חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

השיעור שאפשר ללמוד מאיימקס: כך תוכלו להיכנס לשוק הסיני

השוק הסיני מהווה פוטנציאל כלכלי אדיר לחברות מערביות, זה כבר ידוע. תעשיית הקולנוע האמריקאית כבר גילתה זאת, וכעת נכנסת לתמונה גם יצרנית מסכי הענק איימקס. מסכי האיימקס נכנסו לסין בבום: בשנת 2009 היו במדינה 22 מסכים, היום יש 240 מסכים מותקנים או מתוכננים במדינה. נכון לעכשיו, סין הפכה לשוק הגדול בעולם במסכי איימקס אחרי ארה"ב, בה מותקנים המסכים ב-343 אולמות קולנוע.

החדירה לסין הפכה רווחית במיוחד עבור יצרנית המסכים הקנדית. בפברואר העלתה בייג'ין את המגבלה על סרטים זרים מ-20 ל-34 בשנה, כשכל 14 הסרטים שנוספו חייבים להיות באנימציה, תלת ממד או בפורמט איימקס. ההחלטה כמעט מכפילה את ההכנסות שהמפיקים רשאים לשמור לעצמם, ל-25%, ויוצרת קופה גדולה יותר עבור איימקס ורשתות קולנוע אחרות.

תהליך הכניסה לסין לקח לאיימקס שנים ארוכות, כשכבר ב-1998 נסע המנכ"ל ריץ' גלפונד לסין, לביקור ראשון מתוך 35 שיקיים במדינה. האסטרטגיה שלו הייתה להתחבר למקבלי ההחלטות – חברי מועצות הערים, ראשי ערים וסגנים – ולשאול: איך עלינו להיכנס לעסקים בסין? שנה אחרי שנה פנה גלפונד מחדש לבכירים. הדרישות שלהם היו מגוונות – החל מתוכן סיני בפורמט איימקס ויצוא סרטים סינים לתיאטראות איימקס בעולם עד לפתיחת איימקס בערים לא רווחיות.

אולם איימקס | צילום: רויטרס

מורכבות ככל שהיו, גלפנד דאג לקיים את כל הדרישות. הוא הזיז את מטה החברה באסיה מסינגפור לשנחאי ב-2002. השנה, בפעם הראשונה בארה"ב, איימקס תפיץ סרט סיני שהותאם לפורמט, "החרב המעופפת ושער הדרקון".

איימקס פתחה את בית הקולנוע הראשון שלה בסין ב-2007 בשנחאי. כעת היא עובדת בשיתוף עם כל רשתות הקולנוע הגדולות בסין, והסיטה את המודל שלה מגביית תשלום על פתיחת תיאטראות, לנטילת אחוזים מהכנסות הסרטים. החברה מייצרת יותר מ-10% מהכנסותיה בסין, טייואן והונג קונג. אנליסטים צופים כי השנה תדווח על הכנסות של 290 מיליון דולר ורווח של 49.7 מיליון דולר.

בשנה שעברה חתמה איימקס על עסקה להקמת 75 בתי קולנוע עם דליאן וואנדה גרופ, בעלת רשת בתי הקולנוע הגדולה ביותר בסין. מדובר באותה קבוצה שמתכננת להשלים החודש את רכישה חברת הבידור האמריקאית AMC תמורת 2.6 מיליארד דולר.

ההצלחה מביאה עמה חיקויים. בייג'ין הציגה גרסה משלה לפורמט האיימקס בתחילת השנה – "מסך הענק הסיני", כשמחיר הכרטיס נמוך ב-30%. אך גלפונד אינו מודאג: "יש מעתיקים של איימקס בכל העולם, אבל אף אחד מהם לא מתקרב לאיכות של האיימקס".

"בסופו של דבר, הצרכנים חכמים", הוא אומר. "אי אפשר לעבוד עליהם".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן