Forbes Israel Logo

הפרדה בין נשים לגברים ועצות מהרבנים: כך משלבים את החרדים באומת הסטארט אפ

מגזין פורבס העולמי ממשיך להאיר זרקור על תעשיית ההיי-טק הישראלית. אחרי כתבת השער של גיליון אוגוסט, שעסקה בשיתוף הפעולה בין הפלסטינים לישראלים בפיתוח חברות סטארט אפ וחשפה מפגשים סודיים שמתקיימים בקביעות בין הצדדים, פונה המגזין לעסוק בשילוב מיעוט נוסף בשוק התעסוקה הישראלי – האוכלוסייה החרדית. להלן הכתבה:

פלסטינים וערבים ישראלים אינם היחידים שמנסים לעמוד בקצב ההתקדמות של אומת הסטארט אפ הישראלית. גם האוכלוסייה החרדית, אשר במשך עשורים בידלה את עצמה מהחברה החילונית, מצטרפת. כמו שתי הקבוצות הראשונות, גם החרדים פטורים משירות צבאי, אשר משמש במקרים רבים כנקודת זינוק יזמית. ובאופן דומה, הקהילות הללו, אשר מקדשות את התורה על פני קריירה קונבנציונלית, נשארות עניות.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

בעבור אינטל, המעסיקה 8,500 עובדים בישראל ואחראית ל-10% מהיצוא התעשייתי מדי שנה, החרדים מהווים מקור בלתי מנוצל של עובדים. בחמש השנים האחרונות, החברה משלבת אותם באיטיות אל תוך כוח העבודה שלה – מתוך 1,000 עובדים במשרד בירושלים, יותר מ-100 הם חרדים.

צילום: דוברות אינטל ישראל

אינטל עובדת קשה מאוד בשיתוף עם הרבנים כדי לוודא שהמסורת מכובדת, ומבצעת הפרדה בין הנשים לגברים. "זה עוזר לנו להכיר אחד את השני", אומר ישי פרנקל, מנכ"ל מרכז הפיתוח בירושלים. "זה יוצר מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית בתוך מקום העבודה".

זה לא אומר שלא צצות לעתים בעיות בלתי צפויות. פרנקל אומר כי העלאת שכר לעובדים החרדים הופכת למאבק, משום שהם מחונכים לצניעות. גם שיחות משוב הן דבר מסובך. "הם לא רצו לעשות את זה", אומרת שרי, עובדת חרדית אשר טיפסה לדרגת ניהול. "הם חששו מלשון הרע – אסור להגיד דברים רעים על אדם אחר".


צילום: דוברות אינטל ישראל

ועדיין, אומר פרנקל, זה שווה את המאמץ: "אנחנו עושים את זה משום שהם אנשים טובים, אנשים מבריקים, אנשים מלאי דרייב. הם כבר מניעים חדשנות". וכשמסתובבים במפעל, ברור שהנשים, אשר מגיעות ממשפחות בנות 10 ילדים או יותר, נהנות מהעצמאות. במקרה של שרי, אמה מטפלת בארבעת ילדיה, בזמן שבעלה לומד בישיבה. מי מבשל עבורו? "אני לא יודעת", היא אומרת ומצחקקת. "הוא מוצא אוכל איפשהו". כאשר היא נשאלת אם נשים חרדיות יוכלו יום אחד להקים עסקים משלהן, פניה מוארים: "אני בטוחה שזה יקרה", ומיד מוסיפה: "כמובן, הנשים לא מדברות על זה בית".

באופן מרשים, גם גברים חרדים מגדילים את השתתפותם בשוק העבודה. אחד מהם, מהנדס בכיר בשם אריאל מלמוד, אומר לפורבס כי עמד בפני דילמה – הוא נקרע בין הצורך ללמוד תורה לבין הצעת העבודה שקיבל מאינטל. כמו כל חרדי טוב, הלך מלמוד אל הרב: "אני זוכר שטיילנו יחד", אומר מלמוד, "ואז הרבי שאל: מי זו אינטל? זו חברה רצינית?". אריאל השיב בחיוב. "לך לאינטל", ענה הרב. "רצינות היא תכונה טובה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.