חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

טורקיה מנסה לנכס רווחים ממצבור הגז שהתגלה לחופי קפריסין

מצבור הגז אשר התגלה מול חופי ישראל הצית מאבק ציבורי חריף כנגד החלטת המדינה לאפשר את מרבית הגז לייצוא, ולאפשר ליצחק תשובה "לגזור קופון" ענק עקב מכירת הגז לגורמים שונים ברחבי העולם. אך לא רק בישראל מעורר הגז מחלוקת: מצבור הגז והנפט אשר התגלה בסמוך לחופי האי השכן קפריסין מצית מאבק בינ"ל ותיק – בין שלטונות טורקיה וקפריסין.

מוקדם יותר החודש, הודיעה קפריסין כי ספינת מחקר נורווגית אשר פעלה מטעמה בכדי לחקור את מרבץ הגז האדיר לחופיה נאלצה לנטוש את האזור, לאחר שקיבלה איומים מכלי שיט טורקי כי היא נמצאת "בשטח טריטוריאלי של הרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין". בניקוסיה העדיפו להימנע מעימות ימי והורו לספינה הנורווגית לשוב על עקבותיה – אך מדובר בצעד נוסף בשרשרת אירועים אשר מעצימה את המתח הקיים בין אנקרה לניקוסיה.

המתח בין המדינות קיים כבר שנים ארוכות – מאז חולק האי בין אזורו הטורקי ליווני בשנת 1974. בשנת 1983 הכריזו תושבי צפון האי, אשר מזדהים עם טורקיה, על השטח כ"רפובליקה הטורקית של צפון קפריסין", אך לא הצליחו לזכות בהכרה בינ"ל כמדינה. למעשה, המדינה היחידה אשר מכירה בשטח כמדינה עצמאית – היא טורקיה עצמה.

ארדואן מאיים. שוב טורקיה משחקת את תפקיד "הבריון השכונתי" | צילום: רויטרס

בקפריסין תולים בימים אלו תקוות רבות במצבור הגז אשר התגלה בסמוך לחופי האי, אשר מוערך בכ-122 טריליון רגל מעוקב (TCF). על פי אחד ממכוני המחקר גיאולוגי המובילים בארה"ב, ניצול נכון של המאגר יכניס לשלטונות קפריסין מעל 400 מיליארד דולר במהלך השנים הקרובות, ולענות על כל צרכיהם של תושבי האי הקטן (עליו חיים מעט יותר ממיליון תושבים). בנוסף, במאגר קיים מצבור של נפט, אשר יוכל לספק על פי ההערכות 1.7 מיליארד חביות.

לאחר ששלחה ספינות אל מעמקי המים הטריטוריאליים של קפריסין, אנקרה ממשיכה בהתגרות – ומתעקשת כי כלל הרווחים אשר יעלו עקב הגילוי יתחלקו שווה בשווה בין מדינת קפריסין לבין "הרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין". זאת ועוד, הם הכריזו כי כל מהלך חד צדדי בנושא יחשב כ"בלתי חוקי", והזהירו חברות אנרגיה זרות מפני קיום משא ומתן עם רשויות קפריסין – תוך שהם מאיימים בשורה של הגבלות, לרבות החרמה מוחלטת בשטחי טורקיה על חברה אשר תעז לקיים מו"מ עם ניקוסיה.

גורם נוסף אשר מוסיף שמן למדורה הזו הוא מצבור הגז אשר התגלה מול חופי ישראל. לאחר שמדינת ישראל הכריזה כי 40% מהגז אשר נמצא יופנה לייצוא, החל קרב עיקש בין קפריסין לבין טורקיה גם על הזכות להפוך לתחנת הייצוא העיקרית של הגז למדינות אירופה, כשבקפריסין מציעים לשנע את הגז במצב נוזלי, ואילו בטורקיה מציעים הקמת צינור תת ימי ענק. ההחלטה בדבר אפשרות הייצוא המועדפת של הגז הישראלי תשפיע לבטח גם על הקרב בין טורקיה לקפריסין.

מאגר תמר. גם ייצוא הגז הישראלי מוסיף מתח לסכסוך הטורקי-קפריסאי | צילום: אלבטרוס צילומי אוויר 

אך לא כולם רואים בסוגיה כפתח לחידו המאבק בין אנקרה לניקוסיה. גורמים שונים מנסים לנצל את המשאבים הטבעיים האדירים האלו דווקא בכדי לקדם כינון יחסי שלום ונורמלזציה בין המדינות – ומקווים כי גילוי הגז יהווה זרז להסדרת היחסים בין קפריסין ובין "הרפובליקה הצפונית של צפון קפריסין". בשבוע שעבר התחדשו השיחות בין שלטונות האי לנציגי "הרפובליקה" לראשונה לאחר 18 חודשים, כשגורמים שונים צוטטו ואמרו כי משבר האנרגיה מהווה קרקע פורה לקידום המו"מ.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן