Forbes Israel Logo

ועדת הכלכלה אישרה: שכר טרחת עו"ד ברכישת דירה מקבלן יוגבל

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, אישרה היום לקריאה ראשונה את ההצעה לתיקון חוק המכר, שנועדה להגביל את רכיב ההוצאות המשפטיות במחיר דירה.

לפי ההצעה המקורית, של ח"כ מאיר שטרית, ח"כ אורי מקלב וחברי כנסת נוספים, שכר טרחת עורכי הדין בחוזים לרכישת דירה ראשונה מקבלן יוגבל ל-0.5% ממחיר הדירה ולא יעלה על 5,000 שקל. אולם בדיון היום הוחלט כי את שיעור ההגבלה יקבע שר הבינוי והשיכון, בהתייעצות עם שרת המשפטים ובאישור ועדת הכלכלה.

ח"כ שטרית אמר כי הוא מגיש את הצעת החוק הזו בפעם הרביעית והסביר כי מי שקונה דירה מקבלן נדרש לשלם 1.5% עד 2% מהעסקה לטובת טיפול משפטי. לדבריו, מדובר בסכומי עתק שאין להם הצדקה, מה גם שהם משולמים לקבלן ולא ישירות לעורכי הדין. "לא בטוח שהקבלן לא לוקח חצי מהסכום לכיסו", אמר ח"כ שטרית.

פרופסור ברוורמן שאל את ח"כ שטרית כיצד קבע את ההגבלה על 5,000 שקל ואמר כי הוא מכיר מקדים שבהם אנשים שילמו סכומים אסטרונומים של 28 אלף שקל ויותר. לדבריו, החוק יביא בשורה לכל אותם רוכשים. ח"כ שטרית השיב כי הסכום נקבע לאחר התייעצות עם אנשים שעוסקים בתחום.


צילום: IngImages ASAP

עו"ד מוטי בניאן, מלשכת עורכי הדין, טען כי החוק לא יוריד את מחיר הדירה אלא את רמת השירות של עורכי הדין. הוא טען כי עורכי הדין מבצעים פעולות רבות עבור הרוכש. ח"כ איציק שמולי טען מנגד כי הרוכשים לעיתים לא פוגשים בעורך הדין כלל. עו"ד רונית שבירו טענה כי עורכי הדין מבצעים עבודה רבה עבור הרוכש ועובדים לפעמים 7 שנים עבור פרויקט, החל משינוי תב"ע. ח"כ אורי מקלב התרעם ואמר כי רוכשי הדירות לא אמורים לשלם עבור עבודה של שינוי תב"ע ובדיוק לשם כך נועד החוק.

נציג משרד האוצר, צחי דוד, אמר כי שיעור שכר הטרחה צריך להיקבע בתקנות על ידי שר המשפטים ובאישור הוועדה, על מנת שניתן יהיה לעדכנו ביתר קלות. שר השיכון לשעבר, ח"כ אריאל אטיאס, אמר כי התכלית היא להגן על הזוגות הצעירים ולכן רצוי ששר השיכון, שמכיר את השוק, יקבע את שיעור שכר הטרחה, בהתייעצות עם שר המשפטים ובאישור הוועדה.

נציגת משרד המשפטים, עו"ד כרמית יוליס, דרשה כי שרת המשפטים היא שתקבע את הסכומים ואמרה כי השרה תגיש ערר על תמיכת הממשלה בחוק. עם זאת, הוועדה קיבלה את הצעתו של ח"כ אטיאס, וכן קבעה עוד כי התשלום יועבר ישירות לעורך הדין, שיידרש להמציא קבלה לרוכש.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.