Forbes Israel Logo

טרגדיה יוונית: מה עומד מאחורי הסחרור הנוכחי של כלכלת יוון – ולמה לצפות כעת?

לאורך השנים האחרונות יוון מיתגה עצמה כמדינת תיירות מובילה בזכות חופי הים הלבנים, האיים השונים, ההיסטוריה המפוארת והאוכל המשובח. בין לבין ניתן להזכיר עוד כמה תחומים אשר נקשרו עם השנים למדינה החביבה בדרום יבשת אירופה: חובבי הכדורסל זוכרים את קבוצות הפאר היווניות (אשר התמודדו לא פעם עם מכבי ת"א), חובבי התיאטרון מיד נזכרים בטרגדיה היוונית המפורסמת ובשורת המחזאים הגדולים שהגיעו מיוון העתיקה, וחובבי האוכל שביננו מיד מדמיינים סופלקי עסיסי. אך בשנים האחרונות, הדבר הראשון אשר קופץ לראש בהקשר היווני היא מילה אחת בלבד: משבר.

המשבר הכלכלי ביוון אינו דבר חדש. כבר בשנת 2009, כזכור, החלה הקריסה במשק היווני, וכלכלת יוון הגיעה עד לסף חדלות פירעון רשמית. בהמשך התברר כי ממשלות קודמות ביוון הציגו נתונים שגויים לאנשי האיחוד האירופי, בכדי לבסס את מעמדה של יוון באיחוד מבלי לעורר את חששם של ראשי המדינות השונות – ומבלי לחשוף את גודלו של החוב הלאומי במדינה. רק בשלהי שנת 2010 עדכנה יוון כי הגרעון הרשמי ביוון עמד על 13.6% – נתון מבהיל, שהכניס את המשק היווני (ואת גוש היורו כולו) לסחרור של ממש. בניסיון למנוע מיוון להתדרדר לכדי חדלות פירעון וחוסר יכולת לפרוע את חובותיה, מדינות האיחוד האירופאי וקרן המטבע הבינלאומית החליטו יחדיו על חבילת הסיוע המדוברת, במסגרתה הזרימו ליוון בשנים האחרונות כבר עשרות מיליארדי דולרים. בתמורה לאותה חבילת סיוע, דרשו מדינות האיחוד מיוון להחיל מדיניות צנע מיוחדת אשר תסייע למשק היווני לצאת סוף סוף מהמשבר.

ציפרס חוגג את ניצחונו בבחירות. "ממתינים שהנושות יתעשתו" | צילום: thinkstockphotos

מאז הושמעו לא פעם האיומים כי יוון לא תצליח לעמוד בחובותיה, תסרב לדרישות מדינות האיחוד – ותפרוש, בסופו של דבר, מגוש היורו. עד עתה נדמה כי אף אחד לא לקח את איומים אלו ברצינות יתרה, אך כעת, נדמה, משהו השתנה. הפעם האנליסטים ברחבי העולם מתייחסים בכובד ראש לרעיון כי יוון אכן תפרוש מגוש היורו בקרוב, ונדמה כי גם לציבור האירופאי פשוט נמאס. כך לפחות עולה מסקר דעת קהל אשר התפרסם לאחרונה בגרמניה, והעלה כי מרבית הציבור תומך בפרישתה של יוון מהאיחוד. גם דבריו של ראש הממשלה היווני, אשר הצהיר כי בכוונתו "להמתין עד שנציגי הנושים יבינו את טעותם ויפנו למחשבה הריאליסטית יותר", מצביעים על דבר אחד בלבד – התבצרות בעמדתו, אשר עלולה להוביל את יוון אל מחוץ לגוש היורו.

כעת, ממתינים המשקיעים לראות האם יוון תעמוד בתשלום חובותיה לקרן המטבע הבינלאומית, אשר אמור להתבצע כבר בסוף החודש הקרוב. בשבוע שעבר יוון כבר הכריזה על דחיית תשלומי חובות קודמים ואיחוד כלל התשלומים לסוף החודש, אך עדיין לא ברור האם אכן ביכולתה לעמוד בתשלום זה. השיחות בין יוון לבין נציגי הנושים (מדינות האיחוד וקרן המטבע) התקיימו תחת איום הדד ליין שחל אתמול – ועדיין לא נראה כי חלה כל התקדמות בשיחות.

השלב הבא בסאגה הארוכה הזו יגיע ביום ה' הקרוב, אז יפגשו שרי האוצר של מדינות היורו בכדי לדון במצבה של יוון ובצעדים שינקטו אם יוון אכן תפרוש מגוש היורו. אלדד תמיר, מנכ"ל בית ההשקעות תמיר פישמן העריך כי "אני לא רואה את יוון מאפשרת לעצמה להתאבד כאן. זו אולי תהיה התאבדות כלכלית הרואית אבל תביא עמה נזק בלתי נתפס אשר יוביל את יוון לפשיטת רגל קשה". תמיר גם העריך כי מוקדם לסכם את הפיתול הנוכחי בסאגה המתמשכת: "הדרמה בעיצומה, וצריך לזכור שיש עד סוף החודש להגיע להסכם. החלק המרתק כאן, ואליו צריך לשים לב, הוא שלאף צד אין ענין לתת לפצצה הזו להתפוצץ. הכל יכול להיות, אבל לדעתי זה חלק מהדרמה שכל צד חייב לייצר כרגע על מנת לאפשר לעצמו וויתורים וקצת הישגים לקראת הסוף".

צילום: thinkstockphotos

בינתיים, כאמור, המשקיעים אמנם ממתינים לאותו מפגש, אך ממש לא יושבים בחיבוק ידיים. הבוקר, עם היוודע דבר הפיצוץ בשיחות, התעוררו בכירי המשק היווני לבוקר שחור נוסף. בשעה זו הבורסה היוונית צונחת ויורדת ב-4.8%, כשמחזור המסחר מציג מספרים גבוהים בהרבה מהרגיל. ירידות אלו מושכות בשעה זו כלפי מטה גם את בורסות אירופה, בהובלת מדד הדאקס הגרמני אשר יורד בשעה זו ב-1.5%. אם לא תירשם פניית פרסה במגעים בין יוון לנציגי הנושות, בורסות אירופה צפויות לעמוד בפני המשך הטלטלה גם בימים הקרובים. בתקווה שעם סיום הסאגה, יוון תחזור להיות מזוהה עם החופים והסופלקי – ולא עם הטרגדיה היוונית בה היא נמצאת כרגע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.