חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

הפיל הלבן של אירופה: תקציב צמצום הפערים הפך לחרב פיפיות

מנהיגי האיחוד האירופי יתכנסו היום למאבק נוסף לגבי תקציב האיחוד, בניסיון להימנע מכמה שגיאות עבר בולטות: כבישים ריקים למחצה, שדות תעופה שבקושי קולטים טיסות ומסילות רכבת מהירות עם מעט מדי נוסעים.

קשה יהיה להגיע בפסגה בבריסל להסכמה לגבי התקציב ל-7 השנים הקרובות. קשה לא פחות יהיה להתנגד לפיתוי לשפוך מיליארדים נוספים על פרויקטים, שיהפכו בסופו של דבר לפילים לבנים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

התקציב המיועד לפיתוח כבישים חדשים, גשרים ותשתיות אחרות באזורים העניים של האיחוד האירופי – עומד על 33% מהצעת טריליון היורו שהעלתה הנציבות האירופיות לתקופה של שבע שנים, רק מעט פחות מהסעיף הגדול ביותר, חקלאות.

התקציבים הללו, אשר נועדו לצמצם את הפערים בין המדינות העשירות לעניות בגוש, עזרו כבר לשנות מדינות כמו ספרד, למשל, שנהנתה משני עשורים של צמיחה מרשימה ביותר עד המשבר ב-2008.

אולם כעת הפכה ספרד לדוגמה טובה לבזבוז הרב שבבניית פילים לבנים, חלקם במימון האיחוד האירופי. נשאלת למשל השאלה האם המדינה באמת היתה זקוקה ל"רכבת הקליע" – מערכת נרחבת של רכבות מהירות בסגנון היפני.

"כאשר הפוליטיקאים מתרברבים כי יש לנו את רשת הרכבות המהירות הגדולה ביותר אחרי סין, אנחנו צריכים להיות מודאגים, כי משהו כאן לא בסדר", אומרת מתילדה מאס, פרופסור במכון ללימודי כלכלה בוולנסיה.


פיל לבן? "רכבת הקליע" בספרד

לספרד יש כיום רשת רכבות מהירות גדולה יותר מאשר ביפן, המונה כמעט פי 3 תושבים, והיא עקפה גם את צרפת, חלוצת הקונספט באירופה שלה שטח גדול יותר.

נתח שמן מהמימון שקיבלה ספרד מהאיחוד הוקצה בסופו של דבר לבניית קווי רכבת מהירים המחברים בין מדריד לבין ברצלונה וסביליה, אשר רכישת הכרטיסים עבור נסיעה בהם החזירה במידה מועטה מאוד את ההשקעה. זאת כאשר הם מניידים הלכה למעשה רק חמישית מכמות הנוסעים ברכבות הצרפתיות, ורק שביעית מהרכבות היפניות המקבילות.

הוועדה הציעה הקצאת מימון חדשה עבור תשתיות אסטרטגיות וחדשנות טכנולוגית חוצות גבולות, העשויות לכלול פרויקטים כגון קישור רשתות החשמל, רשתות התקשורת וצינורות הגז של מדינות חברות. 

אולם בוועדה מודאגים מכך שהפרויקטים, אשר נועדו לעודד צמיחה כלכלית ותחרות גלובלית, ישמשו במהלך המו"מ כמסחטת כספים עבור הנהנים הראשיים מהמימון, כדי להימנע מקיצוצים.

"זה יהיה עצוב מאוד", אמרה נציבת האקלים, קוני הדגרד, והוסיפה כי אסור שאירופה תישאר בנושא זה מאחור בזמן שאומות אחרות מתחדשות. "אירופה צריכה להיזהר שלא להשתמש במשבר הכלכלי כתירוץ לחוסר מעש", אמרה. "המתחרים שלנו כבר מתקדמים הלאה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן