חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

התעשיינים: היקף הנזקים למפעלים ב"עמוד ענן" – כ-200 מיליון שקל

היקף הנזקים למפעלים בתום מבצע "עמוד ענן" נאמד ב-200 מיליון שקל. כך עולה מניתוח של מחלקת המחקר באגף הכלכלה של התאחדות התעשיינים.

אומדן זה כולל הפסד תוצר יומי, לפי ערך עלות שכרם של העובדים שלא הגיעו לעבודה, בתוספת הפגיעה בפריון העובדים שהתייצבו לעבודה, אשר עבודתם הופסקה מספר רב של פעמים ביום בשל האזעקות, הפגיעות, החרדה וכו'.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

החל מהיום השביעי למבצע, חושב גם אומדנה הכלכלי של הפגיעה ברווחי חלק מהחברות, אשר דיווחו כי איבדו הזמנות קיימות או ספגו ירידה במכירות (בעיקר מפעלי מזון). אומדן זה אינו כולל נזקים כספיים מפגיעות ישירות במפעלים, פגיעה ברווחיות ונזקים עקיפים כגון פגיעה במוניטין מול לקוחות בחו"ל, אי עמידה בלוחות זמנים וכדומה.

כמו כן, עולה מנתוני סניף דרום בהתאחדות התעשיינים, כי אחוז העובדים שהגיעו לעבודה במפעלים במהלך כל ימי המבצע, עמד על כ-75% בממוצע.

צילום: רויטרס

5 מפעלים נפגעו במהלך המבצע פגיעה ישירה מירי הרקטות. המפעלים טופלו על ידי מס רכוש ולפי דיווחיהם קיבלו מענה. כ-70 מפעלים בטווח של 0 עד 7 ק"מ מעזה היו סגורים במהלך הלחימה.

כ-430 מפעלים חיוניים שכן המשיכו לפעול בטווח זה סבלו מירידה משמעותית בתפוקות. כמו כן, עד יום א' ( 18.11) הוכרז במפעלים אלה על יצור בנוהל חירום – נוהל אשר מיושם כאשר מפעל מייצר רק כ-50% מהתפוקה.

מפעלים בטווח 7-40 ק"מ מרצועת עזה סבלו גם הם מירידה בתפוקה, עקב מחסור בעובדים. המחסור נוצר כתוצאה מאימהות בתפקידי אדמיניסטרציה שנשארו עם בבית עם הילדים, עובדים שנמנעו מלעבוד במשמרות לילה ועובדים שקיבלו צווי 8. כמו כן חלו שיבושים בהובלות הסחורה, עקב גיוס נהגים רבים בצווי 8. בנוסף, נמנעו ספקים מלהגיע לדרום, במיוחד לאזור אשקלון ושדרות.

במפעלים המעסיקים אחוז גבוה של נשים, בעיקר בענף האלקטרוניקה, אחוז ההתייצבות לעבודה היה נמוך במיוחד ונע בין 30%-40%.

בכל טווח הרקטות עצרו מפעלים את הפעילות השוטפת בשל האזעקות. כל אזעקה הובילה לפגיעה בתהליכי הייצור, ירידה בתפוקה והפסד של חומרי גלם. הפגיעה הייתה גבוהה יחסית, שכן עיקר האזעקות היו במהלך היום, בשעות העבודה ולא בשעות הלילה.

אומדנים אלה מתבססים על דיווחים יומיים שהעביר סניף דרום של התאחדות התעשיינים לאורך כל ימי המבצע, על היקף הפעילות של 500 המפעלים באזור הלחימה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן