חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

זיכרון גורלי: כיצד ישפיע הנייד החדש של אמזון על הזיכרון האנושי?

"נו איך קוראים לשחקן הזה? הוא שיחק גם בסרט ההוא, עם הגיבורי על, אבל נראה שם אחרת לגמרי. איך קראו לדמות שלו? איזה תכונות על היו לה? אני לא מצליח להיזכר… אבל זה היה בוודאות הוא. נכון?"

אם גם אתם מוצאים את עצמכם מתאמצים ומנסים להיזכר בפרטי מידע שונים – החל משמות שחקנים ועד לארץ המוצא של רכב מסוים – אתם כנראה גם מוצאים את עצמכם גולשים לא מעט באתרים דוגמת ויקיפדיה, IMDB וכמובן, בראש ובראשונה – גוגל. מאגרי המידע האדירים הזמינים כיום ברשת ומציעים חיפוש קל ופשוט בלחיצת כפתור, הפכו בשנים האחרונות ל"שלוחות חיצוניות" של הזיכרון של כל אחד ואחד מאיתנו – והפכו את הצורך לזכור פרטי מידע אזוטריים לאזוטרי בפני עצמו, ויש שיגידו גם מיותר לחלוטין.

מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, משיק את המכשיר החדש | צילום: רויטרס

אך עוד בטרם הספקנו להבין לעומקה את המהפכה המתרחשת באופן בו אנו זוכרים מידע, וכבר נראה כי מהפכה חדשה הולכת וצומחת בין לילה. הפעם, הכוונה היא למכשיר הסמארטפון החדש של חברת אמזון, אשר הושק אתמול בסיאטל באירוע מרשים וגורר התעניינות רבה ברחבי העולם כולו.

לצד שורה של מאפיינים טכניים חדשים, מציע המכשיר החדש טכנולוגיה חדשה ומסקרנת במיוחד – ה"פייר-פליי" ("גחלילית"), אשר מאיימת להפוך את יכולות הזיכרון שלנו למיותרות אף יותר. מדובר בטכנולוגיה מרשימה, המאפשרת למשתמש לצלם באמצעות המכשיר מגוון עצום של פריטים – החל משחקני קולנוע, דרך יצירות אומנות ועד מוצרי צריכה שונים דוגמת רכבים או בגדים. המערכת החדשה תדע לזהות אותם בשבריר שנייה, להציג למשתמש את כל המידע הרלוונטי לגביהם, וכמובן – לשלוח אותו לעמוד הרלוונטי באתר אמזון, שם יוכל לרכוש את הפריט.

יישום המערכת בפועל אכן נשמע מלהיב: אם נחזור לסיטואציה אשר הוזכרה בתחילת הכתבה, חישבו כי בעזרת כיוון המכשיר למסך הטלוויזיה תוכלו לגלות את שמו של השחקן, את היסטוריית המשחק שלו, וגם את פרטי הסדרה בה אתם צופים – החל משמה ועד שמות היוצרים ושנות השידור. אם כיום זכירת שמות השחקנים הופכת למיותרת, ייתכן כי בעזרת הטכנולוגיה הזו גם זכירת שמה של הסדרה עצמה יהפוך למיותר.

אז האם המערכת החדשה תשפיע על הזיכרון האנושי? אמנם חלפו רק שעות ספורות מאז הושק המכשיר באופן רשמי, אך מומחים שונים כבר הביעו את חששם מפני השפעותיה. מאגרי המידע העצומים ברשת כבר משמשים, כאמור, כ"הרחבה" של הזיכרון האנושי, וחוקרים רבים נדרשו בשנים האחרונות לשאלה האם משמעות המילה "לזכור" משתנה במהלך תקופה זו. הרי אם בעבר אלו ש"זכרו" זכו ליתרון עקב גישה לידע רב יותר ביחס לאלו ש"שכחו", הרי שכיום כולם זוכים לגישה שווה לאותו הידע, והשאלה כבר אינה "מי זוכר", אלא מי יודע להגיע לידע הרלוונטי באופן היעיל ביותר. לכן, המונח המקובל כיום בעולם המחקר הוא "זיכרון טרנס – אקטיבי": כאשר איננו צריכים לזכור באופן מעשי את פריטי המידע רק כי אולי נזדקק להם ביום מן הימים.

אפשר להפסיק לזכור? | צילום: shutterstock

באחד המחקרים המשפיעים בתחום בשנים האחרונות, בחנה ד"ר בטסי ספארו מאוניברסיטת קולומביה את השפעותיהם של מאגרי המידע האינטרנטיים על הזיכרון. הגילוי הראשון שלה היה כי בני האדם כיום מסתמכים על מאגרי המידע ברשת כעל אמצעי הרחבה לזיכרון – ממש כמו שנהגנו להתבסס בעבר על אנשים קרובים אלינו. לדבריה, גם בעבר ידענו להעריך לא רק את המידע הקיים במוחנו, אלא גם את המידע הקיים את קרובי משפחתנו, חברינו או שותפינו לעבודה. גם לפני 50 שנה יכול היה האדם לתכנן את מי לשאול כדי להגיע למידע מסוים: כך ידענו לשאול את אמא בקשר לשאלה הקשורה לחייה של סבתא, ולא את הבוס שלנו, לדוגמא.

כיום, גילתה ספארו, אנו נוהגים באופן דומה עם מאגרי המידע האינטרנטיים. במחקר אשר בחן את האסוציאציות הפועלות במוחנו היא גילתה כי לאחר שנשאל מי הוא השחקן שתמונה, למשל, סביר יותר כי נתחיל לחשוב על מאגר הקולנוע האמריקאי IMDB ולא על השחקן המצולם. במילים אחרות: אנו חושבים כבר באופן אסוציאטיבי על הדרך להשגת המידע המבוקש, ולא על המידע המבוקש עצמו.

כעת, כאמור, גם המציאות החדשה הזו עומדת להשתנות. באמצעות ה"פייר-פליי" של אמזון, כל שנצטרך לעשות יהיה לכוון את המכשיר אל עבר המסך ולקבל את המידע כולו ארוז היטב ונגיש במיוחד. כך, מקווה גם אמאזון להפוך לשחקן מוביל בשוק הידע העולמי ולהתחרות בענקיות דוגמת גוגל או ויקיפדיה.

עניין צרכני ביסודו | צילום: רויטרס

וכמובן שגם ההיבט הצרכני ראוי לדיון. אמזון אמנם מעוניינת לסייע למשתמשים להגיע בקלות לכל מידע אשר יחפצו – אך היא גם מעוניינת למכור לנו את המוצרים אשר מעניינים אותנו. מאוד מעוניינת. לכן, חשוב לזכור כי הטכנולוגיה החדשה היא שיווקית ומעודדת צריכה ביסודה: ממש כמו שטכנולוגיות זיהוי שירים, אשר הפכו פופולריות במיוחד בזמן האחרון, מאפשרות לנו להורדי בלחיצת כפתור שיר אשר שמענו ברדיו ואהבנו – הטכנולוגיה החדשה תאפשר לנו לכוון את המכשיר אל עבר חולצה שראינו ברחוב ומצאה חן בעיננו, ולהזמין אותה בלחיצת כפתור. נוכל להזמין גם שירים, מקום במסעדה, ומארזי DVD של הסרט ההוא, עם גיבורי העל. נוכל להזמין מחשבים, ספרים, פוסטרים, תיקים, ואפילו עוד מכשירים סלולריים.

כמו כל טכנולוגיה חדשה, ניתן להניח כי גם ה"פייר-פליי" היא רק יריית הפתיחה בתחום המסקרן. ענקיות הטכנולוגיה המתחרות יפתחו מוצרים דומים, ויציעו גם הן למשתמשים את האפשרות לזהות (כמעט) כל פריט מידע בעולם בתוך שניות. הזיכרון האנושי, כנראה, יצטרך להתאים את עצמו למציאות המשתנה פעם נוספת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן