חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

הקרב הגדול על המסך הקטן: ערוצי הכבלים בארה"ב ואתרי השידור ברשת יוצאים למאבק

ג'ף ביווקס, יו"ר ומנכ"ל תאגיד התקשורת הגדול והחזק בעולם "טיים-וורנר", סיפק השבוע הצצה למלחמת החרמה השקטה המתרחשת בתעשיית הטלוויזיה בארה"ב, במהלך נאום שנשא בכנס המדיה והתקשורת העולמי של חברת UBS בניו יורק. ביווקס פנה מעל הבמה אל מנהלי ערוצי הכבלים והלווין המובילים, ואיים: "תחלו להציע תכני וידאו באינטרנט כבר היום – לפני שמישהו אחר ישתלט על התחום".

בימים אלה ממש אנו נמצאים בשיאה של מהפכה שקטה. קהל צופי הטלוויזיה המסורתי בארה"ב הולך ונוטש את אמצעי השידור הקלאסיים – רשתות השידור בכבלים ובלווין – ועובר בהמוניו לפלטפורמות השידור באינטרנט: אתרים המציעים שידורים פתוחים ברשת ("סטרימינג") דוגמת נטפליקס, יוטיוב ואחרים.

עד לשנים האחרונות שמר הקהל האמריקאי את אמונו לאמצעי השידור המסורתיים. גם כניסתן לשוק של טכנולוגיות שידור מתקדמות (ובעיקר מכשירי הקלטה דוגמת יס מקס או הוט מג'יק בישראל) שימרו את כוחן של הרשתות. אך בשנים האחרונות פוקד שטף תכנים את הפלטפורמות המובילות ברשת: בעוד נטפליקס מפיקה סדרות איכות זוכות פרסים במיוחד עבור שידור באינטרנט ("בית הקלפים" היא הידועה שבהן), גולשים רבים מייצרים תכנים איכותיים ומשדרים אותם באמצעות היוטיוב באופן קבוע. כל אלו מניעים את הצופים בכיוון ברור מכורסת הסלון – אל שולחן המחשב.

זה שבא וזה שהולך? | צילום: shutterstock

"הגל הבא יורכב משידורי אינטרנט דיגיטליים בלבד" המשיך ביווקס, "והראשון שיבין זאת ינצח במאבק". אך גם בתעשיית הטלוויזיה עצמה האינטרסים של החברות מחולקים ומנוגדים: ב"טיים-וורנר" רוצים לראות מצב בו התכנים אשר הם מפיקים יהפכו לנגישים ברשת בכל מקום בעולם, כשהכסף יגיע מערוצי הטלוויזיה בתשלום. בערוצי הכבלים, מנגד, מתכננים חזון אחר לחלוטין, ומתכננים לצאת למאבק עיקש בכדי לשמר את נאמנות הצופים שלהם.

"הרכבת הולכת לעזוב את התחנה ממש בקרוב, וערוצי הכבלים לא יעלו עליה – אלא אם יבינו את הלך הרוח ויספקו לצופים את מה שהם רוצים, ומתי שהם רוצים. אחרת, הצופים ימצאו את מבוקשם במקומות אחרים באינטרנט. הצעירים היום רואים תכנים בזמן ובמקום המתאימים להם – וזהו עתיד הטלוויזיה", אמרה בכנס ברברה בלפויר, מנכ"ל חברת ייעוץ לתחום המדיה הדיגיטלית.

לאחר שביססה את מעמדה בארה"ב, נטפליקס החלה להתרחב גם אל עבר השוק האירופאי לפני כשנתיים. על ידי התרחבות לשוק העולמי, בנטפליקס מקווים לצבור מספיק כספים בכדי להתחרות על רכישת זכויות שידור של פורמטים ואירועי ספורט מסביב לעולם. אם אכן זה יהיה המצב, החברה תבסס את מעמדה כשליטה החדשה של שוק הטלוויזיה – ותחליף בפועל את רשתות הכבלים והלווין המובילות של היום.

כבר כיום ניתן למצוא שידורי ספורט חיים ברשת, מהדורות חדשות מצולמות באתרי הידיעות המובילים, ותכני וידאו קצרים יותר קיימים ביוטיוב בלי סוף. סרטים וסדרות איכות נמצאים בנטפליקס. כשכל אלו זמינים לקהל הרחב בכל רגע – ובחינם – נשאלת השאלה: בשביל מה בכלל צריך טלוויזיה? ביווקס בהחלט יודע על מה הוא מדבר. הוא מבין שהרכבת כבר החלה את תנועתה – וכעת הוא מנסה לרוץ ולהיתלות בקרון המאסף, בטרם יהיה מאוחר מדי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן