Forbes Israel Logo

ועדת ששינסקי 2 הגישה את המלצותיה: ההכנסות למדינה יקטנו ב-100 מיליון שקל

וועדת שישינסקי 2, או בשמה המלא "הוועדה לקביעת חלקה של המדינה במשאבי הטבע הלאומיים", הגישה לפני שעה קלה את המלצותיה לשר האוצר יאיר לפיד. על פי הדו"ח הסופי אשר נחשף כיום, ממליצה הוועדה על העלאת שיעור מס רווחי היתר עד לרמה של 42% – ולא יותר מכך. 

הדוח הסופי אשר הגישה הוועדה שונה ממסמך הביניים אשר פרסמה בחודש מאי האחרון, בו המליצה על העלאת מס היתר אשר יוטל על החברות עד לרמה של 42%-56%. כיום, לשם השוואה, שיעור המס אשר משלמות החברות עומד על 23% בלבד – זאת ביחס לשיעור גבוה בהרבה אשר משלמות חברות קידוחי הנפט עבור השימוש במשאבי הנפט והגז ואשר נע בין 50%-60%. במהלך הימים האחרונים פורסם בכלי התקשורת כי כמה מחברי הוועדה החליטו לתמוך בשינויים בכדי להקל על חברת כיל, אשר צפויה להיות הנפגעת העיקרית מהמלצות הוועדה כפי שפורסמו בדו"ח הביניים, עקב פעילותה באזור הנגב המערבי והשימוש במחצבים, ובראשם הברום והאשלג. משמעות ההקלות היא כי כיל שלפי ההמלצות הראשוניות היתה אמורה לשלם למדינה כ-500 מיליון שקלים בשנה, תשלם רק כ-400 מיליון.

"מציע לשנות את הטון". לפיד | צילום: רויטרס

"בשנים 2006-2012 העבירה כי"ל לידי בעלי מניותיה כ-500 מיליון דולר בשנה. באותן השנים העבירה החברה לידי המדינה תמלוגים העומדים על כ-60 מיליון דולר בשנה. זה נעצר כאן ועכשיו", אמר היום במסיבת עיתונאים מיוחדת שר האוצר יאיר לפיד. "החלק הארי של הרווחים אשר איפשרו את חלוקת הדיבידנד הזו טמון באדמה. האדמה הזו היא קודם כל של אזרחי ישראל".

אתמול הודיעה החברה כי בתגובה להעלאת המס אשר תידרש לשלם לקופת המדינה, החברה תסגור בשנת 2017 (מועד החלת החוק) את המפעל לייצור מגנזיום אשר היא מפעילה בנגב ובו מועסקים מאות עובדים. בנוסף, איימו בחברה גם בפיטורי עובדים נוספים במפעל ברום, גם הוא בנגב.

"אני מודע היטב לנסיונות להלך אימים עלינו ועל הציבור, ולאיים בסגירת המפעלים או פיטורי עובדים", המשיך לפיד בנאומו. "אין שום סיבה לפטר אפילו עובד אחד ואני מציע לכולנו לרדת מהטון הזה. הנסיונות אלו לא יצליחו. לאזרחי ישראל, לציבור הרחב, לאנשים שחיים כאן, יש זכות להנות משאבי הטבע".

בחברת כיל מיהרו להגיב לפרסום הדו"ח: "שר האוצר מקבל היום דוח בעל משמעות רבה ובעל השלכות שליליות מרחיקות לכת על עתיד הנגב, האבטלה, התעשייה והכלכלה בישראל. על שר האוצר לקחת את כל אלה בחשבון ולהבין שאימוץ מסקנות הדוח יהפכו אותו לאחראי על תוצאותיו הקשות לאבטלה, למשבר חברתי ואנושי בנגב, לתעשייה ולפגיעה קשה בנגב ובכלכלה. נדרש כאן אומץ לב ואחריות ציבורית בכדי לעמוד אל מול הגל הפופוליסטי ואל מול עיני העובדים ולהבטיח להם שהמסקנות ייבחנו בראי האבטלה וההשקעות בדרום. אנו מקווים שהרגישות החברתית וההיגיון הבריא יהיו המשקפיים בהם ייבחנו מסקנות אלה לפני שהן מאומצות ״על עיוור״ לקול תשואות אלה שרואים במיטוט כיל פתרון לכל תחלואי המשק".

האיום בדבר פגיעה במאות עובדים באזור הביאה ללחצים רבים אשר הופעלו על חברי הוועדה לנסות ולהקל על חברת כיל, אשר מוחזקת בידי החברה לישראל. הסוגיה עוררה ביקורות רבות מכל הצדדים, כשבחברה עצמה טענו כי הגזרות החדשות קיצוניות ופוגעות קשות ביכולתה של החברה לפעול בארץ, בעוד גורמים שונים במערכת הפוליטית הצהירו כי המדינה חייבת להעלות את חלקה עבור אוצרות הטבע אשר משמשים את חברת כיל – מבלי שיכניסו כסף רב לקופת המדינה.

מפעלי ים המלח. ומה חלקה של המדינה? | צילום: רויטרס

חבר הכנסת מיקי רוזנטל פרסם הבוקר בחשבון הפייסבוק שלו מאמר תחת הכותרת "ים של דמעות", בו טען כי "חברת כימיקלים לישראל בשליטת משפחת עופר הפכה את הבכיינות למדיניות. לא רק ים המלח משמש מכרה זהב לחברה. גם ים הדמעות מכניס לכיל מיליארדים".

"כיל הרוויחה בשנה החולפת כ-3 מיליארד שקל. לבעלי המניות חילקה החברה מיליארד ו-850 מיליון ₪ דיבידנד. ועדת ששינסקי בהמלצות הביניים סברה שעל כיל לשלם עוד כ-550 מיליון שקל מס למדינה. כלומר, פחות משליש מאשר משכו בעלי המניות כדיבידנד. צודק. מאוד צודק", המשיך.

חלקה של המדינה מהרווחים מורכב ממספר רב של סעיפים, אשר כוללים, בין היתר, תשלום תמלוגים, מס חברות – וההיטל המדובר על ניצול משאבי הטבע הלאומיים. הצמצום הנוכחי בחלקה של המדינה עשוי להביא לאובדן של מאות מיליוני שקלים בכל שנה, אשר יישארו בידי החברה ולא יועברו לידי המדינה. מנגד, יש הטוענים כי המהלך מבטיח את מקומות עבודתם של מאות פועלים בנגב המערבי, והמשך פעילותם של המפעלים מישראל תבטיח גם את המשך ההכנסות לקופת המדינה – גם אם מדובר בהכנסות פחותות בלבד.

מניית החברה לישראל, אשר מחזיקה בחברת כיל, עמדה היום במרכז תשומת הלב בבורסה הישראל עקב הציפייה להחלטות הוועדה. בשעה זו מתחזקת המניה ומוספיה 0.5% לערכה.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.