Forbes Israel Logo

"התקנות יפגעו בזוגות הצעירים – ולא ישפיעו על משקיעי הנדל"ן"

הודעת בנק ישראל הבוקר על שורת המגבלות אשר יוטלו על הבנקים ויגבילו את אפשרותם להעניק משכנתאות לרוכשי דירות בישראל, הביאה לתגובות חריפות בשוק הדיור. מרבית האנליסטים טוענים כי השינוי יפגע בעיקר בזוגות הצעירים, אך לא יוריד בכמות המשכנתאות.

על פי הנחיות המפקח על הבנקים, ייאסר על הבנקים לאשר מתן משכנתא אשר שיעור ההחזר החודשי שלה עולה על 50% משכרו של הלווה. בנוסף, הבנקים לא יוכלו לאשר מתן משכנתא בה היחס בין חלק ההלוואה לדיור בריבית משתנה לסך ההלוואה עולה על שני שליש, וכן תיאסר הלוואה לדיור לתקופה לפירעון סופי העולה על 30 שנים.

יו"ר לשכת השמאים אוהד דנוס אמר כי "באופן פרדוקסלי, דווקא משקיעי הנדל"ן אינם נפגעים משמעותית מהמגבלות החדשות, ודומה שהן מיועדות ספציפית לפגוע ב'מירוץ לדירה' של זוגות צעירים. כתוצאה מכך ימשיכו אלו לגור בשכירות ולשלם את מיטב כספם הדל לבעלי הבתים שלהם. מדינת הרווחה הופכת אט אט למדינה לרווחת העשירים ובעלי הממון". מנכ"ל קבוצת "אלדר" רוני כהן, טען כי "המהלך הנוכחי של בנק ישראל יביא להמשך העלייה בדמי השכירות. האם המדינה מעוניינת שזוגות צעירים יתגוררו עם ההורים?".

"הזוגות הצעירים יפגעו" I צילום: מרק ישראל סלם

גם אנליסטים משוק הפיננסים יצאו נגד ההחלטה. עדי סקופ, אנליסט פיננסים בחברת IBI אמר כי מדובר בצעד שמטרתו לנסות ולצנן את שוק האשראי לדיור בארץ, אך הדגיש כי "ההנחיות החדשות צפויות לפגוע בעיקר, שוב, בזוגות צעירים ואלה שמגרדים את סף המינימום בקניית דירה". עם זאת, על רקע ירידת מניותיהם של הבנקים המרכזיים בבורסה הבהיר סקופ כי "כבר היום הבנקים מיישמים בפועל את מבחן שיעור ההחזר, כך שההנחיה החדשה לא צפויה לפגוע באופן מהותי ברווחיהם".

עידן אלקבץ, מנכ"ל משותף בחברת עתיד משכנתאות ביקר בחריפות את ההחלטה ואמר כי "הצעד הנוכחי של בנק ישראל פוגע באופן בלתי מידתי ביותר מ-16% מהלווים, רובם ככולם מעוטי יכולת וזוגות צעירים. צעד חריף שכזה צריך להיעשות בהסכמת הנגיד החדש ולא כשאין בעל-בית בבנק".

אלקבץ תקף גם את הנחיית הבנק לאסור מתן הלוואת דיור לתקופה העולה על 30 שנה: "חשוב להבין שבכך הבנק המרכזי לא מונע שום סיכון מאותם הזוגות שלא תאושר להם משכנתא, כיוון שבמקום לשלם משכנתא על בית משלהם, הם ייאלצו לכלות את המשכורות שלהם על תשלום שכר דירה גבוה ולהיוותר ללא נכסים". 

זקן (מימין) I צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת

בבנק ישראל נימקו את החלטתם וטענו כי מטרתה היא "להפחית את הסיכון, ובפרט את סיכון הריבית, של הציבור שנוטל משכנתאות בתנאים שעלולים לסכן את יכולתו העתידית לפרוע את המשכנתא, וכפועל יוצא את הסיכון הגלום בהלוואות אלו למערכת הבנקאית". על פי הבנק, טיוטת ההנחיות גובשה לנוכח המשך המגמות בשוק הדיור, ובעיקר חלקן הגבוה של ההלוואות לדיור בתיק האשראי הבנקאי וגידולו בשנים האחרונות והמשך העלייה המהירה בהיקף המשכנתאות החדשות.

למרות טענות בנק ישראל, אומר שמואל בן אריה, מנהל מחקר שוק מקומי בחברת פיוניר פיננסים, כי הצעדים לא יקדמו מדובר בצעד שגוי אשר אינו מתאים למצב הדברים הקיים כיום: "יחס רכיב הריבית המשתנה צריך להיות מוגבל הרבה יותר, ועל לוקחי המשכנתאות להבין את הסיכון הטמון בהלוואה בריבית משתנה. דווקא היום, כשהריביות נמוכות וציפיות האינפלציה נמוכות, יהיה נכון יותר להגדיל את רכיב המשכנתא בריבית קבועה לא צמודה. מהלך זה יאפשר לזוגות צעירים להתנהל באורח חיים פיננסי מתוכנן ובטוח יותר".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.