חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

העתיד כבר כאן: כלי הטיס האוטונומי שיסיע אתכם בלחיצת כפתור

בעוד הבורסה הסינית עוברת טלטלות חדות, החברות הסיניות ממשיכות בשלהן. יצרנית הרחפנים הסינית EHang טוענת שהיא בונה את "כלי הרכב האווירי האוטונומי" הראשון בעולם להעברת אנשים.

הכלי החדשני נקרא 184, והוא נראה כמו הכלאה בין הליקופטר לבין רחפן שגדול ממידותיו. לכלי שכולו חשמלי יש ארבע רגליים ושמונה פרופלורים. הוא גבוה קצת יותר ממטר וחצי ושוקל כמעט 200 קילו. לדברי החברה, ה-184 הוא אוטונומי, ולכן כל מה שהנוסעים צריכים לעשות הוא להכניס את היעד שלהם לתוך אפליקצייה בסמארטפון.

"הנוסעים לא צריכים ללמוד כיצד להטיס אותו, הם לא צריכים לקבל רישיון טיס", הסביר בראיון מייסד EHang דריק שיונג. "הם רק צריכים ללחוץ על כפתור ואז הוא ממריא, טס מנקודה אחת לנקודה שנייה, ונוחת".

EHang ציינה כי כלי הטיס תוכנן בעיקר כדי לנסוע למרחקים קצרים עד בינוניים, סביב 16 ק"מ, והוא יטוס במהירות של 25 קמ"ש.

מבחינת הבטיחות, שיונג אמר כי ה-184 לא ישתמש בהדמיית ממוחשבת כדי לחוש אובייקטים ולהימנע מהם. במקום זאת, EHang תתתבסס על מערכת אל-כשל שתנחית אוטומטית את כלי הטיס אם החיישנים שלו יזהו שמרכיב כלשהו במכונה ניזוק. ל-EHang אף יהיה מרכז פיקוד שיעסיק אנשים כדי לוודא שהכל תקין ובטוח, כמו שפקח טיסה אחראי על כך בשדה התעופה. מרכז הפיקוד יעקוב אחר כל כלי 184 באוויר, 24/7, והחברה מתכננת לשלב בו פעולות פיקוח תנועה אווירית קיימות. כך למשל, מרכז הפיקוד יבטיח שה-184 לא ממריא בתנאי מזג אוויר קיצוניים. יחד עם זאת, כשאין טכנולוגיית חישה ומניעה בכלי טיס אוטונומיים אשר נושאים אנשים, כל העניין נראה כמו טעות.

תאריך השקה רשמי עדיין לא נקבע, אבל החברה מסרה כי ייצור מסחרי יחל תוך כמה חודשים בלבד. EHang תשיק את ה-184 קודם כל בסין ותקים מרכז פיקוד שם, בו היא תעסיק כ-300 עובדים. ארה"ב לא נותרת מאחור. החברה תחל לפעול לקבלת רישיון מרשות התעופה הפדרלית בקרוב. אם לוקחים בחשבון את העובדה שהרשות נאבקה כדי להבין כיצד לבצע חקיקה הקשורה לרחפנים, מתקבל על הדעת כי היא תעבור את אותה התמודדות גם עם ה-184.

ה-184 יוכל להטיס אתכם בלי פקקי תנועה. בקרוב מעל ראשכם? | צילום: אתר EHang

כלי הטיס לא יהיה זול. למרות שהחברה עדיין לא קבעה את המחיר, הוא יוכל לנוע בין 200 ל-300 אלף דולר. בנוסף תהיה גם עמלת שירות שתשולם למרכז הפיקוד.

EHang צופה שה-184 יהיה אטרקטיבי במיוחד בערים גדולות בהן ישנה תנועה רבה, כמו בייגי'נג או לוס אנג'לס. שיונג אמר כי החברה כבר נמצאת במגעים עם פקידים עירייה בלוס אנג'לס כדי להביא אותו אליה. אבל, מאחר והוא יקר מאוד, החברה חושבת שהוא יתאים הכי טוב למקרי חירום.

"יש כל כך הרבה פקקי תנועה בסין, שלאמבולנס לוקח זמן רב כדי להגיע למקום בו המטופל נמצא", הסביר בראיון מנכ"ל EHang שאנג הסיאו. "ה-184 יוכל לעזור לכוחות חירום לקצר את הזמן שלוקח להגיע למטופל".

החברה מציינת שמדובר בכלי טיס המתפקד באופן מלא, ושהוא טס ונבחן בסין במהלך השנה האחרונה. היא פיתחה את ה-184 בשלוש השנים האחרונות, מאז הקמתה. לדברי שיונג, עבור EHang התכנית מאז ומעולם הייתה ליצור כלי רכב אישי שמסוגל לטוס. במקור החברה רצתה להציג אותו בתערוכת CES בשנה שעברה, אבל החליטה לחכות עד שהמוצר יהיה קרוב לייצור מסחרי.

הרעיון שכלי רכב אישיים אשר מסוגלים לטוס וינווטו עצמם נשמע מדהים, אבל לשכנע אנשים לנסוע עליו הוא עסק אחר לגמרי. מלבד שכנוע אנשים מן השורה שהוא בטוח, EHang תצטרך לשכנע גם רגולטורים ממשלתיים. גם תחרות עומדת על הפרק, כאשר ישנם מאמצים אחרים בשלב האבטיפוס לבניית מכונת טיסה אישית. לדוגמא, חברה מבוסטון בשם Terrafugia מנסה לבנות מכונית שמסוגלת גם לטוס.

לפני ה-184, EHang ייצרה בעיקר רחפנים. בראשם עמד ה-Ghost Drone, אשר נשלט על ידי אפליקציית סמארטפון, ולא על ידי שלט רחוק ייעודי. EHang עיצבה אותו כך שיהיה כמה שיותר פשוט לשימוש. באוגוסט האחרון, EHang גייסה 42 מיליון דולר בסבב השני. לדברי שיונג, הסכום הזה מציב את החברה בשווי של 400 מיליון דולר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן