובל בשוק. בנוסף, הוא כיהן לתקופה קצרה במספר דירקטוריונים, ביניהם אלול תמראינד, יפטל החזקות, פינפוינט, שלמה אחזקות, אמ.איי.די וניו קופל.

פרי אב לשלושה ילדים, נשוי בשלישית לאסנת מרקוביץ', וגר בדירת גג בשיכון דן בתל אביב השייכת לרעייתו ומוערכת בכחמישה מיליון שקל. 

דוברו של השר אישר את הפרטים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.