Forbes Israel Logo

חברת הקידוח שפועלת בישראל קורסת – ומאשימה את אובמה

חברת קידוחי הגז והנפט ATP פושטת רגל. החברה הודיעה בסוף השבוע כי הגישה בקשה לבית משפט לפשיטות רגל בטקסס, ארה"ב להגנה מפני נושיה. החברה מחזיקה בכ-35% מרישיונות הקידוח הישראלים "שמשון", "דניאל מערב" ו"דניאל מזרח". ברישיונות אלה מחזיקות גם חברות ישראמקו, חברת הנפט לישראל, נפט"א חיפושים ןחברת הנפט ים המלח. 

עוד בטרם הגישה ATP את התביעה בבית המשפט, הצהיר מנכ"ל החברה פול בלמן כי הוא מאשים את הממשל האמריקאי בקריסתה. לדבריו "הממשלה של אובמה עשתה כל שביכולתה כדי לחסל את החברה".  בלמן טוען כי נשיא איסור הקידוח בים, אותו הנהיג נשיא ארה"ב ברק אובמה לאחר אסון הקידוח במפרץ מקסיקו ב-2010, הוא שהביא את החברה להפסדים גדולים.

לאחר התפרצות באר הנפט התת ימית במפרץ מקסיקו שבה קדחה חברת בריטיש פטרוליום, הודלפו כ-300 מיליון ליטר נפט לים וכתוצאה מכך גרמו הרס רב לצמחיה ולבעלי חיים. גודל כתם הנפט שנוצר היה  24 אלף קילומטר רבוע. בעקבות האסון, קבע הנשיא אובמה כי קידוחים תת ימיים של נפט באזור המפרץ הם אסורים.

האם עצירת הקידוחים הימיים הם שהביאו לקריסת ATP? | צילום: רויטרס 

לטענת בלמן, הנזקים של איסורי הקידוח לחברה הסתכמו בעשרות מיליוני דולרים. ב-2010 הגישה חברת ATP תביעה נגד הממשל האמריקאי בהיקף של 68 מיליון דולר. בית המשפט קבע כי האיסור על הקידוחים במפרץ אינו חוקי, אולם גם לאחר סיום המשפט נזקיה של ATP נותרו גדולים מאוד.

בין כל החברות שספגו הפסדים מהשלכות האסון במפרץ מקסיקו, ATP היא כנראה הפגיעה ביותר. פרויקט הקידוח של החברה ברישיון טייטן במפרץ הושלם ב-2010 והצפי היה שהנפט יתחיל לזרום ואחריו יגיע גם הכסף. לטענת בלמן, החברה ציפתה להפיק 50,000 חביות נפט ליום תוך שנה. אלא שכחודש לאחר השלמת הפרויקט התרחש האסון והממשל האמריקאי אסר על החברה להמשיך את הזרמת הנפט, למרות שברשותה היו כל אישורי הבטיחות הדרושים לכך.

הטענות של בלמן נגד ממשל אובמה זוכות לביקורות רבות בענף הגז והנפט האמריקאי. גורם בכיר בענף, המקורב לחברה אמר: "חברות רבות ניזוקו מהאיסור על קידוחים במפרץ, אך רק ATP מאשימה את הממשלה בהפסדיה שנתיים מאוחר יותר". 

בנוסף, ראבי קמת', אנליסט אנרגיה בכיר טוען כי לחברת ATP היו בעיות עוד הרבה לפני שהוכרזה ההקפאה על הפרוייקטים במפרץ מקסיקו. ברשותו של קמת' תיעוד של 105 מקרים בהם החברה הבטיחה למשקיעיה הרבה מעבר למה שביכולתה לקיים. עוד הוסיף קמת' כי "התחזיות לגבי ATP היו שליליות מזה כ-11 שנים". 

פרויקט טייטן של החברה היה אמנם קרוב מאוד לרווחיות, אולם בלמן לא ציין כי עוד לפני הקפאתו מדובר היה בפרויקט המפגר בכשנה מלוח הזמנים המקורי שנקבע לו. בנוסף גם כמויות הנפט שהחברה הבטיחה לספק היו גדולות בהרבה מהכמויות בפועל. 

במצב עניינים זה, הצעד הכדאי ביותר עבור חברת ATP הוא לפתוח בהליכים משפטיים. בנוסף למשפט המתנהל נגד ממשלת ארה"ב, החברה רודפת גם אחרי רווחיה של בריטיש פטרוליוםף החברה האחראית על באר הנפט שהתפרצה במפרץ. מי יודע, אולי כך יוכל להחזיר את החובות הרבים שלו.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.