חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

חשבתם שאתם פולנים? אז חשבתם: חוקר ישראלי מציג פיתוח שיגלה לכם מניין באמת הגעתם

כשאנו נשאלים מה המוצא שלנו, אנו לרוב עונים "אשכנזי", "ספרדי", או סתם "צבר". המדקדקים, מספרים היכן הם נולדו, היכן הוריהם והורי-הוריהם נולדו, וגנאולוגים חובבים אף ירחיבו וישתפו על הדור שקדם להורי-הוריהם. אך מה לגבי השאלה היכן נולדו אבות אבותיהם שחיו בשנת 1014? מחקר חדש שמפרסם החוקר ישראלי, ד"ר ערן אלחייק, ומתפרסם בבטאון Nature Communications, חושף כלי חדש שיאפשר למשתמשים בו לגלות היכן נוצר ה-DNA אותו הם נושאים עד היום וכך לגלות למעשה מהיכן הגיעו אבות אבותיהם.

עקרון הפעולה דומה ל-GPS המוכר

הכלי, אותו פיתחו החוקרים מכונה בשם Geographic Population Structure (בקיצור, GPS) ועובד אכן כמו מערכת הניווט הלוויינית: לאחר שמוזנות תוצאות בדיקת DNA, המערכת מאתרת מקורות שונים (מאגרי גנים ידועים מאזורים שונים בעולם), מצליבה ביניהם ולבסוף מצביעה על המקור המשוער של אבות אבותיו של המשתמש.

אחד מהחידושים של ד"ר אלחייק ועוזריו הוא רמת הדיוק הגבוהה של המערכת; אם עד עכשיו רמות הדיוק הגיעו לרדיוס של 700 ק"מ באירופה ופחות מזה ביבשות אחרות, הרי שהפיתוחים החדשים מציעים דיוק עד לרמת הכפר. כדי להגיע לרמת דיוק כזו, השתמשו החוקרים באלגוריתם שמחקה את זה המשמש את מערכת הניווט הלוויני המוכרת לנו.

האלגוריתם שפיתחו ד"ר אלחייק וצוותו מתבסס על "תערובות גנים" שנוצרות כשאוכלוסיות שונות מתרבות בינן לבין עצמן, ויוצרות למעשה מאגרי גנים חדשים, שמכילים את הגנים משתי קבוצות האוכלוסיה של ההורים. החוקרים הזינו למערכת מידע גנטי וגאוגרפי שהגיע מ-54 משתתפים מקבוצות אוכלוסיה באזורים ממוקדים כמו צפון אירופה או מדבר סהרה.
  
לאחר מכן, הם בחנו את המערכת עם 600 דגימות גנטיות שנלקחו מ-98 קבוצות אוכלוסיה. התוצאות הצביעו על שיעור הצלחה מרשים של 83% במציאת המקור הגנטי. בשלב הבא, החוקרים בחנו את האלגוריתם על תושבי כפרים באיזור סרדיניה והצליחו לאתר את כפר מוצאם של כרבע מהמשתתפים. מקור מוצאם של שאר המשתתפים אותר בדיוק של 50 ק"מ (כאמור, לעומת 700 ק"מ עד עכשיו). את מקור מוצאם של תושבי כפרים באזור אוקיאניה, ששטחו הכולל הוא כ-9 מיליון קמ"ר, הצליחו לאתר החוקרים ברמת דיוק מרשימה של 90%.

אין סוף שימושים לטכנולוגיה שנגישה כבר היום

כבר כיום קיימות חברות פרטיות, דוגמת 23andme, שמאפשרות לכל אחד לקבל מיפוי גנטי מדוייק, שיכול חשוף בפניו אילו מחלות מסתתרות בגנים שלו, האם הוא עלול להיות רגיש לתרופות מסויימות ומה המוצא שלו. אבל כאמור האלגוריתם החדש אינו מסתפק ברזולוציה של "מוצא אירופאי", אלא מצביע על הכפר המדוייק בו נוצר ה-DNA הייחודי שלו.

ד"ר אלחייק אומר, כי לטכנולוגיה ישנם שימושים רבים בתחומי הרפואה המותאמת אישית, זיהוי פלילי וגנאולוגיה. אלחייק מצביע על מספר שימושים ל-GPS הגנטי שפיתח: איתור גזעים נכחדים, כמו למשל אנשי הקט מסיביר, שעומדים על סף הכחדה; איתור מקורות משפחתיים של אנשים מאומצים; איתור מדינת המוצא של ילדים שנמצאו (כמו הילדה מריה שעלתה לכותרות בשנה שעברה); מלחמה בסחר של נשים; עזרה לארכיאולוגים בזיהוי עמים שנכחדו; זיהוי המקור הלא-חוקי לסחר בשנהב.

על השאלה האם לפיתוח יכולות להיות השלכות על הישראלים או היהודים ענה ד"ר אלחייק כי טרם בדק לעומק את האוכלוסיות האלו. הוא מאמין שהתוצאות יהיו שונות מאוד בין אדם לאדם, כמצופה מקבוצה הטרוגנית כל כך כמו העם היהודי למשל, ועל כן התוצאות עלולות להפתיע הרבה אנשים.

קרקוב או קזבלנקה?

גם אתם יכולים לקבל את המידע הזה ואפילו בחינם (בערך).
הצוות שהוביל ד"ר אלקיים מעמיד את הטכנולוגיה שפיתח לרשות הכלל. כל שעליכם לעשות הוא לבצע בדיקת DNA, של אחת מהחברות הרבות שמציעות את השירות (בעלות של כ-99$) ואחר כך, להיכנס לאתר הפרויקט, להעלות את קובץ התוצאות שהגיע אליכם כתשובה, וכך תוכלו לזכות באיתור המדוייק של מוצאכם.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

האינטרנט ב-2014 מציג: חופש הכיבוי

איך להמיר בקלות אפליקציות אנדרואיד ל-Nokia X

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן