חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

יודעים לנהל (גם) את ההשקעות השקליות

בפברואר שנת 2012 השיקה UBS הצעה ייחודית לשוק הישראלי. לראשונה הושקה פעילות Wealth Management בישראל המציעה פתרון כולל ללקוחות ולמשפחות אמידות, הן בתחום ההשקעות השקליות בשוק המקומי והן בתחום ההשקעות הגלובליות. הבשורה הייתה לא רק בכך שגוף זר הפועל בישראל הקים מערך שלם של ניהול השקעות שקליות, אלא גם במתודולוגיית ההשקעות הייחודית אשר לראשונה הפכה זמינה גם עבור ההשקעות המקומיות של הלקוח. 

קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי של UBS Wealth Management בישראל, אומר כי בחירת ההשקעות ורמות הסיכון המתאימות ביותר ללקוח, ייעשו בהמשך לבחינה מעמיקה של מצב תיק הנכסים הנוכחי של הלקוח, הסחיר והריאלי, כך שיינתן פתרון אמיתי, רחב היקף ומקצועי בהתאם לצרכיו ולרמת הסיכון הכוללת. כל זאת, בהתאם לראייה הרחבה של Wealth Management, הכוללת התחשבות בצרכים התזרימיים בכל תקופת זמן, כמו גם על צורכי העסק או המשפחה בפרספקטיבה של העברת נכסים וסמכויות לדורות הבאים, שיקולי מס, פעילות פילנתרופיה ועוד. 

כחלק מ־UBS העולמית, הפעילות המקומית בישראל שמה דגש על תהליכי בקרת סיכונים מחמירים בניהול ההשקעות, באמצעות המערכות המתקדמות ביותר ובזכות צוות מקצועי ומנוסה, בסטנדרטיים בינלאומיים.


קובי פלר | צילום: ישראל שם טוב, יח"צ

פלר מסביר כי מבחינת הליווי הפיננסי וניהול ההשקעות בתיק המקומי, עולות שתי נקודות חוזק משמעותיות במתודולוגיית ההשקעות המקומית של UBS: הראשונה – היעדר מוחלט של ניגוד עניינים בניהול ההשקעות. ל־Wealth Management UBS בישראל אין פעילות חיתום, אין מסחר נוסטרו, אין קרנות נאמנות או תעודות סל ומחלקת המחקר משמשת את פעילות ניהול ההשקעות בלבד. כך, החלטות ההשקעה משרתות את אינטרס הלקוחות בלבד. נקודת חוזק שנייה, היא רף הכניסה לפתיחת תיק השקעות, המבטיח כי לקוחות בעלי עושר ייהנו מטיפול אישי ופרטני.

רמות הסיכון מותאמות לטווח ההשקעה

אחת הטעויות הנפוצות בקרב לקוחות בעת בניית תיק ההשקעות, מסביר פלר, היא קבלת החלטות לגבי מזומנים שישרתו אותם בעתיד הרחוק יותר, באמצעות שיקולים הרלוונטיים להשקעות קצרות טווח. "בניית תיק השקעות נכונה תיקח בחשבון את גיל הלקוח, צרכיו הפיננסיים וכן היקף הסיכון הכולל של השקעות הלקוח״, הוא מדגיש ומסביר: "לכן, אחת הטעויות המונעות ממשקיעים רבים להשיא תשואה חיובית בהשקעות פיננסיות לאורך השנים היא קבלת החלטות קיצוניות להעלאת או הורדת רמות סיכון בנקודות קיצון בשוק ההון. הסתכלות כוללת על נכסי הלקוח, הפיננסיים והריאליים, היא הדרך הנכונה לתכנן השקעות בצורה חכמה ולהימנע מקבלת החלטות שגויות בנקודות קיצון״.

גם מנהלי השקעות מקבלים לעתים החלטות שגויות בעת תכנון תיק ההשקעות של הלקוח ובליווי ההחלטות שלו בהמשך. פלר מציין כי מנהלי השקעות רבים אינם לוקחים בחשבון את מידת השפעתו של המתאם ההפוך על האפיקים השונים וכלי ההשקעה. נכסים כמו אג״ח ממשלתי, נדל״ן, מט״ח וחלק מקרנות הגידור מורידים לאורך השנים את סטיית התקן בתיק ההשקעות תוך השאת תשואה חיובית בעת תקופות משבר בשווקי ההון. התמדה של לקוח בהרכב ההשקעות מושפעת גם מרמת התנודתיות בסך ההשקעות, כך שהורדת התנודתיות עשויה לסייע לו להימנע מקבלת החלטות פזיזות בעיתות משבר.

משבר התשואה הנמוכה

פלר מתאר את האתגר המשמעותי ביותר עמו מתמודד המלווה הפיננסי בעת בניית תיק השקעות בסביבה הנוכחית בשווקים המקומיים והגלובליים. לדבריו, בסביבת הריבית הנמוכה והמצב הנוכחי של השווקים, התשואה הנמוכה שמניבים נכסים כאג״ח ממשלתיות וחלק מהאג״ח הקונצרניות אינה תמיד עומדת בקנה אחד עם ציפיות הלקוח לתשואה נאותה בסיכון נמוך. 

סביבה זו מחייבת שילוב אפיקי השקעה כקרנות גידור, קרנות השקעה פרטיות, נדל״ן גלובלי ועוד. כל זאת, על מנת להעלות את התשואה הנגזרת מתיק ההשקעות מבלי שיידרש להעלאות באופן משמעותי את פרופיל הסיכון, כפי שרבים נוטים לעשות בימים אלה. יש לזכור כי שינוי פרופיל הסיכון בחלק המנייתי בתיק טוב אם ילווה מנגד בצמצום סיכון במרכיב האג״ח.

ובכל זאת, גם בתקופה הנוכחית עדיין ניתן למצוא מוצרים פיננסיים מעניינים לתיק. פלר מבסס את האופטימיות שלו לגבי שוק המניות האמריקאי, אך גם הישראלי, על ההנחה של מחלקת המחקר של UBS כי קצב הצמיחה עומד לקראת האצה בשנתיים הקרובות, גם אם בקצב מתון. למרות העלייה במחיר בשנים האחרונות, אנחנו עדיין מוצאים ערך בחלק מהאג״ח בדירוגים נמוכים, לאור השיפור במצב הפיננסי של חברות רבות. אולם חשוב לציין כי השקעות באפיקים מסוג זה צריכות להיעשות כחלק מהרכיב התנודתי, ה״מסוכן״ יותר, בתיק ההשקעות. 

ארבע שנים וחצי מאז פרוץ המשבר – מדוע הצמיחה לא חוזרת?

"לשאלה זו אין תשובה אחת חד־משמעית. אחת הסיבות המרכזיות להימשכות המשבר היא העובדה כי בסיסו היה טמון במערכת הפיננסית, הבנקאית, שמהווה את צינור הנזילות לשווקים הריאלים. התערבות הבנקים המרכזיים בהקשר זה חשובה כדי להחזיר את הנזילות לשווקים, כפי שנעשה היום בארה״ב, משום שהבנקים המסחריים "מעבירים״ הלאה את עודפי הנזילות שצברו לחברות וללווים הפרטיים. סיבה נוספת היא העובדה כי במדינות רבות, בהן גם ארה״ב, נצברו חובות וגירעונות גדולים בשנים האחרונות, המגבילים את היכולת להשיק תוכניות לעידוד הצמיחה והתעסוקה, ואף גרוע מכך, תורמים לצמצום צמיחה ברת־קיימא. 

פלר מציין כי החשש הגדול שמלווה את השווקים בחודש האחרון הינו צמצום רכישות הפד באג״ח הממשלתיות ובניירות הערך מגובי המשכנתאות. לדבריו, ההערכה היא כי הפד יצמצם את רכישותיו בסוף השנה הנוכחית ויפסיקן לחלוטין בתוך שנה מהיום. חשש זה הביא לעליית תשואות באג״ח ממשלתיות ולתנודתיות בשווקי המניות. "להערכתנו, החשש מוגזם מאחר שהפד עצמו אמר כי פעילות זו תיעשה אך ורק במידה שיהיה בטוח בהתאוששות הצמיחה והתעסוקה בארה״ב, אשר אמורות להביא לשיפור ברווחי החברות ובמצבם של הצרכנים. גם לכשתיושם, הפסקת הרכישות עדיין לא סותרת את סביבת הריביות הנמוכות שתשרור בשווקים עוד תקופה ארוכה, תוך המשך פעילות אקטיבית מצד בנקים באירופה ויפן. 

"להערכתנו, לפנינו עליית תשואות מתונה בשווקי האג״ח, שחלקה כבר אירעה באחרונה, במקביל לעלייה מתונה בשווקי המניות בחו״ל ובישראל, כאשר השוק המקומי מתמחר מצב של צמיחה נמוכה מזו שאנו צופים לשנים הבאות״.

קובי פלר הינו בעל רשיון העובד ביו.בי.אס ניהול נכסים ישראל בע"מ והמורשה
לעסוק בשיווק השקעות. לו ו/או ל־UBS עשוי להיות עניין אישי בנושא.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן