חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

ה-Wealth Management של העתיד

טיפוח המומחיות

כ־65% מהמשקיעים מקדישים שעה תמימה מדי יום לבחינת השווקים והסוגיות הפיננסיות. שיעור זה ממשיך לעלות ומציב תביעות משמעותיות מהיועצים והמלווים הפיננסיים שנדרשים לספק ללקוחותיהם, בכל עת, מידע מדויק על אירועים גלובליים ועל כל קטגוריות ההשקעה. בנוסף לכישורי ייעוץ ומקצוענות, וליכולת ליצור קשר טוב עם הלקוח, יש צורך בידע מעמיק בפיננסים ובהיכרות עם השוק. במלים אחרות, הידע הוא גורם תחרותי משמעותי ומבדל, והכשרה נאותה של היועצים חשובה היום הרבה יותר מאי פעם. גם בשווייץ, יועצים פיננסיים חייבים לשאת תעודה המאשרת את יכולתם לבצע את התפקיד.

הבנה טובה יותר של הלקוחות

הכלים שבהם אנו משתמשים כדי להתוות את פרופיל הלקוחות משתפרים בהתמדה ונעשים מדויקים יותר. כיום חשוב מתמיד להסביר ללקוחות את הקשר בין תשואה לסיכון באופן הברור ביותר שניתן. לשם כך, בנקים מנצלים את האפשרויות שמעמידה לרשותם טכנולוגיית המידע. עם כלים טכנולוגיים, יועצים יכולים להמחיש ולהדמות ללקוחותיהם את הקשר בין תשואות צפויות, סובלנות לסיכון וקיבולת הסיכון של הלקוח. בדיוק כמו אצל משקיעים מוסדיים, גם השקעות של משקיעים פרטיים חייבות להיבחן במבחן לחץ היסטורי ולהביא בחשבון מגוון תרחישים. בדרך זו גם הבנק וגם הלקוח יכולים לפתח הבנה יותר אובייקטיבית ומדויקת של יעדי ההשקעה האישיים.

מילוי חוסרי המידע לגבי אזורי צמיחה

כיום כבר אי אפשר לצפות מהשווקים הפיננסיים במערב להמשיך לעלות ללא הרף. פוטנציאל התשואה של איגרות החוב מתקרב למיצוי. הסטת הכספים הפנויים לניירות ערך של חברות הביאה בשנים האחרונות לגאות משמעותית בשוקי המניות עם הרבה משקיעים שהחמיצו, שוב, את המועד הנכון לכניסה מחודשת לשוק. בעתיד, הזדמנויות לתשואה המבוססות על צמיחה משמעותית יימצאו בעיקר בשווקים המתעוררים של אסיה ודרום אמריקה, כמו גם במגזרים המפיקים תועלת מצמיחה זאת. עם זאת, משקיעים בחצי הכדור המערבי עדיין יודעים מעט יחסית על שווקים וכלכלות אלה ומתייחסים אליהם בתערובת של דעות קדומות וספקנות המבוססת על עשרות שנות ניסיון במשברים באסיה, רוסיה ואמריקה הלטינית. 

אבל העולם השתנה מאז אותם ימים. כדי להצליח בהשקעה, יש צורך בידע מעמיק. לכן, מי שרוצה להשקיע בשווקים מתעוררים חייב למלא את פערי המידע. על מנת לספק ללקוחות ליווי פיננסי אמין ולהציע להם פתרונות השקעה רווחיים, גופים פיננסיים צריכים כיום להקים ולהפעיל רשתות מחקר גלובליות משלהם שיעקבו מקרוב אחר אירועים מקומיים. אסטרטגיית השקעות מוצלחת דורשת כיום גיוון כלל עולמי ומיקוד מחוץ לשוק הבית.


יורג צלטנר | צילום: יח"צ

בניית תהליכי השקעה מקצועיים יותר

גם "פילוסופיית ההשקעות של הבית״ – עמדה ברורה שהגוף הפיננסי נוקט ביחס לשווקים וקטגוריות השקעה, היא תנאי מוקדם חשוב למתן ייעוץ וליווי מקצועי. כלכלנים, אנליסטים ומומחי השקעות מספקים ניתוחים של שווקים רלוונטיים וקטגוריות השקעה על מנת לעצב השקפה מדוקדקת לגבי השווקים. את "פילוסופיית ההשקעות״ יש להגיש מעת לעת לבחינה של מומחים חיצוניים על מנת להימנע מקיבעון בתפיסה סובייקטיבית או מוגבלת של תנאי השוק.

אך גם פילוסופיית השקעה אינה מספיקה כל עוד היא עומדת לבדה. עמדתו של הבנק או בית ההשקעות חייבת להשתקף באופן מקצועי בהקצאת נכסים אסטרטגית לאורך זמן, כדי שניתן יהיה להוסיף ערך למשקיעים. הקצאת נכסים אסטרטגית אחראית לכ־80% מהתשואה על התיק. היא צריכה להיות גמישה מספיק כדי לאפשר נקיטת פעולה טקטית בתגובה לאירועי שוק קצרי טווח. בשילוב עם בחירה קפדנית של אמצעי השקעה, אלה הם המרכיבים של תיק שנשקל ונבחן היטב. ללקוח שנתן את אמונו בגוף הפיננסי שינהל את תיק ההשקעות שלו, חייבת להיות תמונה ברורה לגמרי של השקעותיו בכל עת.

העלאת סטנדרטים של איכות

תנודות בשווקים ובמטבעות – שכבר הפכו כיום לנורמה – עלולים לשנות במהירות את יחסי המשקל בתיק ההשקעות וכתוצאה מכך, לשינוי בפרופיל הסיכון של ההשקעה העלול לחרוג, כאילו בכוחות עצמו, מהמגבלות שנקבעו לו עם יצירת התיק. גם פרופיל הסיכון של קטגוריית נכסים מסוימת עשוי להשתנות במהירות. לדוגמה, עד לפני כמה שנים נחשבו אג״ח ממשלתיות להשקעה בטוחה, אבל כיום רבות מהן מלוות בסיכונים חדשים ובלתי צפויים. על מנת ליצור רמת שירות עקבית בכל חלקי החברה, יש לבחון את תיקי הלקוחות באופן שיטתי ושבועי על פי מגוון מדדי סיכון וליזום הצעות השקעה שיוגשו ללקוחות. מנקודת מבט טכנולוגית, זה מחייב אחזקת מערכות בעלות ביצועים גבוהים.

יצירת שקיפות במחירים ובעמלות

הלקוחות מצפים, ובצדק, שהגוף המנהל יציג בפניהם שיטת תמחור המלווה בשקיפות וניתנת להבנה. בעתיד, הרבה משקיעים ישאלו יותר שאלות לגבי השילוב של דמי שמירה, דמי עסקאות וחיובים אחרים. הם ידרשו לקבל ערך מוסף אמיתי המתבטא בליווי פיננסי מקצועי ושיטתי – שירות שעבורו ישמחו לשלם.

הגנה על המוניטין

גופים פיננסיים חייבים לפעול לפי מערך כללים מוצק על מנת להבטיח ציות לכל התקנות החלות עליהם. כשמדובר בבנקים, הדבר בולט במיוחד ביחס לעסקים חוצי־גבולות. המלווים הפיננסיים חייבים לקבל הכשרה לגבי כל שוק שהם עוסקים בו, לרבות הכרת התקנות החלות בשוק המסוים ולהיות מודעים לכך שמוניטין החברה תלוי בעמידתם בתקנות אלו.

Wealth Management הוא עדיין תחום אטרקטיבי

חסמי הכניסה לעסקי ניהול הנכסים והדרישות מהספקים בתחום זה גבוהים מאוד. לכך יש להוסיף את הלחצים להשגת רווחים ולצמצום עלויות מרבי. מאידך, לתחום זה יש גם צדדים חיוביים: הביקוש למומחיות בהשקעות אינו פוחת, ובעולם מורכב הוא צפוי להמשיך ולגדול. נכסים פנויים להשקעה השייכים לאנשים אמידים ממשיכים לגדול בקצב גבוה מהגידול בתוצר. הביזנס ניתן להרחבה בהתאם לתנאים ודורש משאבי הון קטנים יחסית. הצמיחה ניתנת להשגה והענף יישאר אטרקטיבי כל עוד ישמור על מסה קריטית ונוכחות גלובלית. לפיכך, לבנקים וגופים פיננסיים המשקיעים בחדשנות ובתוכן ומסוגלים למלא את הבטחתם ללקוח, wealth management הוא תחום אטרקטיבי מאוד.


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן