חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

הפוליו, החיסון ואתם: מה שחשוב לדעת לקראת מבצע החיסונים

מבצע "שתי טיפות לעצירת הפוליו" יוצא לדרך: משרד הבריאות הודיע אתמול על החלטתו לחסן החל מהיום כ-150 אלף ילדים שנולדו לאחר ה-1 בינואר 2004 ומתגוררים בדרום הארץ. לצורך המבצע רכש המשרד כחצי מיליון חיסונים, שכל אחד מהם כולל נגיף חי אך מוחלש בשתי טיפות שמטופטפות לפה (OPV). 

המבצע נועד למנוע מקרי תחלואה ומקרי שיתוק בשל הפוליו, והוא יתקיים בתחנות טיפת חלב בדרום הארץ (רשימת היישובים מופיעה באתר משרד הבריאות, בפייסבוק ובמוקד קול הבריאות 5400*). במקביל, בוחנים במשרד את האפשרות להרחיב את מתן החיסונים לאזורים נוספים במדינה.

לקראת תחילת מבצע החיסונים, מביאים לכם מומחים מהיחידה למחלות זיהומיות בילדים מהמרכז הרפואי וולפסון – את כל השאלות החשובות והתשובות שצריך לדעת.

מהו החיסון?

החיסון שניתן כעת מכיל נגיפי פוליו חיים מוחלשים, ותואם את זן נגיף הפוליו שבודד בדרום הארץ. החיסון ניתן בטיפות דרך הפה. 

חיסון נגד פוליו | צילום: רויטרס

מהם יתרונות החיסון החי המוחלש (OPV) לעומת החיסון המכיל את הנגיף המומת (IPV)?

יעילותם של שני סוגי החיסונים במניעת המחלה גבוהה מאוד ומתקרבת למאה אחוז. עם זאת, לחיסון החי-מוחלש (OPV) מספר יתרונות (מלבד נוחות המתן), שבזכותם הוא נחשב כמועדף לבלימת התפרצויות של נגיף הפוליו: הוא מדמה את פעולת נגיף הפוליו במעיים ותופס את המקום שאליו נגיף הפוליו אמור להיקשר.

בדרך זו משרה החיסון תגובה חיסונית חזקה במעי, המשמשת כקו הגנה ראשון כנגד הדבקה וחוסמת את המשך הפצתו. כמו כן, החיסון מופרש בצואת המחוסן במשך שבועות אחדים ומועבר לסביבה ועל ידי כך עשוי להביא גם לחיסון האנשים שבסביבתו.

החיסון המומת ניתן בזריקה ולא דרך הפה, ולפיכך אינו מעורר תגובה חיסונית חזקה במעי. במקרה של הידבקות בנגיף הפוליו, האדם שחוסן בנגיף המומת עלול להפיץ את נגיף הפוליו לסביבה, אם יידבק, למרות שהוא לא מראה שום סימני מחלה והוא עצמו מוגן מפני שיתוק.

אין לחסן תינוקות עד גיל חודשיים | צילום: רויטרס

מהן תופעות הלוואי האפשריות של החיסון החי-מוחלש?

תופעות הלוואי האפשריות כוללות תגובות רגילות לאחר חיסונים, כמו עליית חום, הקאות, שלשולים ותגובות אלרגיות. באופן נדיר ביותר, בשיעור של אחד למספר מיליוני מנות, תוארה תופעת לוואי המתבטאת בשיתוק הדומה לזה הנגרם במחלת הפוליו עצמה, אצל המחוסן או קרוביו.

חשוב לציין כי סיבוך זה תואר במחוסנים שאצלם החיסון החי ניתן ללא שניתנה להם בעבר מנה קודמת של חיסון הנגיף המומת. פרט למקרה בודד, לא דווח בעולם על אף מקרה של שיתוק אשר נגרם על ידי החיסון החי, במי שקיבלו לפחות מנה אחת של חיסון מומת קודם למתן החיסון החי.

מהם השיקולים למתן המחודש של חיסון זה כעת?

עד כה לא התגלו בישראל מקרים של תחלואה, מצב אותו ניתן לייחס לשיעור ההתחסנות הגבוה באוכלוסייה. עם זאת, ניטור דגימות השפכים מצביע על המשך הפצת הנגיף באוכלוסייה, ואף על זליגת הנגיף אל מחוץ לאזור הדרום. בנוסף לכך, סקר דגימות צואה שהושלם לאחרונה בדרום הארץ, מעיד כי מספר לא מבוטל של תושבים בדרום (בעיקר ילדים) נושאים את הנגיף.

המשך ההפצה של הנגיף עלולה לסכן אנשים שאינם מחוסנים, כולל מבוגרים שההגנה החיסונית שלהם דעכה. למשל, כאלה הסובלים מליקויים במערכת החיסון.

גרמן. משרד הבריאות רכש מיליון חיסונים | צילום: מרק ישראל סלם

למי יינתן החיסון החי־מוחלש לפוליו?

החיסון יינתן לילדים בגיל תשע ומטה.

מהו הגיל הצעיר ביותר שבו ניתן לחסן בחיסון החי-מוחלש?

אין לחסן בחיסון מסוג זה תינוקות עד גיל חודשיים.

האם מבוגרים מוגנים מפני המחלה?

רובה הגדול של האוכלוסייה מחוסן לפוליו הודות לחיסונים שקיבלו בילדות, כולל מבצע החיסון ההמוני שנעשה בארץ ב-1988. בסקרי נוגדנים שנעשו התברר כי בקרב למעלה מ-95 אחוז מהאוכלוסייה הבוגרת, נמצאה רמת נוגדנים מספקת נגד הנגיף.

למי אסור לקבל את החיסון החי־מוחלש?

לאנשים עם מערכת חיסון לקויה, כגון כאלה הסובלים מפגמים תורשתיים במערכת החיסון, חולים במחלות ממאירות, חולים עם HIV וחולים המקבלים טיפול מדכא חיסון. החיסון החי-מוחלש אסור גם לבני בית של אנשים עם מערכת חיסון לקויה ולנשים הרות, או כאלה המתכננות היריון בשלושת החודשים הקרובים.

אפשר לשלב גם עם חיסונים אחרים | צילום: רויטרס

האם ניתן לתת את החיסון בשילוב עם חיסונים אחרים?

את החיסון החי-מוחלש ניתן לתת בו בזמן, או בכל מרווח זמן, שהוא מחיסונים אחרים.

באדיבות ד"ר דיאנה טשר, ד"ר מיכל שטיין ופרופ' אלי סומך מהיחידה למחלות זיהומיות בילדים, המרכז הרפואי וולפסון חולון

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן