Forbes Israel Logo

השווקים מוכנים למצוק? "במקרה הטוב נקבל קומבינה ברגע האחרון"

היום האחרון לפקיעת הדד ליין של ארה"ב הגיע ולמרות החששות ששררו בשווקים לאחרונה, נראה כי כעת הדאגה הפכה למתונה יותר. נדמה שהמשקיעים כבר השלימו עם האפשרות של נפילת הכלכלה הגדולה בעולם מהמצוק וכי ההתרסקות שחזו נביאי הזעם כבר לא נראית כל כך נוראה. 

"במקרה הטוב נראה כי נקבל פה איזו עסקת קומבינה של הרגע האחרון עם קצוות ארוכים ומסולסלים שיהוו לא מעט מכשולים בהמשך", טוענת האנליסטית הבכירה לשווקים בינלאומיים באקסלנס רינת אשכנזי. לדבריה, "בשלב ראשון ככה"נ ההחלטה תהיה לדחות את הקיצוצים וגם את העלאות המיסים, לאחר מיכן יסכימו על מספר העלאות מיסים במקביל לקיצוצים. מה שניתן לומר זה שבעסקה כזו יש להוציא את כולם מרוצים ולכן הקיצוצים יהיו מתונים בהרבה".

לאחר עוד פגישה שהתקיימה אמש בסנאט האמריקאי והסתיימה ללא הסכם, המשקיעים מתחילים להתרגל לרעיון שהרפובליקנים והדמוקרטים לא יגיעו לפשרה. אולם תרחיש זה לא נראה רע כל כך, למרות הכל.

צילום: רויטרס

אשכנזי מסבירה: "נראה שהקיצוצים והעלאות המס יכנסו לתוקף בערב ראש השנה האזרחי ויחל תיקון בשווקים. ירידות חדות בשווקים ועליית תשואות אשר תייקר את תשלומי הריבית של ארה"ב, יאלצו את קובעי המדיניות לשבת שוב והפעם להגיע להסכמות, אולי אפילו הסכמות טובות מאלו שיתקבלו בתרחיש ה"קומבינה". 

בארה"ב, ולמעשה בעולם כולו, נושאים המשקיעים עיניים לבית הנבחרים ולסנאט, שם יוכרע ביומיים הקרובים האם יבוטלו הטבות המס ויכנסו לתוקפם קיצוצים אוטומטיים רחבים בהוצאות ממשליות בסך כולל של 600 מיליארד דולר. אלה למעשה, עלולים, על פי החששות, לגרור את הכלכלה האמריקאית למיתון.  

גם הכלכלן הראשי של אגף הנכסים והמחקר בכלל פיננסים, אמיר כהנוביץ' לא רואה במצוק משבר אימתני. "צוק זה מונח שטבע יו"ר הבנק הפדרלי המרכזי, בן ברננקי, עוד בפברואר, כדי להאיץ את קבלת ההחלטות בנושא. זה משהו שהחליק לאורך השנה ויהיה עדיין זמן לעצור אותו גם אחרי ינואר. הדחיפות אליה כיוון ברננקי לא הגיעה ובדיעבד המושג 'צוק' רק גרם לבהלה והעלה את אי הוודאות".

"מדובר בצוק 'מדומיין', ממשיך כהנוביץ'. "הוא איננו צוק אמיתי שבו הנושים לוחצים לקיצוצים או דורשים את החזר הכסף. זה במקרה הטוב מדרון. לא ייעלמו להם בבת אחת 600 מיליארד דולר של קיצוצים, אלה יגיעו במנות של 50 מיליארד דולר בחודש. באופן דומה, גם משלמי המיסים לא ישלחו כבר בינואר צ'קים עם המיסים, אלא בעיקר בסוף השנה".

ברק אובמה | צילום: רויטרס

כיצד ישפיע כל זה על הבורסה? "גם כשחוששים מפני עליית מסים ומכך שבמהלך השנה האמריקאים יוציאו פחות מהכיס, הרי שגם החברות וגם האנשים כבר החלו ברבעון האחרון להתאים את עצמם לאפשרות והקטינו את הוצאותיהם תוך כדי ההחלקה במדרון", מסכם כהנוביץ'. "גם הקיצוץ בהוצאות הממשלתיות הן לא בהכרח דבר רע לכלכלה. מה שבעייתי כאן יותר הוא העובדה שקובעי המדיניות לא מצליחים להסכים על כלום, וזו גם הסיבה שסוכנות S&P הורידה לארה"ב את דירוג האשראי". 

גם יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, מעריך כי התרחיש הבסיסי הוא שיימצא פתרון לסוגייה: "נפילה מן המצוק תביא עימה תגובה שלילית של סוכנויות דירוג החוב הממשלתי האמריקאי, שיראו בכך הוכחה נוספת לבעיית משילות בארה"ב. קיימת אפשרות לפיה הטיפול בצוק יתקיים שוב בשיטה האירופית לטיפול במשבר החובות, קרי גיבוש פתרון זמני על מנת להרוויח זמן, ובעוד מספר חודשים גיבוש פתרון זמני נוסף. כך הלאה לגבי דחיית החלטות נוספות במורד הדרך. אנו סבורים כי במציאות הקיימת גם גיבוש פתרון זמני יתקבל באהדה בשווקים הצמאים לחדשות טובות".

עוד ציין פגוט כי "במדינת ישראל מרבים להזכיר לגנאי, מעל לכל במה אפשרית, את בעיית חוסר המשילות, ורואים במפלגות הקטנות ופיצול המערכת הפוליטית את החולי המרכזי של השיטה. האמריקנים מוכיחים לנו הישראלים כי פתרון שתי המפלגות הגדולות אינו פתרון קסם להגברת המשילות הפוליטית. יותר משנה לאחר שהפוליטיקאים האמריקנים הוכיחו במאבק על הגדלת תקרת החוב כי יעדיפו להוציא זה את עינו הוירטואלית של האחר, אפילו במחיר אובדן דירוג החוב המושלם של ארה"ב, אנו בעיצומו של סרט אימה בהמשכים לאימפוטנציה הפוליטית בארה"ב".

פגוט מסביר ש"נוסחת הפשרה לסוגיות הנידונות במסגרת המצוק הפיסקלי מצויה עימנו כבר זמן רב וכוללת באופן כוללני משוואה של העלאת מיסים על האמריקנים העשירים מעל תקרת השתכרות מסוימת. בתמורה לכך יחולו קיצוצים ממשלתיים בתקציבי הרווחה, על מנת לעצור את צמיחת הגירעון הממשלתי האמריקני המתבדר. בעוד קרב האגו האמריקני מצוי בשיאו, נראה כי אנו במרחק נגיעה מהפעלת הטייס האוטומטי של גזירות וקיצוצים בהיקף כחצי טריליון דולר בארה"ב". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.