חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

הר או עכבר: האם סין יכולה לפגוע בארה"ב אם תפסיק לקנות אג"ח?

בשבוע שעבר פורסמה בפורבס כתבה שכותרתה "אם הרפובליקנים מתכוונים להשבית את וושינגטון – הם יצטרכו לקבל קודם אישור מסין". הרפובליקנים, כמו גם הדמוקרטים לא באמת שואלים את סין לדעתה, אך האם הם טועים בגישתם? האם לא כדאי לאמריקאים לקחת בחשבון את רגשותיה של סין, כפי שהמפלגה הקומוניסטית מצפה מכולם לעשות?

ברור שסין צופה מקרוב על הנעשה באמריקה. "ארצות הברית, המעצמה העולמית היחידה, היתה מעורבת בבזבוז לא אחראי של כספים במשך שנים" נכתב במאמר המערכת של סוכנות הידיעות הסינית שינהואה ביום רביעי. 

הכותרת "על המשמר כנגד המדיניות האמריקאית הבלתי אחראית" מרמזת כי הבכירים בסין חושבים על גיוון תיק ההשקעות שלהם והתרחקות מהשקעה בחוב הדולרי האמריקאי.

ימשיכו להיות מושקעים באג"ח אמריקאיות? יואנים סיניים | צילום: רויטרס

אם הסינים לא ימשיכו בקניית אגרות החוב האמריקאיות, הממשל בארה"ב יאלץ למצוא מקורות אחרים שימלאו את החלל שתשאיר סין. רבים מעריכים שמקרה כזה יוביל בסופו של דבר לצמיחה נמוכה יותר בטווח הארוך.

סין היא המחזיקה הגדולה בעולם של אגרות חוב אמריקאיות. בסוף יולי, החזיקה סין באגורת חוב בשווי של כ-1.3 טריליון דולר (וזאת ללא אגרות החוב שמחזיקה הונג קונג בשווי 120 מיליארד דולר). במרחק רב אחיה נמצאת יפן עם תיק השקעות הקטן ב-142 מיליארד דולר.

הכיוון של סין בעשור האחרון ברור. בסוף שנת 2000 החזיקה סין באגרות חוב אמריקאיות בשווי של כ-60 מיליארד דולר בלבד, אך החל משנת 2011 חלה נסיגה בהשקעותיה של סין באגרות החוב האמריקאיות והחל מאמצע 2011, סין לא ממנה את החוב האמריקאי.

במהלך תקופה זו הממשל הפדרלי המשיך לתפקד, כמו גם השווקים הבין לאומיים, וארה"ב הגדילה את הלוואותיה מחו"ל ב-1.7 טריליון דולר ב-2011, וב-821 מיליארד דולר בשנה שעברה.

כל זה לא אומר שארצות הברית צריכה להתנהל בחובות תקציביים תמידיים, אך זה כן אומר שהיא לא בהכרח זקוקה לסין לשם כך. הערך המשולב של אגרות החוב הפרטיות והממשלתיות האמריקאיות, מגמד את האחזקות של סין. ב-2011 הסתכם שוויין של אגרות החוב האמריקאיות בכ-34 טריליון דולר, לעומת רזרבות סחר החוץ סיניות שהסתכמו ב-3.5 טריליון דולר בלבד.

וכעת אנחנו יודעים מה יקרה אם סין תחדל לקנות אגרות חוב אמריקאיות- כלום. למעשה היא כבר פסקה מלהגדיל את הכמות שברשותה.

סין יכולה כמובן להיות אכזרית במיוחד ולהפטר מאגרות החוב שהיא כבר מחזיקה. צעד כזה אמנם יגרום לפניקה בשווקים העולמיים, אך הם יתרגלו במהרה ויתייצבו. יחד עם זאת יש לזכור כי סין תקבל עבור אגרות החוב דולרים, אותם תהיה חייבת להמיר להשקעות אחרות או למטבעות אחרים כמו יורו, פאונד או יין. פעולה כזו תקפיץ את ערכיהן של המטבעות ומדינות אירופה ויפן יאלצו לאזן אותם מחדש באמצעות קניית דולרים.

לסין אם כך, אין באמת דרך לפגוע בארצות הברית באמצעות מניפולציות של מכירת אגרות החוב שברשותה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן