חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

טסלה מציגה: כך נייצר 500 אלף מכוניות ללא שום מעורבות אנושית

אילון מאסק אובססיבי בכל הקשור למהירות. החל מטילים והייפרלופס (מערכת הסעת המונים על קולית), ועד למכוניות חשמליות. מהירות זה הקטע שלו ועכשיו הוא רוצה להחיל את האובססיה שלו גם על ייצור המוני של מכוניות.

המבקרים טוענים כי מדובר בעוד חלום בהקיץ, אך הוא טוען שמדובר בצורך שנולד מהמציאות. טסלה, חברת המכוניות השנויה במחלוקת שלו, אמורה לספק 400 אלף רכבים כאלו עד 2018, אך טרם הצליחה להגיע לתפוקה שנתית של 100 אלף מכוניות כאלו.

מאסק בכל אופן, חושב בגדול ומעבר למונחים של תפוקה, שהעתיד כולו שייך לאוטומטיזציה. לפני יותר מ-100 שנה, פס הייצור הפך לתעשייתי, וכעת – כולם מדברים במונחים של טכנולוגיית מידע. תוכנות חכמות, חיישנים המסוגלים לאמוד באופן מדוייק מרחקים ועצמים סביבם, ורובוטים מהירים. טכנולוגיות אלו מבטיחות שיפור ניכר בתעשייה, ומאיימות לייתר מקצועות רבים.

לא מדובר בתרחיש מסרט מדע בדיוני. למאסק כבר יש תוכניות לשיפור מפעלים רבים, שכרגע מוגבלים בגלל יכולותיהם הפיזיות של האדם. במסמך הצהרת הכוונות של טסלה, כתב מאסק על נבואתו: הפיכת מפעלים למכונות. הוא אפילו קרא לזה בשם מגניב, "ספינת הקרב החייזרית", המכונה שמייצרת מכונות.

מאסק. נחוש להוכיח לכולם שהם טועים | צילום: Steve Jurvetson
 

לפי חישובים שערך, ספינת הקרב החייזרית בגרסה 3.0 תוכל להגביר את קצב התפוקה של המפעל פי חמש עד עשר מהקצב הרגיל. אך עד שהחזון יהפוך למציאות יש  זמן, שכן בשנה הקרובה צפויה לצאת גרסה 0.5 הראשונית, כאשר רק ב-2018 צפויה לצאת גרסה 1.0 התכלול כלים אלו.

ב-2016 הבטיח מאסק את הנשק הסודי שיעזור לו להביא שאיפות אלו למציאות, וחברתו טסלה קנתה את גרומן הנדסה, חברה גרמנית מומחית אוטומציה. עם 580 זרועות רובוטיות עוצמתיות, מפעלי טסלה דוחפים את גבולות היכולת האנושית לקצה. 

מפעל החברה שבקליפורניה, כבר הגדיל את תפוקתו ב-400% מאז 2012, והעובדים האנושיים שעוד נשארו בו, התלוננו לעיתים קרובות על קצב העבודה המטורף. "ספינת הקרב החייזרית", תחליף את חולשותיהם, למעשה, הזרועות הרובוטיות זזות במהירות ויעילות כל כך גבוהה, שביטחונם של העובדים האנושיים יהיה בסכנה אם יישארו במפעל. המשמעות היא צמצום כוח העבודה לצוות מהנדים מצומצם שרק יפקח על הייצור מרחוק.
תמונת מצב זו אולי מייצגת את ההתקדמות הגדולה בתחום ייצור הרכבים האוטומטי, מאז טויוטה הציגה מודל דומה ב-1992, לפיו יש לייצר מכוניות לפי צורך, במינימום בזבוז חומרי גלם ומקסימום אוטומציה.

מדובר באחת מההבטחות של דורנו, זרועות רובוטיות בעלות יכולות עיבוד נתונים, המסוגלות לבנות בדיוק את מה שהם צריכות ולהימנע מבזבוז. אנחנו בדרך למהפכה תעשייתית נוספת, והיא תוביל לרווחיות שלא הכרנו עד היום, והזדמנויות חדשות למשקיעים.

עלייה של 400% בתפוקה | צילום: Steve Jurvetson

"ספינת הקרב החייזרית" היא הצעד הראשון. הוצאת רוב כוח האדם האנושי ממפעלים, לפחות בתיאוריה, תגדיל את כמות התפוקה. מהנדסים יהיו האחראים היחידים על תהליך הייצור – חומרי גלם ייכנסו למפעל בצד אחד ומכוניות מוכנות יצאו מהצד השני.

קל להמר נגד מאסק. במפעלים לייצור רכבים כבר קיימות מכונות מתוחכמות דומות, ואיגוד התעשיות הרובוטיות מעריך כי כבר קיימים 256 אלף רובוטים שעובדים במפעלים ברחבי ארה"ב. הקונצנזוס קובע כי כל היעילות הפוטנציאלית של ענף זה כבר נוצלה, אך מאסק נותר עדיין שאפתן, מוכשר, ונחוש בדעתו להוכיח לכולם שהם טועים.

הוא כבר הכין תוכנית אפשרית למערכת ההסעות ההמונית העל קולית שלו, בעזרתה יוכלו נוסעים לטוס במהירות 760 קילומטר לשנייה. חברת הטילים שלו יכולה לשגר לווינים לחלל ולהחזיר אותם לארץ באופן מדוייק, וחברת הרכבים החשמליים שלו מייצרת רכבים בטוחים וירוקים שידהימו גם את חובבי הלמבורגיני.

מאסק תמיד עשה את מה שאחרים חשבו לבלתי אפשרי. אם גם הפעם הוא יצליח, הוא הולך לשנות את פני התעשייה לתמיד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן