Forbes Israel Logo

ווירוס ה-HIV מאבד מכוחו ויהפוך בקרוב לנגיף לא מסוכן

האיידס הופך במהירות למחלה פחות ופחות מסוכנת עד שיום אחד הוא צפוי להפוך למחלה שכמעט ואינה מזיקה. מדענים הבחינו בעלייה מפתיעה ביכולתם של חלק מהחולים באפריקה לחיות יחד עם נגיף האיידס, מבלי שתתפתח התסמונת הקטלנית שגורמת לקריסה כוללת של המערכת החיסונית.

"אם המגמה שראינו ב-10 השנים האחרונות בבוצואנה תמשיך באותו הכיוון – ואני לא רואה שום סיבה שלא – מספר האנשים שיוכלו לשלוט בווירוס באמצעות המערכת החיסונית בהחלט צפוי לעלות" אמר אימונולוג מאוניברסיטת אוקספורד, פיליפ גולדר.

תא נגוע באיידס | צילום: ויקיפדיה

"זה לא בלתי אפשרי לראות את נגיף ה-HIV מפסיק להיות גורם למחלה. וזה בדיוק מה שאנו רואים בקופים, שנגועים ב-SIV (וירוס כשל חיסוני המצוי אצל קופים), המקושר ל-HIV, וממנו למעשה עבר חיידק ה-HIV לבני האדם, והם אינם סובלים מהמחלה בכלל". "אך זה יהיה מוגזם להגיד כי ה-HIV איבד את כוחו לחלוטין, עדיין מדובר בווירוס שלא היינו רוצים להידבק בו" מזכיר גולדר. 

ה-HIV עבר מוטציה מהירה, מה שמאפשר לו לחמוק הן מההגנה הטבעית של הגוף והן מניסיונות ההגנה של הרפואה המודרנית, כך הוא מצליח להתפשט במהירות ולדביק מעל 80 מיליון בני אדם מאז 1980, שמתוכם כמחצית מתו.

עם זאת, הליבה המרכזית, המכילה RNA ואנזימים חיוניים, אינה מסוגלת להתפתח עוד באותה המהירות. שינויים בליבה, הנגרמים כתוצאה מאיומים מהמערכת החיסונית של האדם או חיסונים תרופתיים, פוגעים ביכולת שלה להשתכפל, כך על פי פרופ' גולדר והצוות שלו.
"הסתגלותו של האיידס לניסיונות החיסון של הרפואה המודרנית עולים לווירוס ביכולת שלו להשתכפל" אמר גולדר."כל דבר שנוכל לעשות בכדי להגביר את הלחץ על הווירוס עשוי להוביל לצמצום כוחו ההרסני של ה-HIV לאורך זמן".

צוותו של פרופ' גולדר בחן 2,000 מטופלות בבוצואנה ובדרום אפריקה. בבוצואנה, לרוב המטופלים יש גרסה גנטית הנקראת HLA-B57 אשר מסייעת להגן עליהם מפני הווירוס. ה-HIV אמנם הסתגל לגן, אך תהליך ההסתגלות הפך אותו לפחות אלים.

זוהי אינה תגלית בלתי צפויה – מדענים רבים מאמינים כי רוב הווירוסים מתחילים כקטלניים והופכים לפחות אלימים עם השנים. הריגת "המארח" במהירות היא אינה הטקטיקה בה הווירוס נוקט. מנקודת המבט של הווירוס, עדיף שהגוף בו הוא נמצא יחיה מספיק זמן כדי להפיץ את הווירוס לאנשים נוספים ורבים – בדומה לדרך פעולתו של וירוס ההצטננות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן