Forbes Israel Logo

העימותים חזרו לרחובות קייב – והמתח בין רוסיה והמערב שוב מתגבר

נשיא אוקראינה ויקטור יונקוביץ' הציע בסוף השבוע לאופוזיציה להצטרף אל ממשלתו ולקבל מספר תפקידי בכירים, במטרה לסיים את המחאה העממית המופנית כלפי שלטונו. זאת לאחר שבשבוע האחרון ניצת גל הפגנות חדש באוקראינה – הפעם בעל מאפיינים אלימים יותר מאשר הפגנות הענק ששטפו את קייב לפני כחודשיים, מיד לאחר בחירתו של הנשיא ויקטור יאנוקוביץ' בהתקרבות אל רוסיה על חשבון האיחוד האירופי.

לאחר שנפגש עם מנהיגי האופוזיציה, הציע יאנוקוביץ' את משרת ראש הממשלה לשר האוצר לשעבר, ארסני יאצניוק, במקום ראש הממשלה הנוכחית, מייקולה אזארוב, שאמור להתפטר בקרוב. לאחד ממנהיגיה הבולטים של המחאה, אלוף האיגרוף לשעבר, ויטלי קליצ'קו, הוצע תפקיד סגן ראש הממשלה, עם אחריות על נושאים חברתיים. בנוסף הבטיח הנשיא יאנקוביץ' כי הטיפול במפגינים יהיה מתון ובלתי אלים.


פגישתם של יונקוביץ' (במרכז משמאל) עם ראשי האופוזיציה (קליצ'קו במרכז מימין ויאצניוק שלישי מימין) | צילום: רויטרס

למרות ההצעה המפתה, ראשי האופוזיציה לא נסוגו מדרישותיהם לקיום בחירות מוקדמות, וביטול החקיקה המגבילה את חופש ההפגנה – אשר היוותה את הגורם לפרוץ המהומות הנוכחיות. "זו הייתה הצעה מורעלת של יונקוביץ' המטרה להפריד את השורות בתוך תנועת המחאה", אמר קליצ'קו לעיתון גרמני. "נמשיך לשאת ולתת ונמשיך לדרוש בחירות מוקדמות".

אל המפגינים המוחים כבר כחודשיים כנגד הסכמי המסחר שחתם הנשיא יונקוביץ' עם הקרמלין, ולמעשה מהווים מנוף כוח של רוסיה על שכנתה ממערב, מצטרפים כל העת מפגינים נוספים מרחבי המדינה וכן מקהילות אוקראיניות ברחבי העולם הדורשים דווקא התקרבות אל האיחוד האירופי.

ויטלי קליצ'קו. "נמשיך לדרוש בחירות מוקדמות" | צילום: רויטרס

"המתח שמורגש בלב מכנה ה-"EuroMaidan" (הכינוי של תנועת המחאה) הוא עצום. אנשים מגיעים מכל רחבי המדינה כדי לבנות את הבריקדות אפילו גבוה יותר", מספרת הלינה קליימוק, עיתונאית אוקראינית אמריקאית שנמצאת בלב המחאה כבר מספר שבועות. "יש נקודות תצפית בכל רחבי העיר, כדי להזהיר מפני פשיטות של כוחות הביטחון. אנשים צעירים מכל קשת החברה – כלכלנים, עורכי דין, מהנדסים וחקלאים – שומרים כדי למנוע מהשוטרים להפתיע מפגינים צעירים ולהכות אותם. קפוא בחוץ, וכמעט בלתי אפשרי לעמוד כאן, ובכל זאת כאן אנחנו עומדים", מסכמת קליימוק.

אך אל המפגינים שאינם מהווים כאמור קבוצה הומוגנית, הצטרפו לאחרונה גם קבוצות קיצוניות שהתעמתו באופן אלים עם המשטרה בקרבת אצטדיונה של דינמו קייב. המהומות גוועו בשבת בבוקר והשאירו רק תימרות עשן כעדות, אך לאחר שכבר "כבשו" את היכל העירייה ואת משרד החקלאות, מצאו המפגינים יעד חדש והסתערו על בניין משרד האנרגיה. "היה ניסיון של כ-100 אנשים חמושים לצור על המבנה. אמרתי להם שאם הם לא יעזבו באופן שקט את המקום, כל משק האנרגיה באוקראינה עלול ליפול", סיפר שר האנרגיה אדוארד סטביצקי.


כיכר העצמאות בקייב – מעוז תנועת המחאה | צילום: רויטרס

כעת נשאר לראות האם עליית המדרגה האחרונה באלימות ההפגנות, תהווה סיבה מספיקה להתערבות משמעותית יותר של ארה"ב ושל מדינות האיחוד האירופי, אשר עד כה הסתפקו בגינויים ובהפצרה בנשיא יונקוביץ' להיכנס למשא ומתן עם האופוזיציה.

רוסיה מצידה, תעשה הכל כדי למנוע התערבות כזו והזהירה את המערב מפניה. "אמרתי למזכיר המדינה ג'ון קרי שזה מאוד חשוב כעת לא להתערב בתהליך ולהימנע מהצהרות שרק ילבו את המצב", אמר שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב.

נראה כי הזירה האוקראינית הופכת למורת רוחו של המערב לנקודת הקונפליקט המרכזית מול רוסיה (מעבר לאיראן וסוריה), ולא מפסיקה לספק דלק להתלקחותה המחודשת של המלחמה הקרה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.