חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

הקרב על הגלימה: מהי הפקולטה הטובה ביותר בישראל למשפטים?

בשנת 2010 היו רשומים בישראל 40,469 עורכי דין. אם ניקח בחשבון שבשנת 1950 עמד הנתון הזה על 812 עורכי דין, מתקבלת מגמה ברורה. בעוד שבשנת 1980 היה עורך דין אחד על כל 540 אזרחים, הרי שבסוף 2009 היחס כבר עמד על 1:180, ובלשכת עורכי הדין מציינים כי קצב קליטת עורכי הדין הגבוה רק ימשיך להוריד את היחס הזה.

בניגוד מוחלט למחסור ברופאים, הרי שבמקרה של לימודי המשפטים נוקטת לשכת עורכי הדין צעדים שמטרתם להפחית את מספר הסטודנטים שירכשו את המקצוע. "ראוי לקדם חקיקה אשר תשמור על רמת מקצוע נאותה של הנכנסים בשערי מקצוע עריכת הדין״, טוען ראש הלשכה, עו״ד דורון ברזילי, שמקדם יחד עם שר המשפטים, פרופ׳ יעקב נאמן, חקיקה בנושא. עם זאת, צעדים אלה טרם הצליחו לפגום ביוקרה של מוסד המשפטים, שעדיין מושך צעירים רבים.

ארבעה מרצים של תל אביב זכו בפרס חשין | צילום: מיכל ראש בן עמי

הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב מתבלטת מעל כולן. בוגרי המסלול מרוויחים בממוצע בחודש, שלוש שנים לאחר סיום התואר, כ־13.6 אלף, אך היוקרה של החוג נשענת על הסגל האקדמי המרשים. בין השמות הנוצצים תוכלו למצוא את פרופ׳ מנחם מאוטנר, פרופ׳ איל בנבנישתי, פרופ׳ חיים גנז ועוד רבים אחרים. הסגל הזה גם זכה לפרסים רבים בתחום המשפט בישראל: ארבעה מחברי הפקולטה (אריאל פורת, איל בנבנישתי, דפנה ברק ארז וחיים גנז), מתוך שבעה זוכים עד כה, קיבלו את פרס חשין היוקרתי למצוינות מחקרית במשפט.

לדירוג המלא: החוגים הטובים ביותר באקדמיה הישראלית

מנגד, אצל היריבה המושבעת, 97% מבוגרי הפקולטה למשפטים בעברית עוברים את מבחן ההסמכה של הלשכה וניצבים במקום הראשון בנתון זה. מדובר בפקולטה שזוכה ליוקרה מבחינה מחקרית והפרסומים שלה הם המצוטטים ביותר – נתון המהווה אינדיקציה לאיכות ולהשפעת המחקר בעולם. אגב, גם בתל אביב וגם בעברית מתקבל סטודנט אחד על כל ארבעה מגישי מועמדות. עם זאת, בוגרי הפקולטה הירושלמית מסתפקים בשכר נמוך משל בוגר תל אביב – כ־11.6 אלף שקל בחודש. את הפרשי השכר מנמקים גורמים מהתחום בכך שהבוגרים הירושלמיים "משתלבים יותר במגזר הציבורי מאשר בוגרי תל אביב״.

בבר אילן שיעור המשתלבים הגבוה ביותר בשוק העבודה מקרב בוגרי המוסדות שבדירוג. כמו כן, בפקולטה למשפטים בבר אילן ישנו המספר הגבוה ביותר של מלגאי אלון, מלגה שניתנת לחוקרים צעירים ומבטיחים על ידי המועצה להשכלה גבוהה.

גם המרכז הבינתחומי הצליח להעמיד בשנים האחרונות מחלקה למשפטים ראויה ואיכותית. בין חברי הסגל האקדמי תמצאו את פרופ׳ אהרון ברק, בוגר משפטים של העברית, לימים נשיא בית המשפט העליון ומי שהנהיג גישה אקטיביסטית במשפט הישראלי, וכמו כן את פרופ׳ אמנון רובינשטיין, מי שכיהן בין יתר תפקידיו הפוליטיים כשר החינוך ונחשב לבר סמכא בתחום. בוגרי הבינתחומי מתברגים למקום השני ברשימת השכר מכלל בוגרי המשפטים בארץ עם משכורת חודשית ממוצעת של 12.9 אלף שקל.

1. הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב

נוסד ב: 1961
מספר סטודנטים: 1029
התחילו ללמוד השנה: 280
התבלט ב: שכר גבוה
של בוגרי הפקולטה ובסגל מרצים נוצץ

2. הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית

נוסד ב: 1949
מספר סטודנטים: 1460
התחילו ללמוד השנה: 275
התבלט ב: היקף הציטוט של מחקריה ובשיעור ההצלחה במבחני הלשכה

3. הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן

נוסד ב: 1969
מספר סטודנטים: 800
התחילו ללמוד השנה: 200
התבלט ב: יחס מרצה־סטודנט נמוך ובשיעור תעסוקה גבוה בקרב בוגריה

4. הפקולטה למשפטים במרכז הבינתחומי הרצליה

נוסד ב: 1994
מספר סטודנטים: 1650
התבלט ב: שכר גבוה של בוגרי הפקולטה

5. הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה

נוסד ב: 1991
מספר סטודנטים: 820
התחילו ללמוד השנה: 197
התבלט ב: שיעור תעסוקה גבוה בקרב בוגריה

6. הפקולטה למשפטים במכללה למינהל

נוסד ב: 1990
מספר סטודנטים: 1000
התחילו ללמוד השנה: 350
התבלט ב: שיעור תעסוקה גבוה בקרב בוגריה

7. המרכז האקדמי למשפטים ולעסקים

נוסד ב: 1995
מספר סטודנטים: 1600
התחילו ללמוד השנה: 359
התבלט ב: שכר גבוה של בוגרי הפקולטה

לחוגים הטובים ביותר בהנדסת תעשייה וניהול
לחוגים הטובים ביותר ברפואה
לחוגים הטובים ביותר בכלכלה
לחוגים הטובים ביותר בהנדסת חשמל
לחוגים הטובים ביותר בביולוגיה
לחוגים הטובים ביותר במדעי המחשב
לחוגים הטובים ביותר בפסיכולוגיה

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן