Forbes Israel Logo

הרגולטורים בארץ מזהירים מפני הביטקוין – איפה אנחנו מול העולם?

לראשונה מתייחסים היום הרגולטורים במשק במסמך משותף של משרד האוצר, בנק ישראל, רשות המסים והרשות להלבנת הון, אל השימוש ההולך וגובר במטבעות הווירטואלים דוגמת הביטקוין והליטקוין. המסמך מציין כי בחינת הנושא עדיין בעיצומה, אך לאחר ישיבה ברשות נגידת בנק ישראל ובהשתתפות נציגי הגופים השונים הוחלט להביא לידי הציבור את הסיכונים הכרוכים במטבעות אלה.

המסמך מציג 8 סעיפים המבהירים את נקודות התורפה של המטבעות הווירטואלים ומתבססים על כמה מתכונותיהם הבסיסיות: העדר גוף פיננסי וגוף מפקח העומד מאחוריהם ויכול לערוב לערכם, התנודתיות הגבוהה בערכם אשר מהווה מכשול להפיכתם למטבע מסחר וכן סיכון עבור משקיעים, האנונימיות המהווה חלק בלתי נפרד מהמסחר בהם ועשויה להוות פתח פעילות של הלבנת הון ומימון טרור, וכן האופי הטכנולוגי הקשור בהם, דבר שיכול להקל על הונאות מול ציבור שאינו בקיא בתחום, על גניבות המתבססות על פשעי סייבר וכן על היעלמותן של הפתאומית של זירות מסחר אינטרנטיות מבלי שהושלמו בהן העסקאות.

הודעת הגופים המפקחים מגיעה היום, אולי מעט באיחור, לאחר שהנושא כבר נדון ומטופל במדינות רבות ברחבי העולם, בהן גובשה מדיניות רשמית בקשר למטבע הביטקוין. למעשה, נראה כי המטבע הווירטואלי הנפוץ והמוכר ביותר, כבר מזמן עשה דרכו אל לב המיינסטרים המסחרי ברחבי העולם ואינו עוד נחלתם הבלעדית של חובבי הטכנולוגיה.


סוד קסמו של הביטקויין- אופיו הווירטואלי והאנונימי, מהווה גם את נקודת התורפה שלו | צילום: shutterstock

בחודש הבא יוצבו בארה"ב מכונות כספומט הביטקוין בראשונות, שיאפשרו להמיר מזומן בביטקוינים אשר יוטעו על גבי ארנק וירטואלי במכשיר הסמארטפון של הלקוחות, וכן להמיר ביטקוין בכסף מזומן. מכונות דומות פועלות כבר כמעט שנה בקנדה השכנה וצפויות להיות מוצבות בקרוב גם ברחבי אירופה ואסיה.

בארץ, אומנם אין עדיין מכונות המרה, אך כבר כעת ניתן לרכוש לא מעט מוצרים, החל מקוסמטיקה, דרך ביגוד ועד מוצרי טכנולוגיה באמצעות הביטקויין – תופעה שהולכת ותופסת תאוצה.

התגובות במערכת הפוליטית והפיננסית בארץ לא איחרו להגיע, לאחר פרסום מסמך ההזהרה של גופי הפיקוח. חברת הכנסת תמר זנדברג ממרצ יצאה נגד המסמך והגדירה אותו כ"שמרנות מיותרת". ״דווקא בעולם של ריכוזיות מסוכנת ומזיקה של המערכת הבנקאית, ביטקוין הוא הזדמנות לביזור במקום שליטה ריכוזית, ולא כדאי לפספס אותה״, אמרה. "מדינת ישראל היא אחת השחקניות המרכזיות בעולם בתחום הביטקוין והמטבעות הווירטואליים, יש כמות גדולה של בעלי עסקים בישראל אשר מכבדים את המטבע וכמות גדולה עוד יותר של ישראלים אשר נהנים מיתרונות המטבע. אני ממליצה לבנק ישראל ולמשרד האוצר לבחון שוב את האזהרה ולשנות כיוון". זנדבר ציינה בדבריה את היחס השונה בגרמניה ובסין למטבע הווירטואלי ותהתה לצד מי תרצה ישראל לראות עצמה. ואכן, נראה כי בעולם נוקטות מדינות בגישות שונות למדי מול התופעה.

בנובמבר האחרון, הסנאט האמריקאי קפץ ראש לעולם הביטקוין, בהובלתו של טום קרפר, יו"ר הועדה לביטחון וענייני ממשל. נציגי מערכת אכיפת החוק וסוכנים פיננסיים אמרו לסנאט שהם לא מודאגים יותר מידי לגבי הביטקוין. בעקבות זאת הטיל הסנאטור קרטר על הועדה בראשותו לבדוק את היחס לביטקוין בכ-40 מדינות, מהי עמדתן הרשמית בעניין והאם, אם בכלל, נמצא המטבע בשימוש בתחומן.

מהחודש הבא – מכונות כספומט ביטקויין בארה"ב | צילום: shutterstock

"מבין המדינות שנבדקו, רק ספורות, ביניהן סין וברזיל, העבירו תקנות הנוגעות לשימוש בביטקוין", מצוין בדוח. סין דיכאה את ההיסטריה סביב המטבע בדצמבר 2013, כשהכריזה כי "הביטקוין אינו מטבע, ואין להפיצו ולעשות בו שימוש כבמטבע". בעוד אנשים פרטיים בסין חופשיים לקנות ולמכור את הביטקוין, המוסדות הפיננסיים במדינה הוזהרו מכך.

לעומת זאת, גרמניה, פינלנד, סינגפור וקנדה הן בין המדינות המעודדות את השימוש במטבע הווירטואלי ואף הוציאו הנחיות לאופן מיסויו. אירלנד וסלובניה כבר הודיעו כי הן מתכוונות ללכת בדרך דומה בקרוב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.